Gå til innhold

Bør "ateister" heller kalle seg "rasjonalister"?

Anbefalte innlegg

Nei, det blir feil å bytte til rasjonalist. En ateist er ikke noe annet enn en person ikke tror det eksisterer noen gud/guder. Man kan helt fint være irrasjonell og samtidig være ateist.

En riv, ruskende gal metnalsykehuspasient som tror han er nestkommanderende på et intergalaktisk fartøy kan også være ateist dersom vedkommende ikke tror det eksisterer noen gud.

Du har missforståt poenget. Vi snakker om at de som er rasjonalister kan kalle seg det istede for ateister når det kommer til spørsmål som gud og alternativ feltet osv. Siden det ligger i rasjonalisme og ikke tro på dette. Selvfølgelig er ikke alle ateister rasjonelle nok til at de bør gå under navnet. Det er mange i Norge som ikke tror på gud men erstater det med andre ideer som ikke er bedre.

Det er ikke ateist = rasjonalist, det er rasjonalist = rasjonalist og trenger ikke betegne seg som ateist det blir en naturlig følge ettersom ateisme er et steg nærmere rasjonalitet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er det med denne trangen til å begrense?

Når personer sier at de er kristne, og jeg finner ut at de ikke tror at Gud er helt den som blir beskrevet i bibelen, men definitivt eksisterer som en eller annen energi - så får jeg en liten *blink* i hodet mitt. Hva i huleste går det av personen? Kunne ikke personen like godt navngitt sin trosberetning etter katten eller hunden sin, da det er ganske frigitt fra gitte definisjoner?

Samme går for meg. Jeg er dog ikke en troende når det kommer enten til Gud, guder eller gjengående 'ånder'. Trenger jeg et ord for å beskrive dette? Nei, slettes ikke! Jeg trenger ikke et navn på å følge et et givende systematisk system for å fremme mest mulig refleksjon over min virkelighetsforestilling. Nei, jeg putter ord på det som fremmer en annen retning: Spiritisme, overtro og myter.

- Yoseyo

Endret av Yoseyo
Lenke til kommentar

Kunne aldri kalt meg "rasjonalist" uten å føle meg som en wannabe intellektuell snobb.

Har møtt altfor mange ateister som er mer trangsynte enn det de beskylder kristne for å være. Om så disse skulle begynne å kalle seg rasjonalister istedet, som en slags vaksinering mot fordomsfulle mennesker som meg, er det totalt uinteressant så lenge de fortsatt er like irriterende skråsikre på at deres virkelighetsoppfatning er den eneste gyldige.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b
Ikke bare har "ateisme" mange negative konnotasjoner; begrepet er også tvetydig og har mange misforståelser knyttet til seg. Siden ateister i bunn og grunn ikke har mer til felles enn mangel på gudetro, synes jeg kritisk tenkende mennesker som er opptatt av sannhet, vitenskap og moral, bør slutte å først og fremst bruke ateist-flagget, og i stedet bruke et begrep som f. eks. "rasjonalist" - et begrep som sier langt mer om en persons ståsted.

Det grunnleggende problemet vi møter i dag er nemlig ikke gudetro, men irrasjonell overtro. Gudetro er bare en delmengde av overtroen. Den virkelige kampen er ikke mellom ateisme og teisme, men mellom overtro/faith og rasjonalisme/vitenskap.

Så i stedet for å sette merkelappen "ateist" på seg selv, synes jeg folk skal begynne å bruke "rasjonalist". Det er et standpunkt religiøse vil ha større problemer med å angripe. Til og med mange religiøse ønsker jo å fremstå som rasjonelle. Det er et pluss-ord i motsetning til ateisme, som er et minus-ord, og ikke innebærer annet enn en avvisning av et bestemt trossystem. Det finnes en tråd her på forumet som heter "Er du stolt over å være ateist?". Mitt svar er nei. Jeg er ikke mer stolt over å være ateist enn jeg er stolt over å ikke tro på julenissen. Jeg er derimot nokså stolt - i hvert fall fornøyd - med å være rasjonalist.

Rasjonalisme er et langt mer effektivt våpen i krigen mot religion og overtro, enn fattig ateisme. Det bør derfor brukes!

Ja la oss slå alle under èn og samme kam. Alle religiøse mennesker er konservative tullinger som driver med innavl. :thumbdown:

Det blir bare feil altså.

Lenke til kommentar
Kunne aldri kalt meg "rasjonalist" uten å føle meg som en wannabe intellektuell snobb.

Har møtt altfor mange ateister som er mer trangsynte enn det de beskylder kristne for å være. Om så disse skulle begynne å kalle seg rasjonalister istedet, som en slags vaksinering mot fordomsfulle mennesker som meg, er det totalt uinteressant så lenge de fortsatt er like irriterende skråsikre på at deres virkelighetsoppfatning er den eneste gyldige.

viktig poeng. kjenner mange kjepphøye ateister. meg inkludert

Lenke til kommentar

Selv om jeg anser rasjonalitet som inteligens og dermed evne til å forstå og kunne tenke ut metoder knytter jeg ordet mest mot å forstå.

Det vises tydelig på i alle postene kritisk til denne ideen at de ikke har forståt poenget eller ikke leste postene før.

Det er ikke snakk om noen som mener at ateister automatisk også er rasjonalister. Det er kun et steg nærmere. Ateister kan være irasjonelle på andre områder.

Det tråden handler om er om ikke vi som er rasjonelle skal kalle oss rasjonalister istede for ateister i sammenheng med gud. Siden det faller naturlig å ikke tro på gud (ateisme) hvis du er rasjonalist.

Det argumentet som jeg faktisk ville forventet å høre imot et slikt forslag ville være at noen er så rasjonelle på de fleste områder at vi kan kalle dem rasjonalister selv om de tror på gud. Men hvis spurt spørsmålet om du tror på gud og sier nei jeg er rasjonalist så er det ganske tydelig det som kommer frem.

Jeg legger merke til at noen mener det blir feil å kalle seg rasjonalist fordi det er en form for skryting. Dette er typisk. Så fort noe blir anset som en god kvalitet kan du ikke beskrive deg selv med det. For da skryter du jo og dette er imot normen. Ateist kan du kalle deg. Fordi det tilsier ikke at du er smartere mener folk. Men det gjør det i virkeligheten. Men folkemeningen er ikke slik. Så dermed blir det ikke skryt.

Håper folk kan begynne å kommentere først etter å ha lest eller forståt hva man diskuterer det er ikke en lang tråd. 10 poster + som bare er stråmenn er latterlig når de kan klikke en side bakover og bare lese for å oppdage feilen. Hvis de omtalte ikke totalt mangler rasjonalitet selvfølgelig. Kansje det er derfor visse folk poster sine stråmenn ?

Lenke til kommentar
Når en diskuterer temaer enkelte temaer, sin egen unge, kjæresten, ting en brenner for, ting en er stolt av, tabu temaer og enkelte andre, da har de fleste problemer med og ha en rasjonell holdening ovenfor diskusjonen og sin tro på saken.

Riktig men noen er mye bedre en andre altså kaller vi oss rasjonalister fordi vi evner å tenke kritisk om det meste, ikke bare motsatsen. Det er en grunn til at hver gang jeg debaterer med urasjonelle folk er det jeg selv som finner de største feilene med mine egne posisjoner fordi motparten er for opphengt i å bare slenge ut stråmen får å overbevise seg selv om at de har rett.

Lenke til kommentar
Når en diskuterer temaer enkelte temaer, sin egen unge, kjæresten, ting en brenner for, ting en er stolt av, tabu temaer og enkelte andre, da har de fleste problemer med og ha en rasjonell holdening ovenfor diskusjonen og sin tro på saken.

Riktig men noen er mye bedre en andre altså kaller vi oss rasjonalister fordi vi evner å tenke kritisk om det meste, ikke bare motsatsen. Det er en grunn til at hver gang jeg debaterer med urasjonelle folk er det jeg selv som finner de største feilene med mine egne posisjoner fordi motparten er for opphengt i å bare slenge ut stråmen får å overbevise seg selv om at de har rett.

Noen emner mange ikke oppfører seg rasjonellt med.

Hva syntes du om dødstraff? Hvis du er i mot det, hva slaks straff ville du ønske en som hadde drept hele familien din og alle vennene dine skulle fått? Hvis du er forr døds straff: Begår ikke personen som dreper den dømte også mord. Hvorfor er det mordet mer rettferdig en det andre.

Noen mener att det er samfundet har mest skyll i at de fleste som blir utsatt for pedofili tar skade av det.

Nesten alle er blinde på sine egene unger. Ser mye lettere feil og problemer i andres barn ende sin egen unge kan være værre. Og de klarer ikke se det når andre sier i fra til dem. (Kanskje litt vannskelig og sjekke)

Burde ikke alle automatisk donere bort allt av organer til trengene og vitenskapen når de dør. Det vill redde utrulig mange liv.

Det er ikke rasjonellt og være overbevist på att det ikke fintes en gud. Man kan værken bekrefte eller avbekrefte det. Det mest rasjonelle er å tru at det mest sansynelig ikke fintes en gud, men samtidig være open for att det er en liten sjangse for att det faktisk fintes en.

Alle burde ikke har rett til og få barn. Det er mange som gjør stor skade på barne siden de ikke egner seg som foreldre.

Foreldre med seriøse arvelige sykdommer burde bli påkrevd og sjekke om fosteret har arvet sykdoms genene. Hvis ja, ta abbort og prøv igjen.

osv.

Mange av dem har ikke jeg noen klar mening på , så det er sakt. Har bare skrevet dem slik som mange antagelig vis er i mot grunnet urasjonelle følelser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...