pumaen Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Jeg hadde min første styrkeøkt på lenge i går, og merker i dag at jeg er sykt støl i flere muskler. Er dette et godt eller dårlig tegn? Lenke til kommentar
Bango Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Det er ett bra tegn, fikk det samme den første uken med trening. Bare husk å vent til det går over før du trener igjen. Lenke til kommentar
Lituch Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Jeg har aldri trent noe spesielt men da jeg tok en hard økt for noen dager siden var jeg ekstrem støl i hele kroppen opptil 3 dager etterpå. Å da snakker jeg om å ha fysisk vondt i musklene Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Det er ett bra tegn, fikk det samme den første uken med trening. Bare husk å vent til det går over før du trener igjen. Har ikke hørt at man må vente til man ikke er støl før man trenger igjen. Om jeg har hatt en pause fra styrketrening, og blir støl dagen etter tar jeg en lettere treningsøkt, etter det er stølheten borte... Lenke til kommentar
Candle Jack Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Det er ett bra tegn, fikk det samme den første uken med trening. Bare husk å vent til det går over før du trener igjen. Det kan ta sin tid før det går over, iallefall hvis du aldri har trent styrke før. OT: Ta deg en pause, for så å gå trene igjen. Stølheta forsvinner rimelig kjapt når du kommer i gang. Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Det beste middelet mot stølhet er faktisk å trene mer. Bruk vanlige regler for restitusjonstid (36-48 timer), og tren deretter. Ingen vits i å vente. Lenke til kommentar
pumaen Skrevet 30. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2009 Folk her sier forskjellige ting. Hvem har ekspertkilder? Lenke til kommentar
vitaminbjørnen Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 jeg hadde personlig trener da jeg gikk på sats. han kjørte alltid nazitrening på meg selv om jeg var skikkelig støl. det forsvinner ganske fort hvis du først kommer i gang med en god treningsrutine. det gjorde det ihvertfall for meg. så er det imidlertid bare en her som sier du skal vente til stølheten går over før du trener igjen. noe som er helt nytt for meg. fortsett treningen du. som sagt så går det over når du først kommer i gang. uansett så er det jo deilig å være støl for da kjenner du at du har trent hardt Lenke til kommentar
Crex Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 treningen er mye mer effektiv hvis du venter i 4-5 dager før du trener den samme muskelgruppen om igjen. prøv å del opp med feks. bryst og biceps en dag og feks. rygg og triceps en annen dag osv.. da får du utolig mye mer ut av treningen.. det at du er støl betyr bare at kroppen restituerer musklene (husker ikke hvordan det staves.) vent til du ikke er støl lenger før du trener de samme musklene igjen, det er mitt tips Lenke til kommentar
Anthila Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Det er jo det deiligste evver å være støl da, da kjenner du virkelig at du har trent:) Stølheten er nok bare et tegn på at du ikke har trent på en stund, så ta noen dager pause og klin til igjen. Blir ikke så støl neste gang skal du se. Lenke til kommentar
Deneb Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 treningen er mye mer effektiv hvis du venter i 4-5 dager før du trener den samme muskelgruppen om igjen. prøv å del opp med feks. bryst og biceps en dag og feks. rygg og triceps en annen dag osv.. da får du utolig mye mer ut av treningen.. det at du er støl betyr bare at kroppen restituerer musklene (husker ikke hvordan det staves.) vent til du ikke er støl lenger før du trener de samme musklene igjen, det er mitt tips Begrunnelse? På den måten får en trent hver muskel 1,5 ganger i uka... Hva om en trener hele kroppen med en basisøvelse + noen tilleggsøvelser 3 økter med en dags mellomrom i uka. Da får en trent musklene 3 ganger i uka, dobbelt så effektiv Lenke til kommentar
poetsotf Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Jeg følger enkelt og greit hva kroppen "sier". Jeg trener når jeg føler meg klar for ny økt. De første ukene er det styrketrening annenhver dag (kommer jo ann på hvilket styrkeprogram man kjører, 2 splitt, 3 slitt, etc.). Deretter 6-7 dager i uken.. Har gjort dette i noen år nå, og det funker knall. Jeg må legge til at muskelstølhet er en helt fantastisk følelse, men det er bare meg Lenke til kommentar
Master_Chef Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 treningen er mye mer effektiv hvis du venter i 4-5 dager før du trener den samme muskelgruppen om igjen. prøv å del opp med feks. bryst og biceps en dag og feks. rygg og triceps en annen dag osv.. da får du utolig mye mer ut av treningen.. det at du er støl betyr bare at kroppen restituerer musklene (husker ikke hvordan det staves.) vent til du ikke er støl lenger før du trener de samme musklene igjen, det er mitt tips Begrunnelse? På den måten får en trent hver muskel 1,5 ganger i uka... Hva om en trener hele kroppen med en basisøvelse + noen tilleggsøvelser 3 økter med en dags mellomrom i uka. Da får en trent musklene 3 ganger i uka, dobbelt så effektiv Han mener nok ikke mest effektivt tidsmessig, men at musklene bygger mer når de får restituert ferdig. Å trene en muskel 3 ganger i uka er vel i grenseland av hva ekspertene anbefaler. De fleste anbefalinger jeg har lest sier 2 hviledager mellom hver økt minimum. Lenke til kommentar
AzureDragon Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Å trene når man er støl er ikke noe problem, så lenge du venter 1-2 dager etter forrige trening. Ingenting tilsier at effekten av treningen går ned. Husker selv første gangen etter en vektøkt. FY fader, jeg var superstølingen nummer en i sikkert 10 dager! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå