Gå til innhold

Stoppet av Statens Vegvesen pga. solfilm - what to do?

voluz

Anbefalte innlegg

Hei!

Ble stoppet av Statens Vegvesen i en kontroll i dag. (Teknisk kontroll bla bla.)

De påpekte at jeg hadde solfilm på begge siderutene foran. Har veldig lys solfilm, men det hjalp tydeligvis ikke. (Er jo klar over at det ikke er lov samma hvor lys den er.)

Bilen er tidligere EU-godkjent med solfilm, og jeg har blitt stoppet flere ganger tidligere, både av politi og av Statens Vegvesen i ulike kontroller, uten at dette har blitt påpekt.

Traff tydeligvis på en idiot av en regelrytter denne gangen, så nå må jeg vise bilen uten solfilm innen 1 måned.

Er det noen måte å slippe unna dette på? (Å ta ut rutene og sette inn ruter uten solfilm er ikke aktuelt.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er nok ikke noe du kan gjøre. Bilen må i alle tilfeller vises uten solfilm på siderutene, på en eller annen måte.

Ingen korrupte vegstasjoner i Sør-Trøndelag-distriktet? :p:D

Jaja, kommer til å gi klar beskjed om at jeg allerede har bestilt meg ny time til soting samme dag som kontrollen i hvert fall - noe de ikke kan gjøre det fnugg med uten å tilfeldig stoppe meg på gata igjen. På pur f... (Noe jeg også kommer til å gjøre da, bestille ny time altså.)

Lenke til kommentar

Da "ber" du om å bli innkallet til kontroll igjen (som du plikter å møte opp på). Ville fjernet sotingen, vist og fått godkjent bilen og ikke sagt et ord om at du tenker å sote vinduene igjen.

Det er en grunn til at de som trimmer/styler eller gjør andre ting med bilen, som er i gråsonen for hva som er lovlig, sladder skiltnummerne på bildene de poster på nett. Biltilsynet kan når som helst kalle bilen din inn til kontroll hvis de skulle være i tvil om bilens tilstand. Grunnen til innkalling er gjerne tipsing fra medtrafikanter og politi. Sier du at du har tenkt å sote vinduene på nytt når du er på kontroll hos BT slipper du i alle fall å skylde på at andre har sladret ;)

Lenke til kommentar

Hehe... fristende å ta den sjansen. :p Tror det er litt terskel for at de kaller inn igjen uten videre... Gah, dette irriterer meg.

Hallo, EU-godkjent, stoppet "hundre ganger" av politi og vegvesen, og da har alt vært ok... så kommer denne nissen...

Lenke til kommentar
Gratulerer ;)

Du har møtt en real paragrafrytter..

Takk! :p

Får man advarsel på diskusjon.no for å legge ut drapstrusler? :p Nei, f***, får vel bare bite i det sure eplet. Sotinga skal på igjen samme dag som jeg er på kontroll i hvert fall. Booker time tvert...

Noen som vet hvordan man får den AV forresten.... trenger jo ikke bli et pent resultat, siden det uansett skal på igjen. :p

Lenke til kommentar
Kjør ned alle vinduene med vindusheisen. Dra av dørtrekkene og ta ut kontakten til vindusheisen. sett på trekket, og si til kontrollørene at vindusheisene desverre ikke funker.... Det er da vel ikke ulovlig å kjøre med vinduene nede? Kjipt hvis det snør kraftig men..

Det virker jo ikke mistenkelig?

Lenke til kommentar
"Dere sa jeg skulle vise bilen uten sota vinduer, her er den, uten vinduer, sota eller ikke"

Da må de gi seg.

Håper virkelig ikke du tror at dette er en løsning på problemet.

er man da nødt til å dra på biltilsynet og vise bilen?? , eller kan man bruke evt de som har EU kontrolert bilen??

Blir du kalt inn til kontroll hos Vegvesenet må du utrolig nok møte til kontroll hos.....Vegvesenet.

Lenke til kommentar

Takker for konstruktive (og tildels morsomme) svar! :D

Til deg som synes det er Harry... vel, da har du ikke sett pen lys toning. Det gjør seg. Pluss at det reduserer temperatur i coupé, tar vekk UV-stråling fra sola og beskytter interiøret fra falming.

Hehe, tenkte på det med å kjøre ned vinduene ja og "dra ut kontakten", men vil tro jeg bare må vise igjen på senere tidspunkt... med mindre jeg får kred for kreativt forsøk. :p

Og fikk beskjed om å vise den på Vegstasjonen ja dessverre, ellers hadde jeg dratt dit jeg fikk den EU-godkjent.

En sørgelig story! Skulle kanskje sveiva ned begge vinduene foran før jeg ble vinka inn. Så jo dem 200 meter foran meg, men tenkte ikke over det siden det har gått bra alle andre ganger. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...