Gå til innhold

Forklaring av IGBT-vekselretter

Anbefalte innlegg

Håper noen her inn kan og vil hjelpe meg med problemstillingene!!??

Jeg jobber mye med UPS'er og beregninger/dokumentasjon rundt disse. I den forbindelse ønsker jeg å øke forståelsen min for de komponentene som er benyttet. I de fleste UPS'ene benyttes IGBT vekselrettere.

Mitt ønske er å forstå litt mer hva som skjer i IGBT'en ved en kortslutning i anlegget. Tenker da på hvilke kortslutningsstrømmer vekselretteren tåler og hvordan jeg kan beregne dette?

I en UPS ved batteridrift, vil det kun være batteriene som leverer strøm til vekselretteren, så ved en kortslutning vil batteriene levere en veldig høy kortslutningsstrøm til vekselretteren. Vekselretteren vil da begrense denne strømmen til et nivå den tåler. Og vi får en relativt lav kortslutningsstrøm etter vekselretteren, størrelsesorden 2-3 x merkestrøm på UPS.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den er vel inredet med sikring?

Erfaringsmessig vet jeg at man risikerer at transistorene kan feile når en inverter blir utsatt for høy last, særlig billigtypene. Selv om sikringen inni ryker.

Jeg tror ikke det er mulig å besvare spørsmålet om kortslutningsstrøm før man vet hvilken type (merke og navn) du tenker på da det varierer mellom forskjellige typer.

Har du skjema? En vanlig måte å unngå kortslutning på er å måle spenningen over en effektmotstand som ligger i serie med lasten eller evt inngangen. Kommer denne spenninga over et visst nivå så kuttes strømmen. I praksis betyr nok dette at switchmoden lar være å generere pulser.

Lenke til kommentar
En vanlig måte å unngå kortslutning på er å måle spenningen over en effektmotstand som ligger i serie med lasten eller evt inngangen. Kommer denne spenninga over et visst nivå så kuttes strømmen. I praksis betyr nok dette at switchmoden lar være å generere pulser.

Det kalles en shunt. Den er som regel på noen få milliohm.

Hvis det er intresant så kan jeg framskaffe skjema av sluttsteget i et sveiseapparat med svitsjet strømforsyning slik at du kan se hvordan dette gjøres. Riktig nok er det en helt annen krets, men prinsippet for kontroll av kortsluttning vil være det samme.

Når det gjelder hvilke kortsluttningsstrømmer vekselretteren tåler så burde det være oppgitt av produsent av den aktuelle UPS (har du prøvd å kontakte produsent eller levrandør?), dette kan variere veldig med de komponentene som er brukt og hvordan den er laget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...