tor_erik Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Kjør ned vinduene før du drar på kontroll så sier du at vinduene bare er veldig klare og rene =) Det er altså andre metoder enn å trykke på knappen for å heve et vindu. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Kjør ned vinduene før du drar på kontroll så sier du at vinduene bare er veldig klare og rene =) De sjekker nok det, pluss at du ser på avstand om vinduene er nede eller ikke pga. gjenskinn, noe de sikkert har gjort før Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Får man advarsel på diskusjon.no for å legge ut drapstrusler? Nei, f***, får vel bare bite i det sure eplet. Sotinga skal på igjen samme dag som jeg er på kontroll i hvert fall. Booker time tvert... Veldig lurt. Neste gang du bli stanset blir du i tillegg anmeldt for brudd på vegtrafikkloven §31 fordi en advarsel åpenbart ikke er nok. Jeg regner med at du har en velfylt bankkonto? Lenke til kommentar
Amberlamps Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Får man advarsel på diskusjon.no for å legge ut drapstrusler? Nei, f***, får vel bare bite i det sure eplet. Sotinga skal på igjen samme dag som jeg er på kontroll i hvert fall. Booker time tvert... Veldig lurt. Neste gang du bli stanset blir du i tillegg anmeldt for brudd på vegtrafikkloven §31 fordi en advarsel åpenbart ikke er nok. Jeg regner med at du har en velfylt bankkonto? Ja enig der... veldig lurt. Hva er vitsen med å bare ha litt soting på rutene uansett? Så mye forskjell er det pokker meg ikke... Lenke til kommentar
voluz Skrevet 31. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2009 Får man advarsel på diskusjon.no for å legge ut drapstrusler? Nei, f***, får vel bare bite i det sure eplet. Sotinga skal på igjen samme dag som jeg er på kontroll i hvert fall. Booker time tvert... Veldig lurt. Neste gang du bli stanset blir du i tillegg anmeldt for brudd på vegtrafikkloven §31 fordi en advarsel åpenbart ikke er nok. Jeg regner med at du har en velfylt bankkonto? Ja enig der... veldig lurt. Hva er vitsen med å bare ha litt soting på rutene uansett? Så mye forskjell er det pokker meg ikke... Som sagt tidligere: Til deg som synes det er Harry... vel, da har du ikke sett pen lys toning. Det gjør seg. Pluss at det reduserer temperatur i coupé, tar vekk UV-stråling fra sola og beskytter interiøret fra falming. Og man blir vel ikke anmeldt etter hva jeg har hørt... noen som kan vise meg en paragraf hvor dette står? Det står ihvert fall ikke i §31. Og har mine tvil om at det slås opp i et sentralt register hvor det står at jeg har blitt stoppet for dette tidligere. Ikke engang politiet har det "on the road" for prikkbelastning etc. "Halve Norge" kjører jo med for mange prikker. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Får man advarsel på diskusjon.no for å legge ut drapstrusler? Nei, f***, får vel bare bite i det sure eplet. Sotinga skal på igjen samme dag som jeg er på kontroll i hvert fall. Booker time tvert... Veldig lurt. Neste gang du bli stanset blir du i tillegg anmeldt for brudd på vegtrafikkloven §31 fordi en advarsel åpenbart ikke er nok. Jeg regner med at du har en velfylt bankkonto? Veldig lurt faktisk Om han blir stoppet samme kvelden med tonede ruter igjen, så hadde jeg tvert sagt at de på biltilsynet hadde kikket på den tidligere samme dag, og alt i orden noe han kan vise "kvitto" på DSG: Jo, det er faktisk stor forskjell.. Prøvd å sette deg i svart bil på sommeren etter noen timer i sola? Jeg gjorde dette både før og etter at min blei mildt tonet, og det var to forskjellige "verdener".. Før toning var det nesten 50 grader inne i bilen, etter var det ikke varmere enn ute, ofte kaldere om den hadde stått natta over og jeg satt meg i bilen i 12-tia. Så funker gull som varmefilter, selv med lyseste soting Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Og man blir vel ikke anmeldt etter hva jeg har hørt... noen som kan vise meg en paragraf hvor dette står? Det står ihvert fall ikke i §31. Og har mine tvil om at det slås opp i et sentralt register hvor det står at jeg har blitt stoppet for dette tidligere. Det står i vegtrafikkloven §31 ja: Den som forsettlig eller uaktsomt overtrer bestemmelser gitt i eller i medhold av denne lov, straffes med bøter eller med fengsel inntil ett år, dersom forholdet ikke går inn under strengere straffebud Jeg kjenner ikke til datasystemene som Vegvesenet og politiet bruker, men jeg kjenner til en som hadde såkalt "streamer" (klistremerke) i frontruta. Første gang fikk han mangellapp. Andre gang fikk han 5000 kr i bot, pluss mangellapp. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Er vel lettere å kjenne igjen en bil med streamer enn en bil med toning på rutene. Lenke til kommentar
Olsenhower Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Bumper denne litt. Noen som vet hva slags feil man får på EU-kontroll med tonede ruter fremme? Jeg har tonet glass både i bakvindu(er) såvel som sidevinduene fremme. Dvs ikke en film, men selve glasset. Ganske mørkt også, såpass tonet at jeg synes det er litt uansvarlig når jeg kjører på kveldstid. Men, men, bilen var slik da jeg kjøpte den, og siden det ikke er en film, så har jeg ikke gjort noe med det. Så, spørsmålet mitt er fremdeles om det er noen som vet om det er en ener, toer eller treer-feil. Å bytte vinduer høres både kostbart og masete ut. Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Det med og ta ned vinduene er jo genialt. bare si du fra nå av har funnet ut at du ikkje vill ha vinduer i bilen din. mye frier og luftigere uten. må da være lov til det. Lenke til kommentar
voluz Skrevet 10. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2009 Bumper denne litt. Noen som vet hva slags feil man får på EU-kontroll med tonede ruter fremme? Jeg har tonet glass både i bakvindu(er) såvel som sidevinduene fremme. Dvs ikke en film, men selve glasset. Ganske mørkt også, såpass tonet at jeg synes det er litt uansvarlig når jeg kjører på kveldstid. Men, men, bilen var slik da jeg kjøpte den, og siden det ikke er en film, så har jeg ikke gjort noe med det. Så, spørsmålet mitt er fremdeles om det er noen som vet om det er en ener, toer eller treer-feil. Å bytte vinduer høres både kostbart og masete ut. Hvis dette blir påpekt av verkstedet hvor du tar EU-kontroll får du i hvert fall en feil som medfører at bilen ikke vil bli EU-godkjent. Så enten må du finne deg et liberalt verksted (de finnes jo...), ellers må du nok skifte vinduer. Lenke til kommentar
mbc200 Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Fra kjøretøyforskriften §31: Vindu skal være tilstrekkelig solid og godt gjennomsiktig fra begge sider. Det må være slik utført at gjenstander som sees gjennom det ikke blir forvrengt. Det samme gjelder for vindskjerm som fører skal se gjennom. Som solfilter godtas svakt farget glass som ikke gir større reduksjon av lysgjennomslipp enn angitt i den amerikanske standarden ASA Z-26.1 - 1966, July 15 1966. Andre former for solfilter som f.eks. påsprøytet eller påklebet film tillates ikke på noen del av vinduene som fører skal ha sikt gjennom (frontvindu og sidevinduer foran). Utrykningskjøretøys blå lys skal i alle tilfelle kunne ses gjennom bakvindu i motorvogn hvor innvendig speil kreves. Om godkjenning: Godkjenning: Ved godkjenning skal det fremlegges bevitnelse fra fabrikant eller kompetent uavhengig laboratorium som viser at motorvognen tilfredsstiller ovennevnte krav. Dette gjelder ikke når motorvognen (komponenten) er ledsaget av gyldig samsvarssertifikat og/eller er merket med typegodkjenningsnummer i henhold til direktiv 70/156/EØF. Alternativt kan motorvogn, deler eller tekniske enheter være godkjent og E-/e-merket i henhold til ovennevnte krav. Lenke til kommentar
Olsenhower Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Hvis dette blir påpekt av verkstedet hvor du tar EU-kontroll får du i hvert fall en feil som medfører at bilen ikke vil bli EU-godkjent. Så enten må du finne deg et liberalt verksted (de finnes jo...), ellers må du nok skifte vinduer. Joda, ja, jeg får vel ta EU-kontrollen en annen plass enn NAF. Lenke til kommentar
Bjarki Reinisson Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Dersom du monterer sotingen igjen, vanker det anmeldelse på brudd av vegtrafikkloven, og noe kjøretøyforsikrift greier. Du kan og risikere å bli avskiltet av samme grunn Ikke monter greiene igjen... Lenke til kommentar
voluz Skrevet 1. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2009 Jaja, da var solfilmen tatt av. Se prosessen på bildet... Bilen ble godkjent et kvarter etterpå. Så da er jeg lovlig... Synd det er så mye klister igjen på ruta at det nesten ikke er mulig å få kjørt den ned... Jaja, samma det, neste uke skal ny solfilm på igjen. Har fått pris på 500,- + mva på hver rute, så det er til å leve med. De jeg pratet med på solfilm-firmaet hadde ikke hørt at konsekvensene ble noe verre neste gang man evt. ble stoppet. Ble i tilfelle bare en ny tur til godkjenning hos Statens Vegvesen, visstnok... Lenke til kommentar
Bjarki Reinisson Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Nei, det blir det ikke. De kan se i registeret at du har blitt stoppa før ang dette, og at bilen tidligere har blitt forevist trafikkstasjonen ang dette. Neste gang får du en anmeldelse. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Kjenner relativt mange som har blitt stoppet flere ganger med blant annet ulovlig soting uten problemer.. Selv har jeg blitt stoppet med samme feil flere ganger, også uten sterkere konsekvenser enn første gang Lenke til kommentar
voluz Skrevet 1. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2009 Nei, det blir det ikke. De kan se i registeret at du har blitt stoppa før ang dette, og at bilen tidligere har blitt forevist trafikkstasjonen ang dette. Neste gang får du en anmeldelse. Tja... leser på andre forum (bl.a. Volkswagen-Audi) at noen har blitt stoppet flere ganger for dette, uten at det har fått utvidede konsekvenser. Men har kanskje med hvem man treffer... som nevnt har jo jeg også blitt stoppet flere ganger av politi og vegvesen, og aldri fått noen konsekvenser tidligere. Men sist jeg ble stoppa nå hadde jeg jo feil lys på (tåkelys + kjørelys, og ja, visste at det ikke er lov), manglet oblater (fått dem, ikke satt på, latskap...) og snakka i håndholdt telefon (slengte den fra meg tvert jeg så dem i horisonten), så ba vel om trøbbel. Fikk ikke noen bot for noe av det da, så mulig han påpekte det med solfilmen som straff for alt det andre... Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Har tonede glass i sidevinduene fremme og i frontruta med uv-stopp (E-merket og lovlig), men det er selvfølgelig ikke med den mørke "limmofinnishen" som de fleste vil ha. Lenke til kommentar
Bjarki Reinisson Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Ble stoppet med for mange parklys på lastebil. Endte dessverre med bøtelegging og beslaglagt utstyr grunnet "gjentakelsesfare".......... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå