Archeron Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Jeg nærmer meg en avgjørelse på tv, og Philips 42PFL7403 er en het potet. Denne kommer i en -H-utgave og en -D-utgave, og en forskjell her er at har 7403H har MPEG4, DVB-T og DVB-C, mens den noe billigere 7403D står oppført med "integrert digital tuner" med "DVB-bakkesignal". Her kommer jeg til kort. Hva vil dette si? Selv leier jeg en leilighet med Homebase digitaltv-pakke og tilhørende egen tuner, om det har noe å si... Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Betyr ikke annet enn at TV'en din støtter mottak av digital-tv via bakkenettet eller ikke i Norge. RiksTV benytter MPEG4/DVB-T - og er følgelig tv'en du bør satse på, dersom du trenger det. Homebase vet jeg ikke så mye om - men om du kobler det til apparatet via HDMI/Scart o.l. har det ingen stor betydning for deg. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Den dyrere modellen har då støtte for DVB-T og C (altså bakkenett og kabel) mens den billigare har berre støtte for DVB-T (aka riksTV digitale bakkenett) DVB står vel for Digital video broadcast og har underartene T , C og S (S2) Om du skal ha den dekoderen du allereie har så er det ingen forskjell på kva av modellene du tar siden det blir vel ein hdml-kabel mellom dekoder og TV , og ingen dekoding for tven. Lenke til kommentar
Archeron Skrevet 30. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2009 Den dyrere modellen har då støtte for DVB-T og C (altså bakkenett og kabel) mens den billigare har berre støtte for DVB-T (aka riksTV digitale bakkenett) Så den billigste har også støtte for RiksTV, om jeg noen gang vil ha det, mens den dyrere i tillegg støtter kabeltv uten ekstern tuner? Trodde de forskjellige kabeltv-greiene alle hadde sine egne tunere man måtte bruke Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 (endret) Ikke nødvendigvis - den billigste støtter kanskje digitalt bakkenett, men støtter den MPEG4 og norsk digitalt bakkenett som skiller seg fra bakkenettet i Sverige, Danmark, Tyskland etc. som bruker MPEG2? Når det gjelder digital kabel-TV: Ja, operatørene krever gjerne at du kjøper eller leier tuner (eller "dekoder") av dem. Da er de garantert at du får en tuner som funker med deres sendinger. Samt at de tjener penger på dekoderen, i stedet for at f.eks. Elkjøp gjør det... Men, det kan godt hende at digitaltuneren i TV-en teknisk sett fungerer for kabel-TV-sendingene hvis man tar programkortet fra dekoderen og putter den i TV-en, dersom da ikke programkortet er paret til tuneren du har kjøpt eller leid fra kabelselskapet. Endret 30. januar 2009 av Svinks Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå