Splius Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 (endret) Heisann! Litt bakgrunnsinfo: For 2 dager siden gama jeg litt WoW, og da satt jeg meg til å "exit game" og gikk opp for å se på tv. Da jeg kom ned igjen var PCn helt frosset. Jeg tok svenskeknappen og gikk å la meg. Dagen etterpå fungerer PCn helt fint, men da jeg skal inn på WoW, under loginscreenen frosser PCn igjen. Jeg tar svenskeknappen på nytt og prøver å slå på på nytt. Det var da problemet viste seg. Under "Dell" loading screenen var det fullt av verdikale prikkete streker over hele skjermen. Ytligere i Windows sin lille loadingscreen var det også vertikale grønne prikkete streker over store deler av skjermen. De grønne strekene forsvant og så ble skjermen lys svart. Liksom ikke sånn helt svart, men du kunne merke at skjermen fortsatt var på. PCn jobbet men login til vista kom aldri opp. Jeg lot den stå en stund men allikevel kom jeg ikke inn på loginscreen. Jeg prøvde å starte maskinen i sikkerhetsmodus, og det gikk helt fint. Jeg prøvde en liten system restore fra 2 program tidligere, men det hjalp fortsatt ikke når jeg skulle starte vista på vanlig måte. Jeg har prøvd funksjonen der man "logger" alt som skjer ved innlogging. Dette hjalp ikke siden jeg kom jo aldri til loginscreenen. Forsåvidt har jeg kun lastet ned en ny versjon av Ventrilo i det siste. Mine mistanker er: Grafikkortet ikke fungerer lenger Noe galt med windows Hardware ødelagt Jeg har en PC av typen Dell XPS m1710 Spesifikasjoner Prosessor: Intel Core Duo T2600, 2,16 GHz Brikkesett: Intel 945PM Minne: 4gb (DDR2-667, to moduler) Harddisk: Seagate Momentus 7200.1 ST910021AS (100 GB, 7200 RPM SATA) Grafikkontroller: NVIDIA GeForce Go 7900 GTX 512 MB Skjerm: 17" WUXGA (1920x1200) laget av Samsung, av typen LTN170U1 Batteri: 80 Wh Nettverk: 10/100/1000 Mbps Broadcom og Intel 802.11a/b/g Lydbrikke: SigmaTel 9200 (High Definition Audio) Tilkoblingsmuligheter: 6x USB 2.0, D-Sub, DVI, 56k analogt modem, nettverk, hodetelefonutgang, mikrofoninngang, S/PDIF, S-Video, ExpressCard, minnekortleser (MS, MS Pro, SD, MMC og xD), SmartKort-leser, FireWire (1394a, 4 pin) og hull for Kensington-lås Optisk enhet: SONY DVD+-RW DW-Q58A Annet: Bluetooth 2.0 EDR Dimensjoner: 39,4 x 28,7 x 4,24 cm Vekt: fra 3,99 kg Pris: 23 915 for gjeldende konfigurasjon inkludert mva og frakt og 1 års på-stedet-service Tusen takk hvis du kan hjelpe meg, kommer til å være på tråden hvis dere lurer på noe, siden jeg setter utrolig pris på hjelp angående dette. Endret 30. januar 2009 av Randy_Rhoads Lenke til kommentar
serru-d Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 hei. Er bare å starte litt feilsøking: har du den nyeste driveren til skjermkortet? har du sjekket ut tempraturen på skjermkortet?(mye støv holder på varmen,varme er pcn store fiende!). Hvis dette er i orden så kan det være skjermkortet som har tatt turen! Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 (endret) Det du forteller minner mistenkelig om det som skjedde med en Toshiba Qosmio som jeg hadde for en stund siden. Skjedde mer eller mindre det samme, og enden på visa var at laptopen ble sendt til service og de måtte bytte hovedkort etter som skjermkortet var intregert i hovedkortet. Skjedde faktisk to ganger akkurat det samme. Så jeg vil si at skjermkortet ditt er herpa, call Dell support. PS. Har nå en Dell XPS M1730 med 2 stk Geforce 8800M GTX i SLI Endret 30. januar 2009 av Chavalito Lenke til kommentar
Splius Skrevet 30. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2009 hei.Er bare å starte litt feilsøking: har du den nyeste driveren til skjermkortet? har du sjekket ut tempraturen på skjermkortet?(mye støv holder på varmen,varme er pcn store fiende!). Hvis dette er i orden så kan det være skjermkortet som har tatt turen! Har hatt litt problemer med høye temperaturer i det siste, jeg løste det ved å ta støvsugeren på viftene. Problemet ble løst og temperaturen lå stabilt på 65-77. Lavt når jeg ikke gamet, og høyt når jeg gamet wow. Er ikke sikker på om jeg har den nyeste driveren på grafikkortet, men jeg oppdaterte den for rundt 6 mnd siden Det du forteller minner mistenkelig om det som skjedde med en Toshiba Qosmio som jeg hadde for en stund siden. Skjedde mer eller mindre det samme, og enden på visa var at laptopen ble sendt til service og de måtte bytte hovedkort etter som skjermkortet var intregert i hovedkortet. Skjedde faktisk to ganger akkurat det samme. Så jeg vil si at skjermkortet ditt er herpa, call Dell support. PS. Har nå en Dell XPS M1730 med 2 stk Geforce 8800M GTX i SLI Takker for tips, er dette dekket av garanti? eller er det snakk om egenandel Lenke til kommentar
hans2k Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Er dekket av garanti ja. Har selv fått skifta ut skjermkort og hovedkort på dell'en min. Du burde åpne å renske og ha på artic5, gpu'n ligger på 60 ca mens cpu'en går ikke over 50 (undervolta) Bruker du ik8fan? Lenke til kommentar
serru-d Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 hei. beste er å skru av dekselet for å komme skikkelig til GPUen. ikke bruk støvsugern(statisk eletrisitet).. kjøp deg "luft på boks" til rengjøring. kan jo være at det er endel hybelkaniner som ikke kom ut da du brukte støvsugeren. Lenke til kommentar
Thombr86 Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 (endret) Hjelper nok deg lite, men jeg hadde noe samme feil med Vista 64 her også, har et nVidia 7900GT (så samme serie kort). Når jeg satt og spilte, eller satte opp 2 skjermsløsning, så frøys bildet seg med bare snø og støy på bildet, og restart var eneste måten å få det igang på igjen. Feilsøkte dette et par dager, men ga opp og la in XP x64 istedet, og ingen feil sålangt. Enten er det noe som er feil i Vista, men jeg tror heller at 7900 serien har dårlige drivere i Vista x64 el. Endret 30. januar 2009 av BrAtTeRn Lenke til kommentar
Entim Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Start i sikkermodus, VGA mode og legg inn driver til skjermkortet på nytt Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 (endret) Start i sikkermodus, VGA mode og legg inn driver til skjermkortet på nytt Han sier jo: "Under "Dell" loading screenen var det fullt av verdikale prikkete streker over hele skjermen." Da er ikke driver lastet enda så vidt jeg vet for Dell logoen vises kun en liten stund under POST før Windows starter opp. Randy_Rhoads: Den enkleste måten å finne ut om det er kort eller driver, er å trykke F2 når du ser Dell logoen. Du kommer da inn i BIOS, og har du samme streker der også, da er det kortet fordi ingen drivere er lastet på det stadiumet. De er heller ikke lastet når Dell logoen kommer opp, så har du de strekene der, er jeg temmelig sikker på at det er kortet som er herpa. Endret 30. januar 2009 av Chavalito Lenke til kommentar
Splius Skrevet 1. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2009 (endret) Quote fra Dell.no: "Du får raskere behandling hvis du har service-ID eller ekspress-servicekoden klar når du ringer til kundeservice." Jeg har verken service-ID eller servicekoden fordi jeg kjøpte datamaskinen brukt. Vil jeg fortsatt få det fikset eller er slaget tapt? Han sier jo: "Under "Dell" loading screenen var det fullt av verdikale prikkete streker over hele skjermen." Da er ikke driver lastet enda så vidt jeg vet for Dell logoen vises kun en liten stund under POST før Windows starter opp. Randy_Rhoads: Den enkleste måten å finne ut om det er kort eller driver, er å trykke F2 når du ser Dell logoen. Du kommer da inn i BIOS, og har du samme streker der også, da er det kortet fordi ingen drivere er lastet på det stadiumet. De er heller ikke lastet når Dell logoen kommer opp, så har du de strekene der, er jeg temmelig sikker på at det er kortet som er herpa. Og ja, grønne streker var det på BIOS også EDIT: service tag er vel servicekoden? isåfall har jeg den! Endret 1. februar 2009 av Randy_Rhoads Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Selv om du ikke har service-ID vil du får fikset laptopen. Service-ID eller service tag er nok det samme, den finner du under batteriet til laptopen. Der skal det være to nummer, Service tag og Express service nummer. Er de der, er det bare å ringe til Dell support og oppgi de nummerne når de spør etter dem. Lenke til kommentar
Splius Skrevet 1. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2009 Selv om du ikke har service-ID vil du får fikset laptopen. Service-ID eller service tag er nok det samme, den finner du under batteriet til laptopen. Der skal det være to nummer, Service tag og Express service nummer. Er de der, er det bare å ringe til Dell support og oppgi de nummerne når de spør etter dem. snakker faktisk i dell service telefon nå med en inder! Lenke til kommentar
Splius Skrevet 1. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2009 Å jadda!! Nå kommer det en ingeniør å bytter ut: LCD Grafikkortet Viftene Heatsinken Mammakortet Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Å jadda!! Nå kommer det en ingeniør å bytter ut: LCD Grafikkortet Viftene Heatsinken Mammakortet Godt å høre. Hyggelig at det ordner seg til slutt. Så får vi se hvordan laptopen virker etter de sakene er skiftet. Lenke til kommentar
Splius Skrevet 1. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2009 Ja vi får se etter all hardwaren er byttet ut Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå