+azo Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 (endret) Heisann hoppsann. Jeg har et lite problem. Min "secondary" SATA-Harddisk har gått A-Wall. Jeg satt her en kveld med head-sett på og så en film, da jeg merket noen klikke lyder gjevnt hver 3 sekund. Kunne ikke tenke meg hvor lyden kom fra, så jeg skrudde av pcen og startet den opp igjen. Klikke lyden var borte, men da jeg prøvde å gå inn på "Min datamaskin" var selve "D: Driven" borte vekk. Nå noen dager senere da jeg startet maskinen, kom det opp noe greier rett før man kommer til logginn siden til windows. Masse tekst og ting og tang som skjedde. Jeg antok dette hadde noe med hard-disken, så jeg lot den gjøre seg ferdig. Når jeg da logga på igjen lå "D: Driven" i "Min Datamaskin" igjen. Men når jeg prøver å åpne den så kommer følgende melding opp: "Disketten i stasjon D er ikke formatert. Vil du formatere den nå?" Noen som har en anelse hva som gikk baluba, og eventuelt om det er mulig å få dataen som lå på harddisken tilbake på noen måte? Takk på forhånd. - Azo Endret 30. januar 2009 av +Azo Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Last ned og kjør diagnoseprogrammet fra disk leverandøren din (dette bør du uansett gjøre for å skaffe dokumentasjon hvis du skal kreve ny disk på garantien). Programmet bootes fra CD/minnepinne og kjøres før du kommer inn i Windows. Du bør etter det eventuielt prøve (hvis du fortsatt har kontakt med disken i Windows) f.eks EasyRecovery Professional eller tilsvarende programvare. Hvis det er helt uerstattelige data du har på disken, ring f.eks IBAS før du gjør noe som helst. Lenke til kommentar
+azo Skrevet 30. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2009 Last ned og kjør diagnoseprogrammet fra disk leverandøren din (dette bør du uansett gjøre for å skaffe dokumentasjon hvis du skal kreve ny disk på garantien). Programmet bootes fra CD/minnepinne og kjøres før du kommer inn i Windows. Du bør etter det eventuielt prøve (hvis du fortsatt har kontakt med disken i Windows) f.eks EasyRecovery Professional eller tilsvarende programvare. Hvis det er helt uerstattelige data du har på disken, ring f.eks IBAS før du gjør noe som helst. Tusen takk for hjelpa. Skal prøve dette. Dataen på harddisken er for det meste programmer jeg har bruk for, og en god del bilder og .psd filer jeg kommer til å ha bruk for når jeg skal søke nye jobber/skole. Men du er sikker på at harddisken ikke på noen som helst måte kan "gjennopprettes" på en enkel måte? Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Vis den lager klikkelyder så er den nok død, dermed så må den sendes inn til firmaer som blant annet SIBA for å få gjennopprettet data noe som vil koste flerfoldige tusenlapper. Lenke til kommentar
Patience Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel. Vennligst forsøk å tenk på dette neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler. Bruk -knappen i første post for å endre emnetittelen. Tråden bryter også med tre-ords-regelen. (Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men ta gjerne og dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.) Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 I tillegg så kan du også prøve chkdsk /r fra windows; http://www.hardware.no/artikler/chkdsk/3384 Funksjonen har reddet meg noen ganger før disken har tatt helt kvelden... Lenke til kommentar
+azo Skrevet 30. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2009 (endret) Harddisken lager ikke klikke lyder nå. Klikke lydene hørte jeg i rundt 10 sekunder, før jeg slo av datamaskinen. Etter det har den ikke fått "kontakt" med pcen før i dag. Om jeg blir nødt, kan det hende jeg sender harddisken inn for gjennoppretting av filer via et firma som min far har god kontakt med. Kan sansynlig få en rimelig pris. Men ingenting er bedre om jeg klarer å fikse problemet ved hjelp av software og deres hjelp. Skal teste ut de foskjellige forslagene her og gi tilbakemeldinger. Takk igjen, og beklager emnetitelen. Endret 30. januar 2009 av +Azo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå