Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Betaler jeg for utleiers gulvvarme?

Anbefalte innlegg

Hei!

Fikk en helt sinnsyk strømregning for nov/des, på over 5000kWh..

så nå har jeg målt alt som tar strøm her i leiligheten (110m2), og funnet ut at varmekablene drar 3kW.

Det virker som om kablene står på hele tiden - fra igår kl. 23:00 til idag kl. 23:00 har strømmåleren gått fra xxxx231 til xxxx320, og jeg har kun vært hjemme for å sove.

Så, 320-231=89kWh på 24 timer, altså 3,7kWh per time.

Men til hovedspørsmålet:

På mandag slo jeg av sikringa for varmekablene for å teste, og på tirsdag kom hybelverten ned og sa at gulvene hans var iskalde. Jeg lurte på hvordan kunne min sikring påvirke hans leilighet, og han sa at varmekabel-skapet han har i garasjen er 2-polet, eller 2-faset eller no, og at 3kWh går til min leilighet, og 7kWh til hans oppe. Forstår ikke.. noen som kan noe om dette?

-Leier 1.etg av et hus, huseier bor oppe.

-Regninga mi var rundt 4800, hans litt over 2200.

-Alle trådløs termostatene mine (6x) er skrudd helt av, hans står på 23'C.

-1.etg og 2.etg er identiske, 110m2

-Fyrer med vedovn, som varmer hele leiligheten godt.

Her driver jeg og sparer på strømmen, bruker sparepærer, bor nærmest i mørke, ingen apparater i standby, skrur gulvvarme helt ned etc., mens hybelverten har downlights, uplights, gulvvarme på 23'C, men allikevel får jeg dobbelt så dyr strømregning!!

Endret av sju4sju
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du og utleier har hver deres tellere vil det være slik at en del av sikringene vil være koblet kurser som går mot hans teller og endel mot kurser som går mot din. Det vil ikke finnes sikringer/kurser som går på begge tellerene samtidig.

I mine øyne betyr dette at du skal ha rett til å slå av alt som påvirker din teller. Hvis kurs-opplegget i huset er slik at han da mister noe (gulvvarme) betyr dette at du til vanlig betaler for hans forbruk, hvilket selvfølgelig er riv ruskende.

Altså: Hvis en sikring tar all gulvvarmen i huset så betaler den ene for den andres forbruk. Jeg mener du både bør få betalt og etterbetalt for dette, hvis det er tilfelle.

Lenke til kommentar
Hvis du og utleier har hver deres tellere vil det være slik at en del av sikringene vil være koblet kurser som går mot hans teller og endel mot kurser som går mot din. Det vil ikke finnes sikringer/kurser som går på begge tellerene samtidig.

I mine øyne betyr dette at du skal ha rett til å slå av alt som påvirker din teller. Hvis kurs-opplegget i huset er slik at han da mister noe (gulvvarme) betyr dette at du til vanlig betaler for hans forbruk, hvilket selvfølgelig er riv ruskende.

Altså: Hvis en sikring tar all gulvvarmen i huset så betaler den ene for den andres forbruk. Jeg mener du både bør få betalt og etterbetalt for dette, hvis det er tilfelle.

Takk for svar, Ekko.

Vi har et sikringsskap hver, med kWh-teller ja.

Men hvorfor går det, ifølge utleier, en 3 kWh-"linje" inn til meg, og en 7 kWh-linje opp til han?

Lenke til kommentar
På mandag slo jeg av sikringa for varmekablene for å teste, og på tirsdag kom hybelverten ned og sa at gulvene hans var iskalde.

høres nesten ut som at noen har vært kreative, så jeg vil tro det beste er å få tak i en elektriker som kan se på hvordan ting er kobla.

Lenke til kommentar

Høres ut som at du har en rimelig klar sak her, spørsmålet er om utleier lurer deg med overlegg eller ikke. Uansett bør du kreve at han betaler tilbake alle utgifter du har hatt, med en sikkerhetsmargin, og rentekostnader.

Har du misstanke om at du er lurt med overlegg, ville jeg hørt med jussfolket i jussforumet her ( Forum > Samfunn > Juss) om du kan vurdere en anmeldelse for bedrageri, kontraksbrudd eller lignende. Lovanvendelse er ikke min sterkeste side.

Har du av en eller annen annen grunn lyst til å flytte, har du også en gylden mulighet til å flytte uten å tenke på oppsigelsestid slik jeg ser det.

Til sist, ikke finn deg i dette! Det er nok av useriøse utleiere som ødelegger for de seriøse aktørene!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Få en elektriker til å komme å se på saken, om det er slik at du blir lurt ville jeg krevd alle utgifter du har hatt med saken tilbakebetalt av huseieren.

Lenke til kommentar
Utleier gjør nok ikke dette med vilje. Han skal få en elektriker til å komme å se.

Sikringen er 20A, 3x4 ledningstverrsnitt.

Ser rimeleg ut i forhold til varmekabler på 3Kwh. Varmekabler på 3 Kwh ser også rimeleg ut i forhold til leilegheit på 110 m^2, men ein må rekne med at dette kanskje ikkje er nok på kalde vinterdager (spesielt viss dette er sokkelleilegheit).

Endret av nercix
Lenke til kommentar
Utleier gjør nok ikke dette med vilje. Han skal få en elektriker til å komme å se.

Sikringen er 20A, 3x4 ledningstverrsnitt.

Ser rimeleg ut i forhold til varmekabler på 3Kwh. Varmekabler på 3 Kwh ser også rimeleg ut i forhold til leilegheit på 110 m^2, men ein må rekne med at dette kanskje ikkje er nok på kalde vinterdager (spesielt viss dette er sokkelleilegheit).

Mulig det, men termostatene er jo skrudd helt ned. Skal vel kanskje være en minimumstemp på 10'C, men det kaldeste det har vært her i rommene er 17'C. Mulig at det er sensorer i gulvene også, og ikke bare de trådløse termostatene.

Uansett skal det vel ikke trekke 3kWh i timen konstant, men justere seg, og slå seg av/på etter temp. i rommene.. jeg følger veldig ofte med på LED-indikatorene i sikringsskapet, for å se hvor hurtig de blinker (500 imp/kWh).

Endret av sju4sju
Lenke til kommentar
Godt mulig at han konstant «stjeler» 3kwh fra deg, og så er han som får variasjonen.

Det er nok ganske sikkert her, siden han sa at gulvene hans ble kalde, at strømmen hans til de gulvene dekkes av deg.

Og om han da koser seg med 3KW nesten konstant på din regning, er vi fort oppe i nesten 100kr strøm hver dag. Så om husleier har gjort dette over tid, uten å betale deg og ei eller sagt fra er dette underslag og bør anmeldes.

Når du leier og det er helt klart er egne skap til hver del, så skal ikke ting kobles på det skapet som ikke inngår under det du leier, med mindre det er mest praksis av ulike årsaker, men da må jo dette opplyses om, og kompanserer rimelig i forhold.

Lenke til kommentar

nå vet ikke jeg hvilken varmestyring det er snakk om, men når du tar sikringen, så er det godt mulig att du tar noe styrestrøm til en felles varmestyring, slik att hans gulv blir kalde.

men forbruket er uansett noe pussig

Lenke til kommentar

Jeg tror du skal får tak i en elektriker for å se på saken selv om han du leier av har hatt elektriker der selv og inntil videre så tar du ut sikringene til gulvvarmen.

Ettersom du har egen måler for eget forbruk så skal ikke ikke det ha noe å si for han at sikringer koblet på din måler er tatt ut.

Og skulle det ha noe å si så får han betale for det forbruket.

At styrestrømmen går på den kursen har jeg ingen tro på for styrestrøm henter man ikke fra 20A sikringer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...