Gå til innhold

Stoppet av Statens Vegvesen pga. solfilm - what to do?

voluz

Anbefalte innlegg

Har fått svar fra 4 solfilm-firma nå, og alle skriver at hvis man blir stoppet på nytt vil det ikke få større konsekvenser enn at man på nytt må vise bilen hos Biltilsynet uten solfilm.

Men siden dette kommer fra solfilm-firmaer, så er det seff ikke noen garanti for at det stemmer... ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Ble stoppet av Statens Vegvesen i en kontroll i dag. (Teknisk kontroll bla bla.)

De påpekte at jeg hadde solfilm på begge siderutene foran. Har veldig lys solfilm, men det hjalp tydeligvis ikke. (Er jo klar over at det ikke er lov samma hvor lys den er.)

Bilen er tidligere EU-godkjent med solfilm, og jeg har blitt stoppet flere ganger tidligere, både av politi og av Statens Vegvesen i ulike kontroller, uten at dette har blitt påpekt.

Traff tydeligvis på en idiot av en regelrytter denne gangen, så nå må jeg vise bilen uten solfilm innen 1 måned.

Er det noen måte å slippe unna dette på? (Å ta ut rutene og sette inn ruter uten solfilm er ikke aktuelt.)

Rive av solfilmen

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Hei!

Ble stoppet av Statens Vegvesen i en kontroll i dag. (Teknisk kontroll bla bla.)

De påpekte at jeg hadde solfilm på begge siderutene foran. Har veldig lys solfilm, men det hjalp tydeligvis ikke. (Er jo klar over at det ikke er lov samma hvor lys den er.)

Bilen er tidligere EU-godkjent med solfilm, og jeg har blitt stoppet flere ganger tidligere, både av politi og av Statens Vegvesen i ulike kontroller, uten at dette har blitt påpekt.

Traff tydeligvis på en idiot av en regelrytter denne gangen, så nå må jeg vise bilen uten solfilm innen 1 måned.

Er det noen måte å slippe unna dette på? (Å ta ut rutene og sette inn ruter uten solfilm er ikke aktuelt.)

Rive av solfilmen

Hei.

Statens vegvesen gir nå gebyr + bilen får bruksforbud.

3) Utsyn fra førerplass er ikke tilfredsstillende

pga. ulovlig folie, vimpler, merker,

større gjenstander som kaffetrakter, TV,

hengende pynt, isede ruter, juletrær med

blinkende lys, etc.

Bruksforbud til alt i førers synsfelt er fjernet,

jf. vegtrafikkloven § 36, nr. 1 c). Anmeldelse

med foto vurderes.

2 biler i en utekontroll i Bergen i dag fikk gebyr på kr 1500 + kjøreforbud til alt var fjernet.

Ergo, ikke stol på hva solfilm-firmaer sier til dere. Disse ble meg bekjent ikke anmeldt, men de var visst temmelig lei av at folk gjorde som de ville..

Endret av Oreo
Lenke til kommentar
Statens vegvesen kan fortsatt ikke skrive ut bøter for stort annet enn belte og mobil?

Har aldri hørt at de kan skrive ut bot og gi bruksforbud for sånt i hvertfall..

Tror det er rimelig begrensa hva de kan bøtelegge for ja...

Anyway, solfilmen kom på igjen før påske - og jeg er storfornøyd! :new_woot:

Lenke til kommentar
Statens vegvesen kan fortsatt ikke skrive ut bøter for stort annet enn belte og mobil?

Gebyr, ikke bøter. Selvfølgelig kan statens vegvesen gi bruksforbud på lik linje med politiet, dersom de mener at bilen ikke er sikker..

Lenke til kommentar

Gebyr, ikke bøter. Selvfølgelig kan statens vegvesen gi bruksforbud på lik linje med politiet, dersom de mener at bilen ikke er sikker..

Skal trekke den langt for å gi bruksforbud pga. solfilm da. Tror de sliter da om de møter en kranglefant som tar saken videre...

Lenke til kommentar
Jeg hadde ikke funnet meg i det vet jeg, men nå har jeg veldig

lys film forran, så har aldri opplevd å "slite" med sikten..

Det jeg merker godt er derimot varmen i bilen som ikke er der etter noen timer i solen :)

Har helt lys film jeg også, men var tydeligvis mer enn nok til at Vegvesenet mente det måtte av. :p Herlig med varmen som stenges ute ja. Var noe helt annet bare de to ukene jeg kjørte uten solfilm, aldri uten sier jeg bare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...