int20h Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Forventningene skrus noe ned i år hos softwaregiganten SAP og det gjøres små innsparinger. Les mer Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Er det seriøst snakk om 50.000 ansatte som kan få sparken? Det er jo over 10 ganger mer enn mange av de andre store selskapene har gjort... Lenke til kommentar
Brusfantomet Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 er vell snak om 3300 ansatte som må gå, (fra 51800 til 48500) Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 (endret) SAP er enorme greier, vi har det på jobb i fabrikken vår. Det styrer lagersystemet, lønnssystemet, inn og utstemplinger, ferie, flexitid. Stort sett alt mulig. Og det er laget skreddersydde "kommandoer" til alt mulig i bedriften. Å gå over fra "ikke-SAP" til SAP er en ENORM utgift for en bedrift, vi snakker 250-millioners klassen siden så mye forarbeid må gjøres, opplæring, implementering, hardware som må linkes mot SAP, egne transaksjoner må programmeres, og det gjerne tar minst ett år å gjøre alt klart. F.eks. når vi bestiller ting fra lageret, gjør vi det i SAP, og roboter henter tingene på faste palleplasser på et 50 meter høyt høylager. Alle lokasjonene ligger i SAP, og et styresystem holder styr på robotene som henter dem (automatiske trucker kan man si, og automatiske heiser i reolene). Lønnsavdelinga kjører ut lønnsslipper og holder styr på fravær og ferier i SAP. Ordre og salgsavdelinga legger inn bestillinger fra utlandet i SAP. Det er utrolige greier. Så nå i finanskrise-tider kjøper vel ikke bedrifter systemet for å spare penger. Da sliter SAP plutselig, og må kutte ned på folk. Er ikke snakk om et program som bare installeres på alle PC'ene og så er det ferdig. Når det kjøpes, er SAP bare et tomt skall, så må alt skreddersys for bedriften det skal brukes i etterpå. De har også en gigantisk serverpark i Tyskland som må vedlikeholdes hele tiden sikkert. Endret 30. januar 2009 av Bytex Lenke til kommentar
Kjellcorp Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 i bruker det på jobb også. til lønn, flexi timer, lager status, levere\hente ordre statuse, database opplegg for SFOL(shopfloor online) osv osv... Men får håpe de holder seg oppegående... Lenke til kommentar
guttorm Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 snipp We love to hate sap. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Hehe ja, SAP er hatobjekt nummer 1 mange ganger her også. It's a love/hate relationship. Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Slow and painful? Min erfaring med SAP er at det er tungvint og lite brukervennlig. Passer nok best for store konsern som ønsker et omfattende og komplett ERP-system. Er ikke så mange av de i Norge... Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 (endret) Nei, vi ER et stort konsern (Nycomed Pharma). Men for små bedrifter blir det mye knot, tror jeg. Har mange ganger ropt ut at SAP er noe treig faenskap, men med tanke på hvor tungvindt alt var før de fikk SAP, priser jeg meg lykkelig for at vi fikk det før jeg begynte. Nå er alt så bundet opp mot SAP at vi ikke kan produsere hvis systemet går ned. Da får vi ikke bestilt varer fra høylageret. Før ble alt hentet manuellt med traller. Nå er alt automatisert med fine gule robotvogner som kjører rundt av seg selv. Endret 30. januar 2009 av Bytex Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Har vært delvis involvert i to SAP-prosjekter (på brukersiden). Det første ble kansellert som følge av kompleksitet (bl.a. input fra minst 7-8 forsystemer) og mangel på SAP-konsulenter (flere europeiske land var involvert, bl.a. Frankrike). Det andre gikk rimelig greit, både på økonomi- og logstikksiden. Lenke til kommentar
guttorm Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 SAP suger med mindre en er superbruker. Noe de ferreste er. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 (endret) Nå er det ikke noe alternativ i vår bedrift, så det nytter ikke å grine om det suger eller ei. Det virker til lagerstyring og lønnsbehandling. Som bruker har jeg ca. 10 skreddersydde transaksjoner, og kan legge til så mange jeg vil..men ingen vits å ha 10000 transaksjoner man ikke trenger heller. Den ene transaksjonen er for å melde ut varer vi har brukt fra lageret, f.eks. om jeg har veid inn 559 kg av et pulver, melder jeg ut 559kg på riktig palleid så trekkes det fra beholdningen. Og når det er tomt bestiller jeg en ny pall fra lageret. Endret 31. januar 2009 av Bytex Lenke til kommentar
guttorm Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Problemet er å finne fram, det er jo som et OS. Alt har sin kode og greier, null logikk. Helt ubrukelig om man ikke har fått en god opplæring. Null hjelp om man ikke finner ut av det. Transaksjonene er grie nok de, men de er jo bare starten. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Vi får selvsagt opplæring i det vi skal bruke av andre som har brukt det i lang tid. Nytter ikke finne fram uten å vite hva man skal gjøre nei. kodene lærer man kjapt, uansett ligger alle vi bruker daglig i favorittlista mi. Lenke til kommentar
sannheten_666 Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Hva er det egentlig? høres ut som at SAP leverer komplett løsninger for bedrifter som vil ha "alt" over på data? Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Problemet er å finne fram, det er jo som et OS. Alt har sin kode og greier, null logikk. Helt ubrukelig om man ikke har fått en god opplæring. Null hjelp om man ikke finner ut av det.Transaksjonene er grie nok de, men de er jo bare starten. Er et av de minst logiske og intuitive systemene jeg har vært borti i. Er eks. ikke noe helhetstenkning hva gjelder ikoner. Greit med favoritter, men en slik funksjon har de fleste ERP-systemer. Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Hva er det egentlig? høres ut som at SAP leverer komplett løsninger for bedrifter som vil ha "alt" over på data?Er mest kjent som et ERP-system, dvs. programvare som støtter opp om et flertall av en bedrifts virksomhetsområder, som produksjon, lager, salg, innkjøp og økonomi (direkte fra Wikipedia). Lenke til kommentar
Paradigm Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Har brukt SAP i noen år nå og det er jo egentlig greit nok. Brukes til "alt" her i bedriften. Men forstår jo at mange mener at SAP er tyskerenes hevn for å ha tapt krigen ! Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 (endret) Jeg har brukt systemet så lenge at jeg knapt bruker musa mere. Det er jo keyboard shortcuts til alle ikonene også. Vi bruker det veldig ofte i arbeidstiden for å melde ut og bestille opp nye varer vi har brukt opp på en pall. For meg er det utenkelig å jobbe uten SAP, men det er bare 5-6 år siden det ble innført i hele bedriften. Husker en jobbannonse jeg søkte på en gang, der sto det "fordelaktig å ha kjennskap til SAP". Den gangen ante jeg ikke hva det var engang. Det er en så stor jobb å implementere at det er som å bli medlem av EU når et nytt land er innført i SAP-systemet vårt. Da feires det med kake og store oppslag på intranettet "Belgium is finally rolled into SAP after 2 years of planning" osv. Den beste måten å bruke det på (og lære det) er å ikke sammenligne med noe annet, ikke være negativ og bare lære kommandoene man må lære (eller hvilke snarveier man skal bruke til forskjellige ting). For det må jo brukes uansett i jobben. Endret 2. februar 2009 av Bytex Lenke til kommentar
Kjellcorp Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 kan jo innrømme det at jeg hater SAP. sant som folk sier, det er tungvindt. men desverre så er jeg redd for at det firmaet her aldri blir kvitt det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå