Larsenio Skrevet 29. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 29. januar 2009 Ja.. For en uke siden var jeg nede i hamna for å ta bilder av solas første strålende "varme". Da tok jeg bl.a et annet bilde jeg la ut til bildekritikk som ikke ble så veldig skamrost, av gode grunner. Bl.a fordi jeg ikke ennå helt mestrer det å ta bilde i sterkt sollys, og fordi det nevnte bildet ble en klisje av et typisk sol-postkort-bilde. Dette er da en croppet versjon av et annet bilde i serien jeg tok, med et litt annerledes utsnitt enn jeg vanligvis ville tenkt på. Holder det mål? Er det fint? 1/250 sekund f/5.6 ISO 100 18mm brennvidde Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 29. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 29. januar 2009 Handhold ? Ville nok brukt stativ og lengere lukkertider en 1/250 sec på et sådan motiv. Ikke for og være alt for kritisk,vil ikke ødelegge fotogleden Motivet og lyset fungerer for meg samt "disen" Ville nok beskjært det litt strammere,litt i bunn og på høyre siden sån at du ikke får med knekken i moloen.Bildet vil nok fungere med Fyret i midtstilling og "høy" himmel. Lenke til kommentar
Larsenio Skrevet 30. januar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 30. januar 2009 Hei Nautica, og takk for din mening! Nei, det er ikke håndholdt. Brukte stativ, men pga sollyset som var veldig sterkt, og pga dette er croppet av det opprinnelige bildet fikk jeg ikke til lang lukkertid uten at sola brant motivet kraftig. Enig med beskjærings-idèen din... Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 30. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 30. januar 2009 Da er et sirkulært polaringseringsfilter eller et gråfilter av god kvalitet på sin plass Det kan gi deg lengere lukkertider. Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 30. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 30. januar 2009 Syntes bilde har potensiale, men så er det meg og det tekniske igjen da Syntes bilde blir litt kornete og uklart...eller var det kanskje menigen? Ser ut som om at du har brukt litt for mye "fill light"!? Anngående filter, så tror jeg at et NDG filter hadde gjort seg bedre her, noe som har gjort at du hadde fått frem detaljene i forgrunnen bedre og unngått at den hadde blitt såpass mørk Lenke til kommentar
sverrelerre Skrevet 30. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 30. januar 2009 flott bilde med herlig varmt lys! Komposisjonen fungerer også greit, med en ledende linje innover i bildet. Dermed har du fått med de to viktigste tingene; lys & komposisjon:-) Jeg ville kanskje ha kuttet himmelen litt lenger nede, og heller hatt med noe mer av forgrunnen. Et annet tips kan være å lukke blender enda litt mer ned - f/11 eller deromkring gir plenty med DOF. Og DOF trenger du her, siden du har objekter både i forgrunnen og bakgrunnen. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 30. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 30. januar 2009 Det er enda et flott bilde av fyret, liker både komposisjonen (synes ikke du skal beskjære det) og lyset. Mulig noe mindre blender hadde gjort seg ja, og en så trang solblender som mulig. Men flott bilde er det. Lenke til kommentar
gorida Skrevet 30. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 30. januar 2009 kjempeklisje. er litt lei av slike motiver. ingen god komposisjon, men herlig lys som ikke ble utnyttet godt nok. foto har potensiale, yepp. vi vil ha en reprise. Lenke til kommentar
Larsenio Skrevet 31. januar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 31. januar 2009 Ok! *noterer* -NDG filter skal anskaffes -Huske å lukke blender mere -Mindre lysjustering med JPG-bilder, blir fort mye støy.. -Slutte å være klisjemaker Hmm... Skal prøve å angripe mine hjernebølger som hele tiden vil ta slike bilder som tydeligvis er klisjèer Får se hvordan dette blir. Tusen takk for at dere deler meninger om bildene mine! Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 31. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 31. januar 2009 Jeg fikk litt godfølelse av dette bildet. kveldsol med hint av varme. Bildeteknisk så er det meste som skal sies allerede sagt. Så jeg kommer med et lite tips I og med at dette er et croppet utsnitt, så betyr det at du ikke har gått nærme nok. Så det er føste tips. Kommer du ikke så nærme som du vil, så er det på tide å tenke på et ojektiv med videre vinkel. Tom Lenke til kommentar
Larsenio Skrevet 31. januar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 31. januar 2009 Skal vise deg bildet jeg hentet utsnittet fra... Dette er urørt. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 31. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 31. januar 2009 For en som er fersk i gamet finnes det ikke klisjebilder,alle bilder er førstegangsbilder Selv om jeg og mange andre her sikkert har sett tilsvarende bilder mange ganger før,er det og etterlingne kjente komposisjoner er en fin måte å lære seg og fotografere. Du kan lære mye ved å se på andre bilder her i forumet og legge på minnet hvilken innstillinger som er brukt på spesifikte bilder,prøv å utnytte de innstillingene i tilsvarende situasjoner. Når du begynner og bli litt varm i buksa så har du en bedre kontroll over kamera og deg selv Ved landskapsfotografering er en vidvinkel en fornuftig investering,samt et filtersystem. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 31. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 31. januar 2009 -Slutte å være klisjemaker: Hmm... Skal prøve å angripe mine hjernebølger som hele tiden vil ta slike bilder som tydeligvis er klisjèer Neineinei. Klart du (og jeg, og alle andre) skal fortsette å ta klisjebilder. For det første er det de lett tilgjengelige. For det andre er det enkelt å sammenligne med godt utførte klisjeer. For det tredje liker alle våre ikke-foto-interesserte disse best. For det fjerde, så må vi kjenne klisjeene før vi kan gå rolig forbi eller gjøre noe med det sånn at klisjefaktoren ungås. Lenke til kommentar
Larsenio Skrevet 31. januar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 31. januar 2009 Sant,sant:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå