Henrikse Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 (endret) Tenker du på at de annonserer for qxl.no? Edit: ser at det avr i språkforumet Brekte er riktig stavet, selv om det er litt uvanlig Edit igjen: ble litt i tvil, så jeg sjekket. Brekte er et ord ja, men da er det snakk om å brekke seg (les spy). Da kan det bøyes brekte. Uansett har de endret til knekte, som er riktig Endret 30. januar 2009 av Henrikse Lenke til kommentar
Rocambole2 Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Tror jeg ville valgt brakk framfor både brekte og knekte. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Tror jeg ville valgt brakk framfor både brekte og knekte. Samme her. Lenke til kommentar
Mephistopheles Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 At journalistane har gått i bresjen for å drepa språket vårt, er heva over tvil. Eg vert lei meg, til langt inni hjarterota, av overtrampa som fins å lesa i kvar einaste norske avis. Les dei ikkje korrektur lenger? Lenke til kommentar
Henrikse Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Ville valgt brakk og knakk jeg og, men både brekte og knekte er ord, selv om brekte ble brukt feil Lenke til kommentar
Nistelrooy Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Nå er det endret til "knekte." Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 (endret) De sluttet for å spare penger. Redigert: Svarer Mephistopheles Endret 30. januar 2009 av Zarac Lenke til kommentar
pumaen Skrevet 31. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2009 Det heter brakk og knakk; ikke brekte og knekte. Lol. Noen vil sikkert hevde at vi må respektere andres rett til å skrive på sin egen måte, men jeg er uenig. Lenke til kommentar
Henrikse Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Hvis du slår opp i en ordbok så ser du at både brekte og knekte er korrekte stavemåter. Det eneste å utsette på skrivemåten til vg er at brekte ikke betyr dte samme som knekte. Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Det er vel om å gjere å få nyheitene på nett før konkurrentane, og då drit dei i rettskriving. Det neste vert vel ledde i staden for lo, eller mådde i staden for måtte. Eg høyrer og les slikt barnehagespråk alt for ofte. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711 Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Nå er det endret til "knekte." Jeg ville heller sagt knakk. Lenke til kommentar
.... Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 (endret) Skiller ikke folk mellom transitive og intransitive verb, eller? Hvis det er noe som knekker, så heter det i fortid knakk. Hvis det er noen som får det til å knekke, så heter det knekte. Sjåførens nese knakk fordi popstjernen knekte den. Endret 10. februar 2012 av .... Lenke til kommentar
Rocambole2 Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Eller: Sjåførens nese brakk fordi popstjernen brakk den. Sjåføren brekte seg fordi det gjorde så vondt da popstjernen brakk nesa hans. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 (endret) Det er to verb "brekke", et enverdig (intransitivt) og et toverdig (transitivt), som bøyes på hver sin måte. Det som bøyes "brekte" i fortid handler imidlertid om det å brekke seg som i å kaste opp. Det heter tydeligvis "brakk" uansett hvor mange ledd verbet knytter til seg når det er snakk om å knekke noe. "Nesa brakk" og "Jon brakk nesa til Tor". At noen "brekte" nesen til noen er med andre ord galt. II brekke brakk, brukket (lty breken) 1 bryte b- av en gren / b- beinet / b- stanga tvers over / b- nakken på noe, se *nakke 2 briste skia brakk 3 typ: b- om en sats ordne en sats i sider og spalter III brekke v1 el. brekte, brekt (fra lty bräken) 1 dempe en farge ved å blande den med en annen farge 2 refl: kaste opp b- seg 3 om sjø: bryte det bryter og b-r Endret 2. februar 2009 av Isbilen Lenke til kommentar
Purplehaze Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Nå er vi på internett, da heter det : å brekke - brakk - brøyk - har broxx0rt - skulle til å brixxe, men blei disca. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå