Conputer Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Har for tiden et HIS Radeon X1950 Pro skjermkort. Har hatt litt problemer med dette kortet tidligere, da eg etter å ha spilt en stund (eller drevet med noe som krever litt av skjermkortet) opplever at skjermen min blir full av prikker og "bokser" i forskjellige farger som forsvinner etter å restartet maskinen. Har funnet ut at det mest antakelig har noe med at GPUen min blir for varm, og for et par uker siden testet eg det med diverse tempratur-måler program. Viste seg at med ingen belastning så låg tempraturen på GPUen rundt 60-70 grader - eg kjøpte inn noe Arctic Silver 5 Termisk Pasta og noe Arctic Silver ArtiClean som eg skulle se om det hjalp å bruke - og det gjorde det tempraturen sank til rundt 40-45 grader under "ingen" belastning og gikk opp til rundt 50-55 grader når eg spilte. Eg var meget fornøyd og håpet ikke eg skulle se noe til problemet igjen. Men den gang ei...i dag skjedde det igjen - masse prikker og bokser over hele skjermen som forsvinner når eg restarter - og tempraturen med "ingen" belastning er på 70 grader. Skal spille LAN i helgen (digger timingen foresten) og lurte på følgende... Har eg kanskje brukt for lite kjølepasta? (brukte veldi røft reknet 1\8 av en 3,5 grams sprøyte) Har eg kanskje brukt for masse kjølepasta? Har eg lagt den på feil? (skrudde vekk kjøle-elementet som dekket GPUen på skjermkortet, fjernet gammelt lag kjølepasta med ArtiClean 1+2, la på nytt lag kjølepasta (smurte den ikke utover) og la kjøle-elementet tilbake på plass, skrudde alt i sammen igjen etter å sjekket at GPUen var dekket av kjølepastaen). Er hundre-og-ett ute og eg må kjøpe nytt skjermkort? Håper det er noen der ute som ikke blir avskrekket av en lang post og som kan hjelpe en stakkar som har lyst til å spille LAN i helgen. Har også dessverre veldi dårlige muligheter for å kjøpe nytt på så kort varsel. Lenke til kommentar
okasin Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Det var pussig.. Det er jo ikke sikkert at det var den varmeledene pastaen som gjorde underverket likevell da?.. men kanskje du skal prøve å ta skjermkortet ditt ut, sette det inn igjen, og se om du får sammen "effekten" en gang til? at temperaturen faller altså.. Dette blir meg som spør deg nå, men: Har du oppgradert (lastet ned) de siste driverene til skjermkort? Hva med Bios? har du sjekket hva produsenten skriver om de siste oppgraderingene i Bios (kanskje det er nevnt noe om PCIe der? Dette er jo gratis, og gjort på kort tid å sjekke.. Lykke til på LAN i helgen Lenke til kommentar
Conputer Skrevet 30. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2009 Ja eg har de nyeste driverene for skjermkortet. Kan ikke se at det står noe om PCIe på BIOS oppdaterings-siden. Men eg kan kjøre en BIOS oppdatering når eg kommer hjem fra jobb og se om det hjelper. Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 du skal bruke så lite kjølepasta som mulig. kjølepastaens oppgave er å gjevne ut microskopiske ugjevnheter mellom kjøler og kjerne. når jeg hadde x1950pro så fungerte det å stille inn vifta i ati tray tools.. ellers funker det uansett å stille vifte inn i rivatuner. om du mistenker at det er varme, så kan du sette opp viftehastigheten Lenke til kommentar
Conputer Skrevet 30. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2009 (endret) Har satt opp viftehastigheten (fra 50%) til 90% uten merkbar forbedring. Lar også pcen stå "åpen", uten noe deksel på siden, for å kjøle den bedre ned. Men når du sier man skal bruke så lite kjølepasta som mulig så tror eg kanskje eg skal prøve å rense GPUen igjen og legge på pasta på nytt igjen. Noen innspill? Endret 30. januar 2009 av Conputer Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Er viften ordentlig på? Lenke til kommentar
Conputer Skrevet 30. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2009 Mener at viften skal være plasset skikkelig på - men det ser eg når eg napper ut kortet senere i dag for å legge på kjølepasta. Lenke til kommentar
Conputer Skrevet 30. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2009 Da har eg funnet feilen - og for en feil det var Viften på selve skjermkortet mitt ville i kjøre...og da er det ikke merkelig det ble varmt nei. Stresset litt fram og tilbake før fant ut at eg skulle skifte ut hele kjøle-dritten med kjølingen som var på et Radeon X1900GT som eg hadde liggende - heldigvis passet det Etter skiftet så ligger normal load på 38 grader, og når eg kjører "scan for artifacts" i ATItools så ser det ut som om den peaker på rundt 64 grader (med viften satt til 80%). Forhåpentligvis er dette slutten på problemene mine med dette kortet - men kjenner eg flaksen min rett så er det en ønskedrøm Takker for all hjelp og ha en god helg alle sammen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå