Gå til innhold

Synspunkt om "gud"

Anbefalte innlegg

det jeg tenker med gud er en "energi" som styrer rommet.

jesus osv kan ikke vert disipler av han. men kansje et meneske med en kunskap hvordan man skal bruke hjernen.

jeg vil gjerne ha noen innslag av hva dere tror. for det hadde vert kult å samle mange forskjellige synspunkt av gud.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmm spennende.. vell jeg hiver meg på, og sier at jeg tror på det som står skrevet i bibelen (king James utg)..

Derfor ikke på "energi" utgaven :)

Men jeg dømmer ingen, folk må få tro hva de vil.. men boka er jo nå der, så.. og har aldri lest noe om energi = Gud.. (det er litt for "new age" for meg..

Men at det er en energi som driver rommet er det vell liten tvil om..

Lenke til kommentar

Inntil vi faktisk har grunn til å tro at vi lever i en simulert virkelighet, har det ingen hensikt å finne opp en gud som liksom skal holde styr på alt. Og selv da vil jeg påstå at det selv-styrte kommer før det styrte, ellers ender vi opp med uendelig regress (hvis styring er nødvendig, hva eller hvem styrer det som styrer osv.).

Når det gjelder tradisjonelle oppfatninger av Gud, så er de enten for vage til å være nyttige overhodet, eller for latterlige til å bli tatt seriøst (og hører hjemme i mytologien sammen med andre tilsvarende latterlige forslag).

Lenke til kommentar
det jeg tenker med gud er en "energi"

Eller en energi som er personifisert og dyrkes som en skikkelse?

Feks RA

006_sun_god_ra.jpg

Ra shared many of his symbols with other solar deities, in particular Horus, usually depicted as a falcon. In artwork Ra primarily is depicted as a man wearing a pharaoh's crown (a sign of his leadership of the deities) and the wadjet sun disk above his head. Often he had a falcon's head, as does Horus. In later myths about Ra, the sun is portrayed differently according to the position of the sun in the sky. This was an early theme in Egyptian myths, with different names assigned to the sun depending upon its position in the sky. At sunrise he was the young boy Khepri, at noon the falcon-headed man Harakhty, and at sunset the elder Atum.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ra

Lenke til kommentar

Jeg tror det skal bli ganske vanskelig for deg å starte en "seriøs" debatt med utgangspunkt i en guds eksistens på forumet her. Jeg er av den oppfatningen av at det er ganske mange aktive og kritiske ateister omkring (inkludert meg).

Hva Ra gjelder må jeg si at det virker mye mer logisk å personifisere solen. Solen dikterte natt og dag, den var skaperen og ødeleggeren og man var avhengig av den. Solen kan i tillegg bli ansett som sentralt i verden i og med at jorden roterer rundt solen.

Lenke til kommentar
Dere som mener at gud er en "energi", at vann har en "energi", og at andre ting har en energi; Hva slags energi er det?

kinetisk?

termisk?

kjemisk?

elektrokjemisk?

potensiell?

Guden RA (som nevnt ovenfor) er absolutt en energi.

Solen står for mer enn 99 % av solsystemets masse og energien som den utstråler støtter nesten alt liv på Jorden gjennom fotosyntese siden starten på alt liv på Jorden. Varmen som solen genererer styrer klimaet og været vi har på Jorden. Solen er bygd opp av 74 % hydrogen, 25 % helium, mens resten er spor av tyngre grunnstoffer. Solen er ca. 4,6 milliarder (109) år gammel og omtrent midt i hovedserien.[2] Ved fusjon gjøres omtrent 700 mill tonn hydrogen om til 695 mill tonn helium i sekundet, mens 5 mill tonn blir omgjort til gammastråling.

Nå sier jeg ikke at de personifiserte mytene er riktig, men ganske enkelt RA som betyr sol er en naturlig energi.

Vann er en energibærer.

Spalter man vann får man hydrogen og oksygen. Dette brukes også i forbindelse med romfart.

Videre går det rykter om at den katolske kirke skal lansere miljøvennlige biler som går på ren Guddommelig energi. :blush:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...