Gå til innhold

Macrofoto, ønsker å kunne telle øynene på en flue

Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter personer med erfaring av ekstrem macrofoto, med forstørrelser større enn 1:1.

Jeg har i dag en Sigma 150mm, f2,8, macro 1:1, men ønsker større forstørrelse. Jeg bruker Nikon D200 som kamera, og kan derfor ikke bruke macro-objektivet til Canon med 5xforstørrelse (skulle ønske den fantes til Nikon også)

Jeg lånte mellomring i fjor, men fikk problemer med at den kjørte på minst blender konsekvent. Var tydeligvis feil type mellomring.

Så mitt spørsmål er: Er det noen her på forumet som vet hvilket utstyr jeg trenger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Din Sigma 150mm med Kenko (62mm) mellomringer vil som arnold sier få nesten 1,5x

En Nikon 60mm micro med samme mellomringer vil gi ca 2x - så litt bedre.

Er litt usikker på noe som (jeg tror det var Mr Olsen) prøvde tidligere, nemelig å reversere ei linse (usikker på hvilken) frempå sin Sigma 150mm. Usikker på forstørrelsen.

Du kan kanskje søke opp den posten.

Andre muligheter er reversering BR-2A med snudd objektiv (52mm filterfatning).

Med en Nikon 20mm kommer du opp i 3,4x, så avtar forstørrelsen opp til 50mm objektiver (der forstørrelsen er nesten 1:1, men varierer med hvilken utgave av objektivet du bruker.

BR-2A og en gammel 28-85mm f/3.5-4.5 ser bra ut - da får du fra 1:35 til 2,9:1

Ellers hadde jo Nikon noen objektiver de kalte macro, men de er vistnok svindyre om du finner et.

Lenke til kommentar

yep. Det du er ute etter et gammelt fastobjektiv med manuell blender, eller en som har blenderen vidåpen i utgangspunktet (har sett noen triks med pappbiter også), som du kan reversere. Noe rundt 24-50mm avhengig av ønsket forstørrelse. Let på flickr etter oppsett (eks søk på "reverse macro") eller google/wikipedia.

Lenke til kommentar

abraxa:

Du kan også kombinere reverserte objektiver med mellomringer og telekonvertere for enda større forstørrelse.

Reverseringsringer kan du få rimelig på ebay. Ingen grunn til å betale blodpris for "orginalen".

Går ut i fra at du med reverseringer mener ringer med filterfatning (for å sette 2 linser mot hverandre)

Det Nikon kaller Macro adapter ring, BR-2A, blir også kalt «Lens Reversing Ring», og med den er det ikke mulig med mellomringer.

(de hjelper iallefall ikke som annet en beskyttelse!)

Uansett - flua bør være død om du skal telle øynene!

Lenke til kommentar

Det ble litt uklart fra min side, den reverseringsringen jeg tenker på har "objektivfatning" på den ene siden og filterfatning på den andre. Da kan du reversere objektiver på macroringer/telekonvertere/belger, men ikke reversere et objektiv på et annet.

Jeg reverserte en 28mm på en belg, og det ga ekstrem forstørrelse for å si det sånn. Men du skal være bra tålmodig og nøyaktig for å bruke et slikt oppsett til insektsfotografering.

Endret av abraxa
Lenke til kommentar
Du kan vel kombinere BR-2A med mellomringer? Men du kan ikke bruke den til å reversere et objektiv på et annet, det var kanskje det du tenkte på?

Takk for at du åpnet mitt loft, selfølgelig kan du sette på mellomringer.

Tenkte ikke på den opplagte muligheten - skal prøves.

Vel, siden han har en finfin 150mm allerede er det vel ikke noe poeng med å begynne med belg, eller? Faktisk hadde en 50mm f/1.4 eller f/1.8 vært en ypperlig kandidat for å reversere frempå 150mm'ern.

150/50 = 3xforstørrelse, hvis jeg ikke husker feil.

Formelen er faktisk så enkel som brennvidde på objektivet delt på brennvidden på det som er reversert, så 3x stemmer bra.

Jeg er ukjent med denne "stackinga", men det spørs vel hva som finnes av slike ringer.

Hvis Sigma 150mm har større filterdiameter enn en 50mm, så kan vel det gi uønsket "effekt"?

Endret av arela
Lenke til kommentar

Det beste er vel om det fremste objektivet har størst filterdiameter, men nå synser jeg litt da. Uansett finnes det overganger fra en størrelse til en annen.

Det viktigste er å ha et frem-objektiv med størst mulig blender slik at det ikke blir noe vignetering. (Ble plaget litt av dette når jeg prøvde kit-objektivet frempå canon 60mm macro.)

Lenke til kommentar

Jeg prøvde å reversere min 50mm 1,8 frempå 55-200 vr, stilt på 200. Brukte 2 gamle UV-filrtre som jeg tapet sammen med gjengene ut.

Det hele ble mistenkelig vanskelig å bruke. Fokus stiller du ved å flytte kameraet frem og tilbake, samtidig som du må passe på å ikke dunke fronten inn i det du skal fotografere. Har ca 1 cm å gå på her. I tillegg til dette blir det hele veldig mørkt, og med en ganske ubrukelig dybdreskarphet.

Med zoomen satt på 55 ble det litt lettere, men fremdeles ikke helt optimalt.

Legger ved et eksempel her. Er nok mulig å få det til bedre, men jeg hade rett og slett ikke tolmodighet nok.

100%

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...