-Zenzor- Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Hei. Ex-en til kjæresten min lagde en database på hjemmesiden hennes, for henne. Og vi skulle veldig gjerne kunne fortsette på denne. Problemet er at jeg ikke har noen kunnskap om databaser osv. Jeg har aldri drevet med noe lignende heller, så jeg er helt blank når det gjelder hvordan disse tingene fungerer. Det hun vet om databasen er at han brukte mySQRL og PHP. Spørsmålet mitt blir da, om dere har noen tips på hvordan jeg kan gå frem for å lære meg dette, og skjønne hva som er gjort, for å kunne fortsette. Jeg vet heller ikke om det er noe slags passord eller brukernavn osv. Rett og slett fordi jeg ikke har noen anelse om hvordan dette fungerer. All hjelp er ønsket. Selv små tips og ideér. Link gjerne til "tutorials" osv, men legg også helst igjen en liten forklaring for hva det er i linken og hva dere mener jeg skal bruke det til Takk på forhånd. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Databaseprogrammet heter nok MySQL. PHP er et skriftspråk som brukes til dynamisk å generere selve nettsidene på bakgrunn av informasjon i databasen. Jeg regner med at EX-en enten har brukt en ferdig PHP-basert publiseringsløsning eller laget en egenutviklet sak. Selv om det er en egenutviklet sak så er det garantert et redaktørgrensesnitt av noe slag. Og både databasen og "publiseringsløsningen" har garantert passord. Så det første du faktisk trenger er å skaffe følgende info fra den som har satt opp sidene. 1. Hva slags løsning er det, egenutviklet eller f.eks Joomla, WordPress etc. 2. Passord både til database og publiseringsløsning Dersom det er en "egenutviklet" publiseringsløsning vil jeg personlig anbefale å "skrote" den. Det er særdeles krevende å skulle lære, forstå og vedlikeholde kode som trolig er laget uten særlig med forklaringer. Da er det bedre å bytte til f.eks. WordPress. Fordelene er her også langt lettere tilgang på hjelp. Er det brukt en "ferdigløsning" så er det den som er interessant, ikke så mye PHP og MySQL. Lenke til kommentar
-Zenzor- Skrevet 29. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2009 (endret) Hmm... ok. Tusen takk for svar! Det er garantert egenutviklet, og å få passord osv for det blir ikke mulig, da han ikke vil dele dette ut. Vi har et annet program som kunne vært aktuelt å bruke hvis vi på en eller annen måte fikk det koblet via nettet. Kort forklart så skal dette brukes til en rotteoppdretterside, og ønsket er blandt annet å kunne fylle inn rottenavn og stamtavler, vekt osv osv. og kunne få dette frem på siden på en oversiktlig og fin måte. Med grafer, mulighet for å skrive ut en oversikt av forskjellig informasjon osv osv. Og kunne føre dette inn fra en annen datamaskin. Det høres ut som at du vet mye om dette, så jeg håper på en måte at du kanskje tenker "ahh.. ja da vet jeg et par løsninger som kunne passet bra" f.eks. Det programmet jeg snakket om heter Breeders Assistant. Det er et slags databaseprogram, men vi vet ikke om det er noe mulighet for å linke det opp på nett. Det blir bare lagret på dataen den ligger på rett og slett. Endret 29. januar 2009 av -Zenzor- Lenke til kommentar
hakonvl Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Hvis det er linket sammen så burde du vel kansje se etter config.php eller noe i rot katalogen (den som er "øverst" av de mappene som er tildelt nettsiden). Der pleier database passord og ligge. Lenke til kommentar
-Zenzor- Skrevet 1. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2009 Hvis det er linket sammen så burde du vel kansje se etter config.php eller noe i rot katalogen (den som er "øverst" av de mappene som er tildelt nettsiden). Der pleier database passord og ligge. Jeg er ikke helt sikker på om jeg skjønner hva du mener nå. Den som er "øverst" av de mappene som er tildelt nettsiden? Hvor finner jeg mappene som er tildelt nettsiden? Og hva mener du med "øverst"? Lenke til kommentar
hakonvl Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Er serveren hjemme eller på en annen plass? Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Først, HAR du tilgang til serveren Lenke til kommentar
-Zenzor- Skrevet 2. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2009 Det var ingen server. Hadde ingen egen server han. Bare lagt ut på domene til kjærsten. Lenke til kommentar
World Of Warcraft Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Databasen må jo ha vært lagra en plass. Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Har du koden da? Og hvis siden ligger ute så må den ligge på en server Lenke til kommentar
-Zenzor- Skrevet 3. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2009 (endret) hmm.. ok. Da må den nok være lagret på hans datamaskin.. så det ser kanskje veldig dårlig ut til å få tak i det da.. Vi har ikke koden nei, desverre.. Endret 3. februar 2009 av -Zenzor- Lenke til kommentar
nomore Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Hva er adressen til siden som fungerer pr i dag? Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Domenet blir hostet på en eller annen server. Hvis jeg vil gjette, så blir serveren hostet av samme leverandør som domenet er kjøpt av. For å få tilgang til filene som ligger på den serveren bruker man som oftest FTP, med brukernavn og passord som er blitt tildelt av leverandøren. Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Du har altså ingenting. Beklager, vi kan ikke hjelpe deg. Du må nok spørre ex'en om kode først Lenke til kommentar
-Zenzor- Skrevet 10. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2009 Hva er adressen til siden som fungerer pr i dag? Adressen til siden er www.ailanistamrotter.com Domenet blir hostet på en eller annen server. Hvis jeg vil gjette, så blir serveren hostet av samme leverandør som domenet er kjøpt av. For å få tilgang til filene som ligger på den serveren bruker man som oftest FTP, med brukernavn og passord som er blitt tildelt av leverandøren. Det kan godt hende ja Vi bruker et program som heter leapFTP, i tilegg til frontpage, for å gjøre ting på siden hennes. Vet du hvordan vi får tak i det passordet som er blitt tildelt av leverandøren? Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Får du endra siden nå med frontpage eller ftp? Lenke til kommentar
-Zenzor- Skrevet 10. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2009 Jaja. Vi får endret på siden, gjør det stadig vekk. Det vi skulle ønske vi fikk endret på var vel den database tingen. Få lagt til nye rotter osv. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Host er iallfall One.com (både for domene og plass), så hvis man mangler passord/brukernavn kan det jo være en ide å ta kontakt med de. Lenke til kommentar
-Zenzor- Skrevet 10. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2009 Host er iallfall One.com (både for domene og plass), så hvis man mangler passord/brukernavn kan det jo være en ide å ta kontakt med de. Hvordan så du det? Ja det kan vi jo gjøre da, takk skal du ha Og når det gjelder systemet han har laget.. det blir kanskje alt for vanskelig å lære seg det, og fortsette på det da huh? Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 (endret) Spørs hva slags dokumentasjon han har laget, altså skrevet kommentarer osv. Men hvis du har tilgang til filene så har du nok tilgang til database tilkoblinga (heter ofte config.php eller mysql_config.php), der så skal brukernavn og passord stå. Endret 10. februar 2009 av AlecTBM Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå