Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Mor med problemer, trenger samtaler

WeakenedAngel

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skriver egentlig på vegne av min mor, men også for meg selv og min søster.

Mamma har hatt en vanskelig barndom, og for 5 år siden gikk hun gjennom en stygg skillsmisse.

Hun har masse som trenger å bearbeides og det merkes i hverdagen.

Hun er nedstemt og sliten.

Er det noen som vet hvor hun kan henvende seg?

Og hvor mye det eventuelt vil koste med samtaler?

Vi bor i Stavanger-området :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørs hva dere er ute etter? psykolog? familierådgiver? osv.. personlig holder jeg med; det enkle er ofte det beste, så om du vet om noen som står henne VIRKELIG nær så vil jeg anbefale og ta en prat med denne personen slik at din mor kan fortelle personen hva som virkelig står på og man kan løse dette på ett mindre formellt nivå. Min erfaring med den norske stat er at de kan for lite om mental helse og for mye om diagnose ditt og datt. Og få henne til og prate med noen er en god start.

Lenke til kommentar
Hei.

Mamma har hatt en vanskelig barndom, og for 5 år siden gikk hun gjennom en stygg skillsmisse.

Tror nok hun må henvende seg til fastlegen sin, som igjen hendviser henne til en psykolog, om nødvendig.

Det er iallefall den ruta jeg måtte gjennom.

Lenke til kommentar
Hei.

Tror nok hun må henvende seg til fastlegen sin, som igjen hendviser henne til en psykolog, om nødvendig.

Det er iallefall den ruta jeg måtte gjennom.

Det er som candlejack sier. Hvis dere vil ha psykologhjelp fra det offentlige, må dere gjennom fastlegen. Det står dere imidlertid fritt å oppsøke privat psykolog, men dette er ikke en billig affære.

Lenke til kommentar

Hvis en får time hos en psykolog (eller annen spesialist) som har avtale med avtale med NAV (det som kalles driftstilskudd), betaler en 280,- pr time inntil en har frikort. Når en til sammen har betalt 1.780,-. er det gratis ut året.

I de 1.780,- inngår også det en har brukt hos legen og visse medisiner. En kan gå tre ganger uten henvising fra lege, men mer en det godtar ikke NAV. Det er ofte lang ventetid hos disse psykologene, gjerne over ett år.

Hos psykologer som ikke har driftstilskudd er det fri prisdannelse, og en må regne med å betale mellom 500 - 800,- pr time.

Fastlegen og NAV har oversikt over psykologer med driftstilskudd. For de uten så må en se på Gule Sider, der står de fleste. Det er betydelig kortere ventetid hos disse "dyre" psykologene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...