Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problem med SATA driver

Anbefalte innlegg

Hei

Har akkurat bygget en ny PC og har installert Windows Vista:

ASUS P5Q Pro

Intel E8500

OCZ DDR2 4096MB PC6400

ASUS GeForce 9800GTX+ 512MB

Problemet er at hver gang jeg installerer "Marvell 61xx SATA driver" får jeg en blåskjerm med masse skrift før den restarter. Etter dette skjer det samme hver gang den går inn i Windows. Klarer ikke å lese hva som står på skjermen siden det går så fort. Noen som har vært ute for det samme problemet og som eventuelt har en løsning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Installerer du driveren etter den Vista har blitt ferdiginstallert, og du har logget på maskinen ? Eller før ? Om det er etter pålogging, velg og disable at den skal restarte automatisk ved blåskjerm.

Start > Control panel > system > advanced settings

Lenke til kommentar
ASUS P5Q Pro

Problemet er at hver gang jeg installerer "Marvell 61xx SATA driver" får jeg en blåskjerm med masse skrift før den restarter.

Hæ??? Så vidt jeg kan finne ut, så har ikke det kortet ditt en Marvell SATA kontroller i det hele tatt. Kortet har en Intel SATA/Intel® Matrix Storage kontroller, en Silicon Image Sil5723 SATA kontroller og det har en Marvell 88SE6111 kontroller for PATA, altså vanlige IDE enheter. For den Marvel kontrolleren trenger du ikke installere noen ting. Virker fint med den som kommer med Vista.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar
ASUS P5Q Pro

Problemet er at hver gang jeg installerer "Marvell 61xx SATA driver" får jeg en blåskjerm med masse skrift før den restarter.

Hæ??? Så vidt jeg kan finne ut, så har ikke det kortet ditt en Marvell SATA kontroller i det hele tatt. Kortet har en Intel SATA/Intel® Matrix Storage kontroller, en Silicon Image Sil5723 SATA kontroller og det har en Marvell 88SE6111 kontroller for PATA, altså vanlige IDE enheter. For den Marvel kontrolleren trenger du ikke installere noen ting. Virker fint med den som kommer med Vista.

Jeg vet egentlig ikke om jeg trenger den i det hele tatt nei. Jeg installerte alle driverne som kom med på CDen.

Lenke til kommentar
Jeg vet egentlig ikke om jeg trenger den i det hele tatt nei. Jeg installerte alle driverne som kom med på CDen.

Mange av de driverne som følger med på CD for hovekortene er ikke for bare et hovedkort. Det er billigere for fabrikantene å lage en CD som dekker flere HK enn å lage spesifikke CDer for hvert kort.

La vær å installere den driveren så går det bra.

Lenke til kommentar

Det sitter en Marvell kontroller som styrer 2x sata porter + IDE (eller var de Marvell til IDE og Silicon Image til de ekstra sata portene?)- det er ikke den beste eller raskeste kontrolleren, men det fine med den er at man trenger ingen driver, medmindre man vil bruke raid 0 eller 1 via den, uansett er de 6 sata portene som er drevet av Intel ICH10R et mye bedre valg.

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar
Det sitter en Marvell kontroller som styrer 2x sata porter + IDE (eller var de Marvell til IDE og Silicon Image til de ekstra sata portene?)- det er ikke den beste eller raskeste kontrolleren, men det fine med den er at man trenger ingen driver, medmindre man vil bruke raid 0 eller 1 via den, uansett er de 6 sata portene som er drevet av Intel ICH10R et mye bedre valg.

Fra spec til Asus P5Q Pro:

Southbridge

- 6x SATA 3Gb/s

- Intel® Matrix Storage Technology with RAID 0, 1, 5 10 support

Marvell 88SE6111

- 1 x UltraDMA 133/100/66 for up to 2 PATA devices

Silicon Image Sil5723 (Drive Xpert technology)

- 2 x SATA 3Gb/s

- Supports EZ Backup and Super Speed functions

Marvell driver kun IDE porten, Silicon Image de to SATA portene.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Jeg har det samme hovedkortet og har brukt drivere fra medfølgende CD, som var en Marvell 61xx driver. Rimelig håløst når chippen på mitt MB kommer fra Silicon Image. Fant det ut etter mye kåling. Jeg fikk nemlig ingen bluescreen. Men pc'en låste seg derimot og jeg kunne lese ut i fra system events at hard disken timet ut. Skal forsøke nå med Silicon Image driver isteden. Sløvt gjort av asus.

EDIT: Fant senere ut at HK'et alikevel har en marvel chip. Den er bare så utrolig liten pga kun 1 stk IDE utgang og heller flere SATA utganger.

Endret av Desses
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...