Kjeven Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 La oss ta det første først: Ja, jeg har lest FAQ-en på toppen av dette forumet (i hvert fall litt av den), og ja, jeg så at boken Accelerated C++ ble anbefalt. Jeg velger likevel å opprette en ny tråd, siden jeg vil begynne med programmering spesifikt til spill. Var dette feil gjort? Er spørsmålene mine allerede besvart i FAQ-en, uten at jeg la merke til det? Haha, så synd Nå skal det sies at jeg ikke har noen forhåndskunnskaper om C++, men jeg er ikke helt ukjent med selve programmeringsfenomenet. Jeg har hatt IT som valgfag i to år på VGS, hvor jeg har lært bla. HTML, CSS, PHP, SQL og C#. Har fremdeles bare nybegynnerferdigheter på samtlige av disse feltene, men jeg er nå under det inntrykket av at C++ ikke er så altfor forskjellig fra, f.eks, C#. Og når jeg sier spillprogrammering, så mener jeg ikke sånne småspill du finner på 123spill.no, jeg snakker heller om... vel, selve drømmen min er jo å kunne lage en spillmotor en dag, vet ikke hva man lærer seg før det.. Er klar over at dette er langt fram i tid, men da vet dere i hvert fall hva jeg sikter etter. Såklart, det kan jo hende at dette er umulig å oppnå uten å lære meg "vanlig" C++ først, i så fall får dere tilgi meg. Kan som sagt ikke en dritt. Så nå da prologen er over, er det tid for hovedspørsmålet: Kan dere anbefale meg noen bra bøker, eventuelt andre saker (DVD-er, PDF-er, osv), om emnet? Jeg vil helst ikke bruke altfor mye penger på dette, men kan da legge noen hundrelapper i det, så lenge det er verdt det. Om bøkene er på norsk eller engelsk er det samme, behersker begge språkene like godt. Takker for svar, flaming, drapstrusler, og alt annet kreativt. Lenke til kommentar
dahwan Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Skjønner ikke hvorfor folk kommer til dette forumet og vil ha anbefalte bøker. Last deg ned en pakke e-bøker eller søk på google etter tutorials. Du kan godt skrive en spillmotor i C# med managed Direct3D. Ytelsen er ikke noe mer enn 15-20% lavere enn unmanaged (C++), og jeg tipper på at du ikke har tenkt til å lage noe Crysis aktig som tilsvarer spilleres våte drømmer. (Skriver denne posten i dritthumør. Håper det ikke synes) Lenke til kommentar
xantarion Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 (endret) Hei. Jeg skal gi et litt mer konstruktivt svar enn personen som postet over.. Dersom du ikke har noe erfaring med C++ bør du begynne med basics. "C++ for Dummies" er et godt utgangspunkt. (Man må lære å gå før man kan løpe). Her er en lenke til oversikt og omtale av flere bøker: http://www.programmingbooks.org/C_Plus_Plus Lykke til PS! Sjekk posten litt lenger ned på lista (her) Endret 30. januar 2009 av xantarion Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 C++ for Dummies er kanskje det værste utgangspunktet. Før du lærer deg grafikk-programmering med C++, må du lære deg C++ først. Og Accelerated C++ er en fin måte å lære C++ på. Når du har lært deg C++, så skjønner du også hvordan du lærer deg grafikk-programmering. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 (endret) C++ for Dummies er kanskje det værste utgangspunktet. Før du lærer deg grafikk-programmering med C++, må du lære deg C++ først. Og Accelerated C++ er en fin måte å lære C++ på. Når du har lært deg C++, så skjønner du også hvordan du lærer deg grafikk-programmering. Agreed. Grafikkprogrammering og spillprogrammering skiller seg ikke fra annen programmering, du må bruke akkurat samme fremgangsmåte. Lær C++ og du lærer enkelt hvordan det skal gjøres. Endret 30. januar 2009 av GeirGrusom Lenke til kommentar
xantarion Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 C++ for Dummies er kanskje det værste utgangspunktet. hehe. my bad! Lenke til kommentar
Mr.Garibaldi Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Tar et kurs i C++ på universitetet nå, gratis studiepoeng for lånekassen , og der anbefaler/bruker de C++ Primer. To hovedårsaker i følge foreleser: *Den er godt pedagogisk lagt opp, faktaboksene har faktisk nyttig innhold for en gangs skyld.. *Den inneholder faktisk ikke feil, noe dessverre veldig mange andre bøker gjør... Har ikke lest den selv, holder meg til Stroustrups "The C++ Programming Language", men den er ikke veldig pedagogisk eller lettlest... Lenke til kommentar
alfred97 Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Vi brukte C++ Primer på høyskolen, og jeg var ikke særlig imponert over den. Dog skal det sies at dette er 7-8 år siden nå, så det ville overraske meg stort om det ikke var kommet nyere utgaver av den. Min favorittbok om C++ er faktisk "C++ - How to program" av Deitel/Deitel. Den er både ryddig, grundig og med greie eksempler. Om jeg skulle begynt forfra i dag, spørs det vel om jeg hadde tatt meg bryet med å lære meg C++ med mindre jeg var nødt. Det finnes andre språk som man har mye mer nytte av å kunne. Men det blir en helt annen diskusjon. Lenke til kommentar
Geek_Master Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Vi brukte C++ Primer på høyskolen, og jeg var ikke særlig imponert over den. Dog skal det sies at dette er 7-8 år siden nå, så det ville overraske meg stort om det ikke var kommet nyere utgaver av den. Min favorittbok om C++ er faktisk "C++ - How to program" av Deitel/Deitel. Den er både ryddig, grundig og med greie eksempler. Om jeg skulle begynt forfra i dag, spørs det vel om jeg hadde tatt meg bryet med å lære meg C++ med mindre jeg var nødt. Det finnes andre språk som man har mye mer nytte av å kunne. Men det blir en helt annen diskusjon. Enig med deg "C++ how to program" er også min favoritt bok. Den er veldig ryddig. Lenke til kommentar
tk394585 Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Beginning C++ Game Programming by Michael Dawson ISBN:1592002056 Boken jeg leser for øyeblikket for å lære om temaet. Ganske rett fram basic c++ med gaming-tvister (istedefor å lage en prisliste lager man en scoreboard og istedefor "Hello World" lager man "Game Over") På slutten av hvert kapitell lager man et spill som bruker alle tingene du har lært så langt i boka. Fant boka i en bokpakke kalt Game.Design.eBooks.Pack på Torrentz.com Men å programmere er bare en liten del av å lage spill. Man vil trenge en grafikkmotor, lyd, 3Dmodeller m.m. Lykke til Lenke til kommentar
dahwan Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Flott, du nevnte torrentz.com Nå kommer en eller annen trøtt moderator til å stenge tråden Bra du fikk infoen du trengte først Lenke til kommentar
Kjeven Skrevet 3. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2009 Jaja, det var hyggelig så lenge det varte! Men uansett, takk for hjelpen folkens, jeg har fått svar på det jeg lurte på jeg, så ingen skade skjedd om tråden stenges. Jeg tror jeg... kjøper den Accelerated C++-boka først, så får vi se hvordan det går. Jeg dukker nok opp med spørsmål fortere enn dere aner.. Lenke til kommentar
skromt Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Jeg vil ikke anbefale det å ta accelerated ++. Synes den er bra, men veldig uoversiktlig. Selv ville jeg gått for beginning game programming c++, ettersom denne er veldig bra til å lære console applications(den er som accelerated c++), bare enklere, & raskere. Accelerated c++ har veldig få eksempler på slutten av boken, og gjerne lange applikasjoner som videreutbygges. Begining game programming har også videreutbygging, men tema byttes ut(motivasjonsfaktor). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå