Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Worklog/Showcase: 1985 Ford Scorpio 2,8i "Ghia" *SOLGT*


skyhawk

Anbefalte innlegg

WORKLOG / SHOWCASE FOR:

1985

FORD SCORPIO 2,8I GL

 

Litt om meg om bilen:

 

Jeg er en gutt på 18 år som har fatta bilinteresse de siste årene. Førstebilen min var en Scorpio 94 mod, som det også forøvrig var et prosjekt av her inne som sikkert noen har sett litt av. Så endte det nå opp i at jeg har fått forkjærlighet for disse bilene så da ble den neste også en Scorpio, såklart. Hvorfor? Alle trenger et tidsfordriv og en hobby. Jeg liker å skru, mekke og produsere noe, så derfor denne gamle bilen.

 

For å gjøre en lang historie kort; en eier i 23 år, fram til jeg som ble 3. eier av den. Servicehefte + masse papirer på bilen, regelmessige oljeskifter. Motor og gearkasse er veldig bra. Karosseriet er veldig bra for alderen, men noe arbeid er påberegna. Dette skal bli familiebilen fra høsten av (skal ha unge). Planene for bilen står lista lenger ned i posten, men hovedsakelig fikse og utbedre feil og mangler men også lette modifikasjoner for at den skal se stilig ut.

Quick facts:

 

Årsmodell: 1985

Modell: GL

Motor: 2,8i V6 - 150hk

Gear: 5 trinns manuell Ford type 9 kasse

Utstyrsliste:

 

 

- ABS-bremser

- Servostyring

- Motorvarmer

- Hengerfeste

- Sentrallås

- Alarm

- Beige skinninteriør

- Elektriske vinduer foran

- Elektriske vinduer bak

- Elektrisk takluke

- Elektriske seter foran

- Elektriske seter bak

- Kjørecomputer

- Oppvarma frontrute (virker ikke)

- Viskerbryter med 6 intervaller

- Lyktespylere

- Klokke i tak med dato, stoppeklokke og utetemperatur

- 4x fotbelysning - 4x dørbelysning (Ghia utstyr)

- Varslingssystem i speedometer (åpne dører, lav lufttemperatur, defekte pærer, slitte bremseklosser, lite drivstoff, lite spylervæske, lite kjølevæske, lite bremsevæske)

- 12v uttak / sigarettenner i midtkonsoll bak

- Treimitasjon i dashbord

- Luft for passasjerer bak med kontrollarm i midtkonsoll

- Reservehjul, refleksvest og håndbok :thumbup:

 

 

post-33354-1241340230_thumb.jpg

 

==================================

= Ferdig

= Halvferdig / eller holder på

= Ikke ferdig

==================================

 

-- - -> Utvendig utseende

 

Klare blinkers foran

Klare blinkers på siden

Facelift lykter og refleksplate bak (fra 92-94 mod)

Ghia dørlister

Orignale spredere i fanger

Nye typen skilt med chrom skiltholdere

 

 

-- - -> Modifisering / ettermontering

 

Montert dørbelysning

Montert elektriske seter foran

Montert beige skinninteriør

Montert fotbelysning foran/bak

Montert kjørecomputer

Montert elektriske vinduer bak

Montert elektriske speil

Montert elektrisk takluke

Montert elektriske bakseter

Montert Ghia interiørlys

Montert nytt anlegg - Focal Access 130A1

Montert Ghia treimitasjon i dashbord

Skifte ut instrumentpærer til LED-pærer

 

 

-- - -> Fiks og utbedring

 

Fikse drivstoffsystem/lekkasjer

Sveise setefester

Bytte kanaler

Fjerne aftermarket-xenonlys

Fikse sentralåseren på førerdøra innv. (Kan ikke låses/åpnes fra innsiden på førersiden)

Skifte ut sprukket dashbord

Få alarm til å virke igjen

Skifte lekk toppdekselpakninger

Fikse håndbrekket

Bytte motstand til varmeapparat

Få turteller til å virke riktig

AWS systemet (Alt lyser som et juletre og virker upresist)

El vindu pass side (Virker ikke)

Skifte eksosanlegg

Skifte alle bremserør

Fikse setevarmere

 

Endret av skyhawk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

150hk i denne ja. Det er mellomdrag i denne, den begynner å sparke fra seg ved 3000.. og da går den sinnsykt!

 

Skal beholde de gamle skiltene :)

 

Var en tur på Biltema i går å fikk jeg kjøpt inn nye skiver bak + klosser som skal skiftes neste helg, dette i forbindelse med EU kontrollen. Nye vinduspussere å fikk skiftet ut noen dashbordpærer.

 

I dag har jeg vært å hentet noen deler.. Det ble skrevet i salgskontrakta at jeg skulle få tilgang på gratis deler til Scorpio på en gård. Forventet meg en låve med masse Scorpiodeler, men da vi kom fram var det egentlig bare en liten bod på ca 20 kvadrat med deler stappet opp til taket. Og det meste var bare plastdeksler, dørtrekk og råttent interør. Men fikk raska med meg noe brukanes som f.eks frontfanger med spredere (begge glass riktignok sprekt), RS spoiler og annet småtteri, styringsenhet for varslingssystem, sentrallåsmotorer etc..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Det har skjedd så mye i det siste at jeg har ikke hatt tid eller ork til å legge ut noe her.

 

For det første; jeg skal bli pappa. Og det har gjort at jeg har vært usikker på om jeg vil beholde bilen eller kjøpe meg en annen. Tittet på en del nyere biler blandt annet Mondeoer fra slutten av 90 tallet. Men det viste seg å være vanskelig å få innviglet lån. Dessuten hadde jeg problemer med å få solgt bilen. Jeg forlagte ikke mer enn 3000 for den med årsavgift inkludert men jeg fikkbare skambud på 2000kr og slikt å det gadd jeg ikke. Så da ble det til at jeg tok avgjørelsen å beholde Scorpioen alikevel.

 

For det andre; jeg ble lurt trill rundt med bilen. Jeg ble lovet at bilen skulle være 99% rustfri. Noe som ikke var tilefelle. Jeg fant ut at begge kanalene, som liksom skulle ha vært byttet ut for et drøyt år siden, var pill råtne. Dårlig og slurvete arbeid + at idiotene som har gjort dette har brukt byggskum og bakepapir som fyllmasse i kanalene. Det ene setefestet var også gåent. Men det er bare å bite i det sure eplet og lære av sine feil å gjøre det beste ut av det.

 

Har blitt gjort en god del siden sist, les forøvrig hva lenger ned i posten. Skiltene ble levert inn fordi den ikke gikk igjennom EU kontrollen, og jeg har da brukt tia til nå og kommer til å bruke tia vidre utover våren med å få ting skikkelig gjort (siden dette blir familiebilen :yes: ) Så forhåpentligvis er den på veien igjen til sommertider. Det mangler før EU er litt sveising (som en kompis av meg er satt på) å feste/klamre drivstoffrør bedre. Men har også tenkt å bytte bremserør og male litt understellsdeler osv før EU.

Ang sveising skal begge indre kanaler byttes samt 3 setefester.

 

 

Bilder fra ribbinga i dag, langfredag:

 

I dag ribba jeg bilen innvendig for å gjøre klar til sveisinga som skal gjøres om ikke så lenge. Så da ble interiør skrudd ut, teppet tatt av og isolasjonsmattene fjerna. Noe av isolasjonsmattene er ute til tørk og er helt fine, mens noe må byttes ut; blandt annet ved førersiden foran. Isolasjonen var gjennomvåt og stinka dritt.

Men dette så veldig bra ut. Det er utrolig lite rust til en 85 modell å være, ikke minst Scorpio. Hadde regna med å finne mye mer, men det var egentlig bare setefestene som er standard på disse bilene. Disse bildene er tatt etter støvsuging og vask av gulvet.

 

Helhetsbilde 1:

post-33354-1239399248_thumb.jpg

Passasjerside foran:

post-33354-1239399274_thumb.jpg

Passasjerside bak. Setefeste mot kanal dårlig her og, den mot midtkonsoll er bra:

post-33354-1239399298_thumb.jpg

Førerside foran:

post-33354-1239399329_thumb.jpg

Setefeste mot kanal, førerside. Dette er den verste:

post-33354-1239399368_thumb.jpg

Setefeste mot midtkonsoll, førerside:

post-33354-1239399441_thumb.jpg

Setefeste passasjerside, mot midtkonsoll:

post-33354-1239399476_thumb.jpg

Bagasjerom, hjulbrønn:

post-33354-1239399524_thumb.jpg

 

Ting som er gjort siden topic ble starta:

 

- Monterte ny antenne. Dette er en bakruteantenne som er limt på bakruten. Litt mer diskré med tanke på utseende. Synes ikke det passer seg med en halvmeter med pisk på hver sin side av bilen bak. Mottaket er helt greit, har ikke fått testa mottaket andre steder enda enn der bilen står nå, pga skilter. Var et lite helvete å trekke signalkabelen gjennom bakluka, men fikk låne en fjær av en kompis som er elektriker å da gikk det greit.

 

- Skifta ut høyttalerkabler og kontakter. Ledningsopplegget til høyttalerne i bilen når jeg kjøpte den var helt elendig. Det må ha vært fiksa på i senere tid. Trekt på kryss og tvers av bilen og tynne ledninger. Tynne ledninger gjorde at lyden ble uholdbar dårlig så jeg dro likeså en tur på Biltema å kjøpe inn nye ledninger, kabelsko og ISO kontakter og skifta ut hele opplegget. Så jeg bytta ut ledningene fra 0,75 kvadrat til 2,5 kvadrat kabler, la opp alt med ISO plugger istedet.

 

- Montert ny brekkwire da den gamle hadde strekt seg og ga for dårlig effekt.

 

- Fiksa drivstoffsystemet. Dette var en anmerkning på EU. Det lakk fra drivstoffrøret, men dette hadde forrige eier kun kappa bort og bytta den dårlige delen med en slange. Så jeg gjorde det ordentlig istedet å la nye kobberrør til tilførsel og retur. Men på etterkontroll ble det påvist at det fremdeles lakk, denne gangen i koblinga inn mot filteret, som hadde rusta istykker. Så da ble det nye slanger fra pumpe til filter, fra filter til rør. Nytt drivstoffilter. Nye slangeklemmer. Så dro jeg på TESS å fikk tak i nye koblinger til å skru på filteret. Koblingene jeg kjøpte er av typen som man bare trer slangen på og fester med slangeklemme. Mye bedre enn de originale og spesielle banjo-koblingene.

 

- Fiksa bremser bak. Dårlige skiver og for dårlig virkning på håndbrekk på den ene siden ble påvist på EU. Biltema skiver ble hivd på (foreløpig - har tenkt meg Brembo etterhvert), nye klosser i samme sleng. Caliperen på den siden som tok dårlig mangla en returfjær for håndbrekket, så denne hang på når håndbrekket ble tatt av. Så jeg satt på en ny fjær her.

 

- Fiksa alarmen. Bilen hadde factory Ford alarm montert, men denne funka ikke (selvfølgelig :p )

Jeg demonterte da alarmens deler; sirena, aktivatorene (som sitter rundt låsesylinderene som aktiverer alarmen) og beepern (en greier som piper når man låser dørene for å vite at alarmen er aktivert). Disse rensa jeg og slipte kontaktflatene på disse (fulle av irr). Så rensa jeg alle tilhørende kontakter og kabelsko, og da funka det gitt.

 

- Modifisert alarm. Ved hjelp av litt ledninger, strømtyver og et relé modifiserte jeg alarmen slik at blinklysene blinker i takt med sirena når alarmen går av, noe som den ikke gjør originalt.

 

- Fiksa el vindu på passasjersiden foran. Demonterte vindusheisen og monterte ny motor. Nå funker den igjen, men den går litt treigt enda, jeg håper at det bare er litt smøring som skal til for å få den til å gå jevnt. (Vinduet har tross alt ikke virka på over 6 år, så jeg regner med at fett og smøring har tørka en del ut.)

 

- Fiksa dørtrekk. Dørtrekka i Scorpio er lett for å bli tatt av sola i likhet med dashbordene på de første modellene (i form av at de sprekker opp). Dørtrekka mine foran hadde bøyd seg oppover på kantene mot vinduet. Dette fiksa jeg ved å bøye de tilbake og forsterke de med glassfibersparkel. Monterte også annen grill i de. Originalt er flate, disse er fra en Ghia, som buer litt utover.

post-33354-1239401944_thumb.jpg

post-33354-1239402010_thumb.jpg

 

- Montert klare blinklysglass. Foran og på sidene.

 

- Montert parklys i sideblinkersene. Ser tøft ut!

 

- Montert dørlys i alle dører. Bare Ghia som har dette, så jeg måtte bare ha dette. Ser veldig fancy ut i natten :D Samtidig som jeg gjorde dette rensa jeg alle dørene innvendig, var mye dritt inni der. Dreneringshulla var tette, å det er ikke bra! Men, problem solved.

post-33354-1239401905_thumb.jpg

 

- Montert kjørecomputer (sånn delvis...) GL har samme ledningsnett som Ghia, så jeg fant ledningene til kjørecomputern gjemt blandt alle ledningene under dashbordet, så computeren er satt i og kobla opp. Den virker den, men jeg vet ikke om funksjonene virker enda. Siden jeg ikke får kjørt bilen akkurat nå har jeg ikke fått testa om funksjonene virker enda.

 

- Fjerna Xenonlys. Noen spør kanskje hvorfor? Rett og slett fordi jeg ikke gidder peset med å ta de av mellom PKK, og fordi det ble kluss med varslingssystemet for defekte pærer fordi pærene ikke var kobla til bilens originale ledningsnett men gjennom egne ballaster istedet.

 

Alt for nå. Flere bilder og updates kommer. Jeg aner ikke hvorfor det er et bilde nederst i posten, får det ikke bort av en eller annen grunn

post-33354-1239399407_thumb.jpg

Endret av skyhawk
Lenke til kommentar

I dag var det fint vær så jeg har starta på å male litt div understellsdeler, blandt annet underside av tank, hengerfeste, bærearmer m.m

 

Hengerfeste:

post-33354-1239449155_thumb.jpg

Hengerfeste og tank:

post-33354-1239449173_thumb.jpg

post-33354-1239449214_thumb.jpg

Ramma til filter og pumpe ble tatt av for noen uker siden og "pussa" opp og malt med antirustmaling etterpå:

post-33354-1239449191_thumb.jpg

Så bilen da:

post-33354-1239449237_thumb.jpg

post-33354-1239449254_thumb.jpg

post-33354-1239449282_thumb.jpg

Lenke til kommentar
I dag var det fint vær så jeg har starta på å male litt div understellsdeler, blandt annet underside av tank, hengerfeste, bærearmer m.m

 

Hengerfeste:

post-33354-1239449155_thumb.jpg

Hengerfeste og tank:

post-33354-1239449173_thumb.jpg

post-33354-1239449214_thumb.jpg

Ramma til filter og pumpe ble tatt av for noen uker siden og "pussa" opp og malt med antirustmaling etterpå:

post-33354-1239449191_thumb.jpg

Så bilen da:

post-33354-1239449237_thumb.jpg

post-33354-1239449254_thumb.jpg

post-33354-1239449282_thumb.jpg

Hei du

 

Har en -87 stående. Når jeg satt den vekk fpr ca 2 år siden, gikk den som en klokke. Er ikke noe brukabare deler på den, men motoren sitter der. Hvis du vil ha den, kan du bare hente den. Skal ikke ha noe for den. Må skrues ut. Er en 2,9

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

På lørdag ble bilen kjørt til Rakkestad hvor den blir sveisa opp.

 

Status: Alle setefester er ferdige, kanaler påbegynt

 

Setefeste til førerstol mot kanal

 

FØR

post-33354-1240337188_thumb.jpg post-33354-1240337206_thumb.jpg

 

ETTER

post-33354-1240337241_thumb.jpg post-33354-1240337345_thumb.jpg

 

 

Setefeste til passasjerstol mot kanal

 

FØR / ETTER

post-33354-1240337479_thumb.jpgpost-33354-1240337525_thumb.jpg

 

 

Setefeste til førerstol, indre (mot midtkonsoll)

 

FØR / ETTER

 

post-33354-1240337637_thumb.jpgpost-33354-1240337688_thumb.jpg

__________________________________

 

Kanalene er påbegynt:

 

FØRERSIDE

post-33354-1240338297_thumb.jpg

post-33354-1240338392_thumb.jpg

 

PASSASJERSIDE

post-33354-1240338332_thumb.jpg

 

Stor takk til Alexander som sveiser for meg og tar bilder

Lenke til kommentar
På lørdag ble bilen kjørt til Rakkestad hvor den blir sveisa opp.

 

Status: Alle setefester er ferdige, kanaler påbegynt

 

Setefeste til førerstol mot kanal

 

FØR

 

 

ETTER

 

 

 

Setefeste til passasjerstol mot kanal

 

FØR / ETTER

 

 

 

Setefeste til førerstol, indre (mot midtkonsoll)

 

FØR / ETTER

 

 

__________________________________

 

Kanalene er påbegynt:

 

FØRERSIDE

 

PASSASJERSIDE

Stor takk til Alexander som sveiser for meg og tar bilder

 

 

 

 

Null stress det vettu , skal knipse mer bilder når jeg går igang med kanal sveisinga

Endret av mr_scorpio
Lenke til kommentar
Flott at du tar vare på slik en praktfull bil :)

Kjører selv 88mod 2.9, og det er knallgode biler!

 

Bilen er i trygge hender. Har planer om å kun bruke den i helger og andre anledninger når den kommer på veien igjen for å "spare" den. Ser ikke vitsen med å "bruke den opp" til og fra jobb hver eneste dag. Dyrt blir det også.. (kjørecomputeren forteller den harde sannheten :!: )

 

Fikk gjort litt annet småtteri før svesinga da. Fikk kjøpt meg faceliftlykter og refleksplate (faecelift refleksplate til kombi er utrolig vanskelig å få tak i!!). Refleksplata trenger borring i bakluka, men jeg har laget en mal slik at jeg skal få hulla nøyaktig, så denne blir montert om ikke lenge. Litt dårlig bilde, skal få tatt et bedre i dagslys når jeg får bilen tilbake, men sånn ble det:

 

ORIG. LYKTER VS. FACELIFT LYKTER

post-33354-1240340844_thumb.jpgpost-33354-1240340871_thumb.jpg

 

Nye kontakter måtte loddes på..

post-33354-1240340948_thumb.jpg

post-33354-1240340994_thumb.jpg

 

Kjørecomputeren jeg kobla til viste seg å funke, det fikk jeg testa når jeg kjørte den til Rakkestad. Får målinger for gjennomsnittsøkomoni, øyeblikksøkonomi, anvendt drivstoff og hvor mange km det er igjen på tanken til tom. Ganske kjekt egentlig :thumbup: Denne motoren er definitivt egna seg for lengre distanser/motorvei. Hadde den nede på 0,81 fra Lillestrøm - Rakkestad i 60/70 sone hele veien. I småveiene nede i Lillestrøm gikk det fort opp mot 1,5 på mila ja :dribble:

Endret av skyhawk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...