deer Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Hei, jeg fikk "uspesifisert" videokamera i julegave, dvs jeg kan velge et - så betaler foreldrene mine det. Jeg har veldig liten erfaring med videofilming fra før. Pris: Hvilke prisklasser er rådende? Hvertfall ikke over 5000, og jeg kan egentlig tenke meg rundt 3000-3500. Men hvis man får mye mer for pengene ved å spandere en tusenlapp ekstra (altså opp mot 5k), er det sikkert mulig. Bruksområde: Blir mye familiefilming - filme barn og aktiviteter, både inne og ute. Bør tåle _litt_ røff behandling, men de små barna (under 5) skal selvsagt bare bruke det under nøye oppsyn. Jeg liker å ha mange innstillinger å fikle med. Aner ikke om manuell fokus er vanlig, men hadde vært fint. Lagring: Leste den lange utgreiningen om at minidv-kassetter fortsatt er å foretrekke, men jeg er skeptisk: 1. Jeg har maskinkraft til å konvertere komprimert video 2. Har ikke skrivehastigheten til minnekort/harddisk forbedret seg, slik at videoen kan komprimeres mindre enn før (sammenlignet med ukomprimert tape)? 3. Foretrekker kort overføringstid fra kamera til PC, imot å måtte bruke 2 timer på å spille over 2 timer video fra tape Men har noen gode miniDV-kameraer å anbefale, er jeg helt åpen for det. Vet ikke hva jeg ender på. Tar imot anbefalinger, gjerne med pris/link! På forhånd takk! Lenke til kommentar
2Olav Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 (endret) Hei, jeg fikk "uspesifisert" videokamera i julegave, dvs jeg kan velge et - så betaler foreldrene mine det. Jeg har veldig liten erfaring med videofilming fra før. Pris: Hvilke prisklasser er rådende? Hvertfall ikke over 5000, og jeg kan egentlig tenke meg rundt 3000-3500. Men hvis man får mye mer for pengene ved å spandere en tusenlapp ekstra (altså opp mot 5k), er det sikkert mulig. Bruksområde: Blir mye familiefilming - filme barn og aktiviteter, både inne og ute. Bør tåle _litt_ røff behandling, men de små barna (under 5) skal selvsagt bare bruke det under nøye oppsyn. Jeg liker å ha mange innstillinger å fikle med. Aner ikke om manuell fokus er vanlig, men hadde vært fint. Lagring: Leste den lange utgreiningen om at minidv-kassetter fortsatt er å foretrekke, men jeg er skeptisk: 1. Jeg har maskinkraft til å konvertere komprimert video 2. Har ikke skrivehastigheten til minnekort/harddisk forbedret seg, slik at videoen kan komprimeres mindre enn før (sammenlignet med ukomprimert tape)? 3. Foretrekker kort overføringstid fra kamera til PC, imot å måtte bruke 2 timer på å spille over 2 timer video fra tape Men har noen gode miniDV-kameraer å anbefale, er jeg helt åpen for det. Vet ikke hva jeg ender på. Tar imot anbefalinger, gjerne med pris/link! På forhånd takk! Du får faktisk et brukbart minnekort-HD-kamera til under 5K. Ellers kan jeg anbefale best-i-testkamera i den andre prisklassen du nevner, men denne bruker tape. Endret 31. januar 2009 av 2Olav Lenke til kommentar
deer Skrevet 2. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2009 Takk for svar, 0lav. Endte opp med Canon HF100, ettersom det ikke kosta så mye mer - og etter sigende flere plasser på nettet har bedre videokvalitet enn SD9. Likte også headset-uttaket. Kommer i posten i løpet av uka, spennende Lenke til kommentar
2Olav Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Ha ha. Et godt valg, men kanskje bittelittegranne dyrere enn de prisene du antydet? Lenke til kommentar
deer Skrevet 5. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2009 Ha ha. Et godt valg, men kanskje bittelittegranne dyrere enn de prisene du antydet? Takk for det Joda, etter litt konferering med giverne gikk det greit med opp til 6000 når man fakitsk fikk noe for den tusenlappen ekstra Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå