Gå til innhold

Trenger råd angående billige digitaltrommer til nybegynner

Ketsumeishi

Anbefalte innlegg

Hei, jeg tenker å starte opp med tromming, og ønsker derfor et billig, digitalt sett som jeg kan øve på hjemme. Jeg har sett litt på diverse digitale trommesett og så vidt jeg har skjønt så er Roland et av de bedre merkene? På finn.no finner jeg mange annonser hvor de selger Medeli DD-506, er det noen som har erfaringer med dette settet?

Det billigste jeg har funnet er et Alesis DM5 sett. Det virker til å være et ganske greit sett for nybegynnere?

Jeg har rundt 5000 til rådighet.

Takk for alle tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Hvis noen har erfaringer med DD-506 er jeg også nysgjerrig på hvordan det fysisk er å spille på det!

Til trådstarter, forøvrig:

DD-506 (EDIT: OG Yamaha DTXPLORER, hvis man skal tro karene på trommeforum) er nok de billigste og mest funksjonsvennlige settene som går an å få tak i i forhold til pris ut ifra jeg har klart å finne ut, selv om Trommeforum for det meste mener at DTXPLORER er settet man burde satse på. Dog var det jo akkurat nå et godt tilbud på et Medeli-sett på finn..

Selv har jeg et eksternt lydkort samt softwaretrommer som jeg har tenkt å koble trommesettet mot slik at jeg har noe å spille på i hybelkomplekset mitt uten å bli skutt av naboene, og dermed er det viktigste for min del at det i det minste er ok å spille på.

Så.. Innspill! We wants them.

Endret av NightsirK
Lenke til kommentar

Hei!

Har selv Roland TD-6KW, og er meget fornøyd. Ga 8500,- for det på finn.no med dobbelt-trommepedal og noe annet stæsj...

Har en kamerat som har ett billig Medeli trommesett (husker ikke modellnummeret i hodet), og for å være ærlig så synes jeg i hvertfall at tammene er så og si like på begge trommene (altså det fysiske slaget kjennes likt). Eneste er skarptromma, for på mitt sett så er det mesh-head som gjør at det føles litt mer ekte å slå på.

Noe Medeli har et stykke igjen å gå på er hihat-pedalen. Den er nærmest en on/off switch; man har ingen jevn overgang fra åpen til lukket hihat.

Lydene er heller ikke like ekte som på mitt Roland sett, men som det ble nevnt at skal man koble seg opp mot en PC og få lyder via et trommeprogram så er jo ikke dette et problem. Men da burde man merke seg, at det er utrolig mye jobb å starte opp PCen, koble til trommesettet, og få alt til å fungere hver eneste gang man vil spille trommer. Jeg tenkte nemlig det samme, men det endte med at hver gang jeg skal spille så slår jeg på trommesettet og spiller med lydene fra modulen. Det er mye enklere og går mye fortere. Og hvis du heller ikke har et råskinn av en PC vil du få forsinkelse fra du slår på en tromme til lydene kommer ut i høyttalerne, og det merker man utrolig godt når man spiller. Igjen koster jo disse trommeprogrammene en formue.

Noe annet er at mitt Roland sett har kanter på tammene så man kan få sideslag. Men dette variere fra sett til sett, kanskje det er å få tak i på Medeli settene også?

En ting som kan være kjekt å ha er MIDI through, slik at du kan koble til enda ett trommesett og kanskje bygge på flere tammer, se:

Men dette er det kanskje mulighet for på Medeli-settene også?

Når alt dette er sagt, er det et stykke igjen til det virkelige trommesettet!

Man kan jo ta seg turen til Immerslund i Oslo og prøve trommesettene der, de har noen par til utstilling! Lykke til med valget :)

Mvh

Andak :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hei!

(...)

Fantastisk innlegg, tusen takk.

Og til all beklagelighet var det også nylig mulig å fiske til seg et TD-6 sett fra finn til 7000 kroner, noe jeg endte opp med å være for sen til å hive meg på takket være min ufeilbarlige tendens til å tvile i astronomiske proporsjoner.

Har dog allerede trommesoftware, så der er ikke ekstra investeringer noe problem 8D

Addictive Drums, det er vakkert.

Har også et relativt habilt opptaksmiljø, så jeg tror latency ikke vil bli et problem hvis jeg satser på PC-bruken, men du har kanskje rett i at patchene med trommet burde i det minste duge til litt separat spill hvis man skulle finne på å dra dem med seg ut av hybelen en eller annen gang, og det er vel strengt tatt sannsynlig.

Man får vel bare holde øya klint på Finn og vente på gullegget. Min særs lydsensitive nabo på Voll vil nok dog få spader og sosiopatiske tendenser, men det får våge seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...