Gå til innhold

Feil med Hovedkort, bios, cpu, ram eller vista ?

Bjoern^^

Anbefalte innlegg

Hei

Har hatt en del trøbbel med mediacenteret mitt. Det startet med i/o read error som gjorde at den restartet seg. Jeg formaterte, men fikk fortsatt denne feilen. Etter litt feilsøking kom jeg frem til problemet mest trolig er RAM. Jeg kjøpte ett sett med Kingston DDR2 HyperX PC8500 4096MB CL5 (HER) og byttet ut de 2GB jeg hadde fra før.

Så kommer jeg til problemet. I BIOS står det 4GB ram, i Windows står det 3.24. Jeg kjører 64bit vista. Hovedkortet er et FIC PTM-G965, og etter det jeg har sett støtter dette 8GB ram (selv om det bare er 2 slotter.)Neste problem står under system. Prosessor: Intel Core 2 Duo CPU E4500 @ 2.20GHz 550MHZ. Etter det jeg forstår skal klokkehastgheten på prosessoren stå etter 2.20GHz (først trodde jeg det var bus-hastigheten). Neste steg var å se i BIOS om det var noen instillinger jeg kunne gjøre der, men har ikke funnet noe. Kjøre optimized deafault, ingen endring. Satte multiplayer til 11, samme problem. Neste seg; Se etter BIOS oppdatering. Her har jeg lett så godt jeg kan, men klarer ikke å finne noe oppdaterng. Det er Cinet som har levert pc-en og FIC som har laget hovedkortet. WIMS biosagetplus finner ut at biosen er utdatert, men med den må jeg betale for å få lastet ned biosen. Informasjonen jeg får er:

BIOS Type: Phoenix-Award

BIOS Date: March 23rd 2007

BIOS ID: 03/23/2007-Broadwater-6A79L009C-00-None

BIOS OEM: Version IKD08S - 6.00 PG

Chipset: Intel 29A0 rev 2

SuperIO: Unknown

Manufacturer: First International Computer, Inc.

Motherboard: PTM-G965

Noen som har tips til hvordan jeg får løst problemet med RAM/CPU ? Tar gjerne mot hjelp til få finne riktig bios oppdatering :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vel chipsetet (Intel G965) som ikke takler bruk av PC8500/1066MHz ram i begge ram-slotene. Da skal det normalt klokkes ned til 800MHz 667MHz på ditt HK (som er maks. for i965 ifølge wikipedia) av seg selv, men i og med at HK kun har 2 spor + at det er litt "sært"(?) er det ikke sikkert det "oppfører seg" som det man er vant til. :hmm:

Endret av Mekkus
Lenke til kommentar

Takk for svar!

Ser ut som at det er hovedkortet som er litt "sært" ja. Det virker også som at det er vista som ikke klarer å se at prosessoren kjører på mer enn 550mhz, siden cpu-z viser riktig klokkefrekvens. Vanligvis skal ramen klokke seg ned til det som er den høyeste frekvensen den kan kjøre på, men det virker som det klokker seg litt under det til meg. Hadde ikke kabinettet vært så spesielt hadde jeg kjøpt nytt hovedkort i morgen den dag!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...