abene Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Amazon er snart klar med en oppgradert utgave av ebokleseren Kindle. Les mer Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Jeg er klar til å kjøpe ebøker. Nå må de komme til Norge snart slik at de kan konkurere med digitalbok.no. Lenke til kommentar
Ravusy Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 (endret) Får håpe den nye ikke får like mye 80-talls designpreg over seg. Skulle tro denne eldgamle Palm'en fra 1997 har mer tekonologi i seg enn Kindle: Endret 30. januar 2009 av Svedge Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 ebooks er selve bøkene. Enheten som brukes for å lese dem er en ebook reader. Med mindre begrepene ikke er like på norsk selvsagt Lenke til kommentar
Ravusy Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 (endret) Fra 80-tallet til 90-tallet, her er Kindle 2.0: Endret 30. januar 2009 av Svedge Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Men hvor mye koster en ebok for kindle, da? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Fra 80-tallet til 90-tallet, her er Kindle 2.0: Ugh, særlig pen er den ikke, og for liten del av den er skjerm. Vi trenger en leser som er fintere, har større skjerm per areal, og som leser alle mulig "åpne" formater. AtW Lenke til kommentar
ckl77 Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Ser ut som noe Apple kunne hostet opp for 10 år siden... Men blir det ikke for "smalt"? Er det ikke bedre med ebok-støtte i mediaspillere? Lenke til kommentar
Drix1 Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Hvis det er Kindle 2.0 så var den drit stygg og klumpete. Håper det er en utdatert prototype eller noe. En lekker og kul Ebook reader er derimot Sony Reader! En sånn vil jeg ha! http://www.sonystyle.com/webapp/wcs/stores...552921665562069 Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 hvis noen er spesielt interesserte i eboklesere: http://www.mobileread.com Greien med mange av disse ebokleserne inkludert Kindle er at de benytter seg av e-ink teknologien som gjør det mye mer behagelig for øynene å lese. Selv har jeg en iLiad Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Ser ut som noe Apple kunne hostet opp for 10 år siden... Men blir det ikke for "smalt"? Er det ikke bedre med ebok-støtte i mediaspillere? Nei,det er ikke bedre, en e-bok-leser bør ha en passiv skjerm, mer behaglig å lese, mindre strømforbruk, i tillegg bør skjermen være minst på pocket-bok-størrelse, og helst bør den ha touchscreen for å markere tekst og notere i margene. Aktive skjermer er noe av grunnen tila t det er mer slitsomt å lese på en dataksjerm, mange baserer seg på hvordan det er å lese på en vanlig PC-skjerm, og konkluderer utifra det at e-bøker ikke vil slå igjennom. AtW Lenke til kommentar
Format71 Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Scott Hanselman skrev forrige dagen en blogpost om sitt år med Kindle: http://www.hanselman.com/blog/AYearWithAnA...indleCases.aspx Der står det en del om hvorfor Kindle er bra vs en pda/mediaspiller. Kort oppsummert er det vel * Skjermen (passiv, ikke-strøm-forbrukende) * Batterikapasitet (som følge av skjermen...) * Ett-klikks-kjøp av bøker -Vegar Lenke til kommentar
Chivas Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Det interessante for meg, er om det finnes en e-book reader som leser alle formater...som .pdf, .djvu osv. Da hadde det blitt kjøp på meg noen som vet om det finnes? eller at det kan legges inn programmer som leser de forskellige formatene.... Lenke til kommentar
haalo Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Hadde vært flott med en enhet med passiv skjerm som kan lese PDF-filer. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Hvis jeg hadde vært interessert i ebøker så hadde dilemmaet vært: ebok med elektronisk blekk-skjerm vs minibærbar med vanvittig mye bedre fleksibilitet. Kanskje en av minibærbarprodusentene lar ebok-interesserte få i både pose og sekk snart? Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Det høres fryktelig upraktisk ut å lese lengre bøker på en klumpete minibærbar. Er det ikke gjort undersøkelser at vi ikke liker å lese lange tekster på skjermer? I tillegg vil jo en minibærbar gå tom for batteri rimelig kjapt. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Joda, det er kjernen i dilemmaet. Samtidig må vi ikke glemme at en minibærbar er så utrolig mye mer fleksibel på andre måter. Man kan lese epost, nettsider, lese og skrive dokumenter, installere de programmene man ønsker, spill, filmer og mye mer. Men LCD er som du sier ikke optimalt for lesing av bøker. Ei heller at maskina er noe tykkere, tyngre og foldbar. Det hadde vært gøy å sett en mellomting: minibærbar med elektronisk blekk-skjerm og ebok-leser. Evt. et ebok-brett med en laveffekts prosessor, ram, SSD, USB, WiFi, Linux/Windows osv. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Det høres fryktelig upraktisk ut å lese lengre bøker på en klumpete minibærbar. Er det ikke gjort undersøkelser at vi ikke liker å lese lange tekster på skjermer? I tillegg vil jo en minibærbar gå tom for batteri rimelig kjapt. Det har vel mye med å gjøre at de har testet på aktive skjermer, som er mer slitsomme å lese på, og skjermer som er fastmontert, som også er mer slitsomt. AtW Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Hovedproblemet med e-ink skjermer er den treige refresh raten. Tar rundt et sekund å oppdatere skjermbildet, noe som gjør vanlig databruk ganske upraktisk. Dog, funker det bra til enhetens opprinnelige funksjonalitet: Boklesing! Jeg kjøpte min iLiad fordi den var en ebokleser som kunne gjøre mye stash. Den har wifi, wacombasert touchscreen, støtte for flere typer minnekort og et åpent OS. Nå har all kildekoden blitt gitt ut også, så nå har det blitt satt i gang utvikling på et bedre OS Dog, den treige refresh raten gjør at det blir stress å bruke den til mye annet enn nettopp lesing. Chivas, iLiad støtter både pdf of djvu og mange andre formater. Finnes en port av FBreader til iLiad. Dog, er den nye DR1000 mye mer fremtidsrettet enn iLiad Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Jeg gleder meg til dette tar av, og med farge. Da kan vi endelig avbestille avisene og kun få de i pdf-format eller noe slikt. Avbestiller alt av regninger og reklame i disse dager utenom tidsskrifter og aviser. Adjø, papir! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå