zatux Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Kall meg gjerne gjerrig - men jeg liker macgyverløsninger. Har ett Canon EOS 450D og lurer på om jeg kan sette ett lite relé eller lignende til punktene på blitsmontøren på toppen for å ha noen enkle lyspærer tilknytten en ekstern krets? Hehe, noen prøvd eller har noen tanker rundt det? Har lyst å prøve litt studiorettet fotografering før jeg putter for mye penger i det. Lenke til kommentar
Freeload Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Høres ikke bra ut. En lyspære er ikke rask nok til å reagere, men mange bruker faste lamper som studiobelysning. Et "billig" alternativ er å kjøpe seg et par lysrør-armaturer (billigste sort) og skru på et par skjøteledninger. Da får du to stripe-lys som duger godt for enkel studiobruk. Må selvsagt ha lukkertid som er lang nok til å ta med en hel sinuskurve fra strømnettet. (1/50 - evt 1/100) ellers kan det oppstå små variasjoner i lysmengden fra bilde til bilde. Finnes mange tips på youtube om du søker på DIY studio light. Dealextreme har også billige blitser (om ikke så sterke) til $11.80. De kan ikke settes på kameraet (for høy synk-spenning), men du kan kjøpe et sett for fjernstyring samtidig, og evt flere av disse sammen med en seagul-trigger. for under 400 kroner (fordelt på to pakker) har du nå tre blitser med trådløs utløser. Så kan du handle reflektor-paraply og holder - får et par sett for under 200. Få tak i noen stativer (mikrofonstativer feks.) for å montere på blitser og paraplyer. Ikke noe å bli superfotograf med, men en morsom start Lenke til kommentar
ozone Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Har ett Canon EOS 450D og lurer på om jeg kan sette ett lite relé eller lignende til punktene på blitsmontøren på toppen for å ha noen enkle lyspærer tilknytten en ekstern krets? Når du snakker om å bruke et rele for å styre en lampe, så impliserer du jo samtidig at du må ha ekstern strøm til lampen. Da må det jo være MYE enklere å slå på lampen manuellt, ta bildet, og så slå av lampen når du er ferdig Det er jo slik proffenene gjør det iallefall Lenke til kommentar
zatux Skrevet 30. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2009 Hehe, du sier noe ozone. Jeg får vell kanskje prøve å gå for noe av de du sier Freeload fra Dealextreme. Takk så mye! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå