Loady Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 det jeg tenker med gud er en "energi" som styrer rommet. jesus osv kan ikke vert disipler av han. men kansje et meneske med en kunskap hvordan man skal bruke hjernen. jeg vil gjerne ha noen innslag av hva dere tror. for det hadde vert kult å samle mange forskjellige synspunkt av gud. Lenke til kommentar
okasin Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 hmm spennende.. vell jeg hiver meg på, og sier at jeg tror på det som står skrevet i bibelen (king James utg).. Derfor ikke på "energi" utgaven Men jeg dømmer ingen, folk må få tro hva de vil.. men boka er jo nå der, så.. og har aldri lest noe om energi = Gud.. (det er litt for "new age" for meg.. Men at det er en energi som driver rommet er det vell liten tvil om.. Lenke til kommentar
No Matter What You Say Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Vel, finnes det en Gud, så synes jeg at den forstillingen om at Gud bare er en gutt med forstørrelsesglass og en maurtue, sier sitt. PS: Du vil kansje alliere deg med 17 eller flere brukermoderatorer, om denne tråden skal være mest mulig OT. Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Tror ikke det er noe som styrer rommet. Rommet er vel heller selv-styrt Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Inntil vi faktisk har grunn til å tro at vi lever i en simulert virkelighet, har det ingen hensikt å finne opp en gud som liksom skal holde styr på alt. Og selv da vil jeg påstå at det selv-styrte kommer før det styrte, ellers ender vi opp med uendelig regress (hvis styring er nødvendig, hva eller hvem styrer det som styrer osv.). Når det gjelder tradisjonelle oppfatninger av Gud, så er de enten for vage til å være nyttige overhodet, eller for latterlige til å bli tatt seriøst (og hører hjemme i mytologien sammen med andre tilsvarende latterlige forslag). Lenke til kommentar
nostrum82 Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 kanskje universets superposisjon kan kalles for gud? Lenke til kommentar
analkløe Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 det jeg tenker med gud er en "energi" Eller en energi som er personifisert og dyrkes som en skikkelse? Feks RA Ra shared many of his symbols with other solar deities, in particular Horus, usually depicted as a falcon. In artwork Ra primarily is depicted as a man wearing a pharaoh's crown (a sign of his leadership of the deities) and the wadjet sun disk above his head. Often he had a falcon's head, as does Horus. In later myths about Ra, the sun is portrayed differently according to the position of the sun in the sky. This was an early theme in Egyptian myths, with different names assigned to the sun depending upon its position in the sky. At sunrise he was the young boy Khepri, at noon the falcon-headed man Harakhty, and at sunset the elder Atum. http://en.wikipedia.org/wiki/Ra Lenke til kommentar
Yoseyo Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Det svarer seg ikke å fare med formeninger om det ikke-definerte. Det er et ulogisk handlemønster. Yoseyo. Lenke til kommentar
geebs Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Jeg tror det skal bli ganske vanskelig for deg å starte en "seriøs" debatt med utgangspunkt i en guds eksistens på forumet her. Jeg er av den oppfatningen av at det er ganske mange aktive og kritiske ateister omkring (inkludert meg). Hva Ra gjelder må jeg si at det virker mye mer logisk å personifisere solen. Solen dikterte natt og dag, den var skaperen og ødeleggeren og man var avhengig av den. Solen kan i tillegg bli ansett som sentralt i verden i og med at jorden roterer rundt solen. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Dere som mener at gud er en "energi", at vann har en "energi", og at andre ting har en energi; Hva slags energi er det? kinetisk? termisk? kjemisk? elektrokjemisk? potensiell? Lenke til kommentar
roc Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Dere som mener at gud er en "energi", at vann har en "energi", og at andre ting har en energi; Hva slags energi er det? kinetisk? termisk? kjemisk? elektrokjemisk? potensiell? Ble stille nå ja Lenke til kommentar
geebs Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Dere som mener at gud er en "energi", at vann har en "energi", og at andre ting har en energi; Hva slags energi er det? kinetisk? termisk? kjemisk? elektrokjemisk? potensiell? Guddommelig energi da vettu, dummen! Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Tror vi ikke skal diskutere hvem som er "dummen" her Lenke til kommentar
geebs Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 (endret) Jeg antar at du ikke skjønte ironien selv med partyhatten og mine tidligere religion-kritiske innlegg? Nei, ingen diskusjon! Endret 3. februar 2009 av EloX Lenke til kommentar
analkløe Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Dere som mener at gud er en "energi", at vann har en "energi", og at andre ting har en energi; Hva slags energi er det? kinetisk? termisk? kjemisk? elektrokjemisk? potensiell? Guden RA (som nevnt ovenfor) er absolutt en energi. Solen står for mer enn 99 % av solsystemets masse og energien som den utstråler støtter nesten alt liv på Jorden gjennom fotosyntese siden starten på alt liv på Jorden. Varmen som solen genererer styrer klimaet og været vi har på Jorden. Solen er bygd opp av 74 % hydrogen, 25 % helium, mens resten er spor av tyngre grunnstoffer. Solen er ca. 4,6 milliarder (109) år gammel og omtrent midt i hovedserien.[2] Ved fusjon gjøres omtrent 700 mill tonn hydrogen om til 695 mill tonn helium i sekundet, mens 5 mill tonn blir omgjort til gammastråling. Nå sier jeg ikke at de personifiserte mytene er riktig, men ganske enkelt RA som betyr sol er en naturlig energi. Vann er en energibærer. Spalter man vann får man hydrogen og oksygen. Dette brukes også i forbindelse med romfart. Videre går det rykter om at den katolske kirke skal lansere miljøvennlige biler som går på ren Guddommelig energi. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 (endret) Ja, jeg vet at vann har termisk energi, og andre slike ting, men det er ikke det mange mener når de snakker om vannets energi. Men dette blir nok litt offtopic Endret 3. februar 2009 av khaffner Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 (endret) Gud er ubegripelig, uendelig, det man vanligvis kaller mørket ettersom det har ingen adekvat plass i språket. Endret 3. februar 2009 av Ba'al Lenke til kommentar
Svankmajer Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Jeg klarer ikke unngå å tenke på Gud som i South Park sitt portrett av han. S, Lenke til kommentar
jdh1234 Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 "Gud" = Bullshit. enig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå