Gå til innhold

Omtale: F-Secure Mobile Security 5.0

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Med sunn fornuft og enkle forholdsregler er det sannsynligvis ingen grunn til å bekymre seg.

Dette er det absolutt viktigste fra artikkelen, i mine øyne. Det er fortsatt slik at får å få virus på telefonen din må du enten selv laste ned virused til pc, overføre til mobilen og deretter selv installere det, eller takke ja til mottak av fil fra en ukjent enhet for derretter å innstallere filen.

Du må altså SELV overføre/godta mottak filen og SELV innstallere filen for å få virus.

Jeg synes det er leit at Amobil ikke viser større og mer tydelig skepsis til antivirus/virus-temaet og strålefare-temaet.

Lenke til kommentar
Dersom du skulle være uheldig å bli frastjålet mobiltelefonen din, lar denne funksjonen deg sende en SMS til telefonen din for å sperre den for all bruk. I tekstmeldingen skriver du enkelt og greit #lock# etterfulgt av en egendefinert sikkerhetskode, så er telefonen ubrukelig for tyven. Noe som må sies å være en liten tilfredsstillelse i seg selv.

Det går vel an å hard resete mobilen, og kan da brukes. Ihvertfall mobiler fra HTC kan hard resetes og brukes.

Lenke til kommentar
Dersom du skulle være uheldig å bli frastjålet mobiltelefonen din, lar denne funksjonen deg sende en SMS til telefonen din for å sperre den for all bruk. I tekstmeldingen skriver du enkelt og greit #lock# etterfulgt av en egendefinert sikkerhetskode, så er telefonen ubrukelig for tyven. Noe som må sies å være en liten tilfredsstillelse i seg selv.

Det går vel an å hard resete mobilen, og kan da brukes. Ihvertfall mobiler fra HTC kan hard resetes og brukes.

Denne funksjonen er nok tenkt ut for å beskytte brukerdata på telefonen. (bedriftshemmeligheter, diverse fotografier etc.)

Lenke til kommentar
Å betale for dette er omtrent det samme som å betale for å få en tregere telefon og at batteriet på mobilen til å tømmes fortere.

Står det ikke i artikkelen at de ikke merket noen forskjell på ytelsen da?

Uansett, man kommer langt med sunn fornuft. Billig er det også. :)

Lenke til kommentar

Jeg fikk virus tilsendt på mobilen en gang... det var et carbide virus som kom over bluetooth. Jeg godtok filoverføringen (det er helt trygt å godta filer) men lot ganske enkelt være å installere sis-filen: PROBLEM SOLVED!

Du må være komplett idiot for å bli rammet av mobilvirus i dag. Dette gjelder samtlige mobilplatformer. Som nevt over må mobilvirus selv installeres av brukeren, altså trykke på 'OK' gjentatte ganger før viruset til slutt er installert.

Uansett hvor paranoid du enn er så styr langt unna antivirus på mobil. Det er totalt meningsløst. Sunn fornuft er alt som skal til.

Lenke til kommentar

For meg virker det som den beste funksjonen med F-Secure Mobile Security er at du har muligheten til å sperre telefonen, og/eller slette alt innholdet på den hvis den skal bli stjålet. Dette er en funksjon jeg mener burde vært implementert i alle mobiltelefoner (hvertfall smarttelefoner).

Lenke til kommentar

Det du kan gjøre som er ful(l?)t mulig å gjøre på S60 telefoner er å aktivere låsekode. På min N82 kan jeg Aktivere denne slik at en må taste inn en "Låsekode" dersom telefonen blir slått av. Dette kommer i tilegg til Pin-koden.

Denne koden kan du også sette til å fungere som en "tastelås" også(Automatisk telefonlås som den heter), slik at hvis telefonen er inaktiv i f.eks 5 min så må du taste inn denne koden for å kunne bruke telefonen.

Vil nå tro at det, sammen med regelmessig backup er mye bedre enn enhver antivirus til mobilen.

Litt knotete i starten men kjekt å ha når vanen setter seg ;)

(På N82: Meny->Verktøy-Instillinger->Generelt->Sikkerhet->Telefon og SIM-kort->"Autom. telefonlås", "Låsekode" og "Lås hvis SIM-kort byttes")

PS: Beklager om det er tungvint skrevet; Lang dag i dag :p

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...