Gå til innhold

Et spørsmål til alle som tror Gud

Anbefalte innlegg

Ok, så la oss si at Gud viser seg for deg på den måten at det ikke er noen tvil for deg at det faktisk er Gud den almektige.

Gud ber deg om å drepe en spesifikk person(ungen/faren/moren/kjæresten din) for å vise din tro, hadde du gjort det? Hvorfor, hvorfor ikke?

Det nytter ikke argumentere om at "Gud ville aldri spurt meg om noe slikt", tenkt deg at du faktisk er i den situasjonen.

Det jeg mener om det, les etter du har gjort opp en mening.

Hvis du svarer nei:

Selv når Gud står rett foran deg og ber deg om noe så adlyder du ikke. Eneste grunnen til at du ikke gjør det er fordi du ikke stoler fullt og helt på Gud. Du kan godt være kristen så lenge du får en god følelse i magen, så lenge du får trygghet og kommer til himmelen, men så snart Gud ber deg om å vise din tro så sier du nei? Du må forstå at verden ikke går rundt deg selv, det finnes større ting enn dette livet, å gå imot Gud er ikke positivt, hvem vet hva slags helvette som venter deg i all evighet.

Hvis du svarer ja:

Du er faktisk en fare for alle rundt deg, selv om du tror du er overbevist om at det er Gud som viser seg for deg så betyr ikke at han faktisk er der. Fullt mulig at du faktisk var gal, og nå har du drept ungen din fordi noen sa at du skulle gjøre det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det nytter ikke argumentere om at "Gud ville aldri spurt meg om noe slikt", tenkt deg at du faktisk er i den situasjonen.

Laney sounded composed as she stated, "I just killed my boys."

"Ma'am, you did what?" the male deputy inquired.

"I just killed my boys."

[...]

"I just did what I had to do," Laney said.

"You did what you had to do? Why do you say that ma'am?"

"That's just what I was told to do," she said.

"Who told you to do that?" the dispatcher continued.

"God," Laney said.

http://edition.cnn.com/2005/LAW/11/01/laney.trial/index.html

Lenke til kommentar

Nei.

"Selv når Gud står rett foran deg og ber deg om noe så adlyder du ikke. Eneste grunnen til at du ikke gjør det er fordi du ikke stoler fullt og helt på Gud. Du kan godt være kristen så lenge du får en god følelse i magen, så lenge du får trygghet og kommer til himmelen, men så snart Gud ber deg om å vise din tro så sier du nei? Du må forstå at verden ikke går rundt deg selv, det finnes større ting enn dette livet, å gå imot Gud er ikke positivt, hvem vet hva slags helvette som venter deg i all evighet."

Jeg har da ikke valgt gud som min gud? Hva gir han retten til å beordre meg rundt liksom?

Det blir som om en uansett kar skulle komme med noen magiske triks og si at "nå er jeg konge over Amerika og da må alle gjøre som jeg sier".

Nei, om jeg tror på gud så stoler jeg på gud, men med en eventuell gud kan ingen ha fri vilje (selv ikke gud) og da har jeg ingen grunn til å ta ordrer fra en pre-programmert gudeånd.

Lenke til kommentar

Det blir litt som om man skal argumentere mot en pasifist med: "Tenk om du ble nødt til å drepe en fyr for å hindre at denne drepte ei lita jente. Ville du gjort det?" Hvis ja: "Haha, du er ikke pasifist likevel." Hvis nei: "Fy, skam sig!"

:roll: / :wee:

Endret av Thendrup
Lenke til kommentar
Nei, om jeg tror på gud så stoler jeg på gud, men med en eventuell gud kan ingen ha fri vilje (selv ikke gud) og da har jeg ingen grunn til å ta ordrer fra en pre-programmert gudeånd.

Så den eneste grunnen til at du ikke ville drept en person er fordi du tror at Gud ikke bestemmer over seg selv?

Sikker på at du er helt ærlig? Hva om han ba deg gjøre noe som ikke var så farlig, som å plukke et par blomster for å overraske kjæresten din med?

For en latterlig problemstilling.

Det har skjedd før i Bibelen, så en slik problemstilling er fullt mulig. Lagde den uansett for å få litt diskusjon rundt temaet.

Lenke til kommentar

Var det ikke Abraham som var i ferd med å drepe sønnen sin fordi Gud ville teste troen hans? Viser vel bare hvor latterlig hårsår og sadistisk Gud er, og hvor farlig det er å bøye seg ukritisk for autoriteter.

Det gleder meg at kristne sier de ikke ville hørt på Gud i slike situasjoner. Det viser at de er selvstendig tenkende vesener som ikke bygger moralen sin på Bibelen, men på samvittighet og fornuft.

Endret av pumaen
Lenke til kommentar

Sier meg enig i at dette er en tåpelig problemstilling. Vil tro at de fleste kristne her på forumet er enige i at dette bare er en metafor på samme måten som fortellingen om Adam og Eva. Meningen med teksten er nok ikke å fortelle om noe som har skjedd, men heller å framstille Abraham som et religiøst forbilde. Teksten bærer selvsagt preg av at den er svært gammel, noe enkelte her inne tydeligvis ikke har tenkt over. "Latterlig hårsår og sadistisk Gud er"? Haha, fantastisk!

Nei, har ikke svart på trådstarters spørsmål, men så regner jeg meg ikke som spesielt kristen heller.

Endret av qweac
Lenke til kommentar

Hvis Gud er Gud (han i Bibelen altså) og han faktisk ber deg gjøre noe, så er det jo et relativt lett valg, satt konsekvens 1 (evig pine) opp imot konsekvens 2 (en masse sutring her på kloden). Problemet er at du i realiteten aldri vil kunne vite om det faktisk er Gud som snakker til deg, og ettersom du trolig aldri vil få muligheten til å verifisere en eventuell konsekvens 1 (før etterpå), er dette et umulig valg.

Det samme gjelder pasifist-scenarioet, og det poengterer også det umulige ved slike absolutte standpunkt, gitt riktig situasjon.

The lesser of two evils, og så videre.

Lenke til kommentar
Vil tro at de fleste kristne her på forumet er enige i at dette bare er en metafor på samme måten som fortellingen om Adam og Eva.

En metafor er ikke en kost som brukes til å feie problemstillinger under teppet. En metafor har en betydning. Hvis Job ikke mente at leserne skulle tro at fortellingen om Abraham faktisk har skjedd - hva tror du hensikten hans var? Å fremstille Abraham som et religiøst forbilde, sier du? Religiøse bør altså bøye seg for Gud uansett hva han sier?

At teksten er svært gammel er irrelevant, for det er sannelig også resten av Bibelen.

Endret av pumaen
Lenke til kommentar
Hvis Gud er Gud (han i Bibelen altså) og han faktisk ber deg gjøre noe, så er det jo et relativt lett valg, satt konsekvens 1 (evig pine) opp imot konsekvens 2 (en masse sutring her på kloden).

Sant, men det største problemet er folk som bruker Guds ord som definisjon av hva som er rett og galt. De vi likke engang ha betenkninger med å følge Guds oppfordring til drap.

Lenke til kommentar
Hvis Gud er Gud (han i Bibelen altså) og han faktisk ber deg gjøre noe, så er det jo et relativt lett valg, satt konsekvens 1 (evig pine) opp imot konsekvens 2 (en masse sutring her på kloden).

Sant, men det største problemet er folk som bruker Guds ord som definisjon av hva som er rett og galt. De vi likke engang ha betenkninger med å følge Guds oppfordring til drap.

Ville du, dersom evig pine i helvete var alternativet?

Lenke til kommentar
Ville du, dersom evig pine i helvete var alternativet?

Drept noen? Ja. Evig pine i Helvete er uendelig mye verre enn å bli drept. Ville selvfølgelig gjort det på en så smertefri måte som mulig. Heldigvis er det en situasjon jeg aldri vil bli satt i.

Endret av pumaen
Lenke til kommentar
Drept noen? Ja. Evig pine i Helvete er uendelig mye verre enn å bli drept.

Så da er ikke problemet det faktum at de ville ha fulgt Guds ordre, slik som du sa, men det faktum at de tror det er Gud som snakker til dem, selv når det ikke er tilfelle. For hvis det virkelig var tilfelle, hadde vi alle kunne forstått hvorfor vedkommende gjorde som de gjorde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...