Gå til innhold

Barton og Thoroughbred, overklokking med nForce2

Nobu

Anbefalte innlegg

Mulig det blir en del posts om dette her nå, men jeg bidrar allikevel med en ny thread.

Utifra det jeg har skjønt er det AMD CPUer i Thoroughbred-B-utgave, som er mest overklokkingsvennlige, og også lar seg stilles både når det gjelder FSB OG multiplier i BIOS (dersom denne tillater dette) på nForce2-hovedkort.

Det jeg ikke har lest noe om, er hvordan Barton-utgavene (for eksempel XP 2500+'en som er i salg nå) gjør seg i forhold til dette. Er de gode å overklokke med? Kan multiplier stilles på disse og?

Noen som har litt peiling/erfaring som vil uttale seg her? Kjøper jo helst den jeg kan få klokket opp på beste vis (justering med fsb OG multiplier), eller i det minste en som klokker opp bra med fsb og ikke noe som er et shabby grunnlag for overklokking.

Skal ha meg nytt hovedkort, CPU og minne. Tenker meg Asus A7N8X DELUX/GD til hovedkort, mens jeg fortsatt er usikker på cpu og minne. Enten XP 2600+ eller 2500+, og så blir det vel enten TwinMOS m/winbond eller Corsair-minne, selv om det første er å foretrekke hvis man skal tenke litt økonomisk.. Vet ikke helt.

Corsair er fristende, men da må også forholdene ligge til rette (utover minnet altså) for overklokking.

Any ideas?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk min Barton XP 2500+ fra Komplett for litt over en uke siden

Kjører den på 11,5 x 192 som gir litt over 2,2 Ghz

Så jeg er godt fornøyd

Asus A7N8X Deluxe hovedkort

Barton XP 2500+

1stk 512mb TwinMOS m/winbond CL 2,5

Swiftech kjøleribbe med Pabst 80mm 26db vifte

Lenke til kommentar

De fleste jeg har hørt om hittill har klart 2,4 Ghz med 2500+´ene sine på 1,9vcore eller lavere.

Multiplier kan også stilles her ja, men på samme måte som på Tbred B så er man litt begrenset på de fleste HK siden man bare kan velge mellom 5-12,5 på XP2500+ og XP2800+, og 13-22 på XP3000+

Jeg vil ikke anbefale deg A7N8X siden du skal overklokke. Til OC så vil jeg anbefale et Abit NF7(S) da man har en del flere valg i bios, og muligheter til å øke spenningene mer enn på Asus kortet.

Det er også kjent for å klare høy FSB rett ut av boksen.. Ca. 210 på v1.2 og 230+ på v2.0

Lenke til kommentar
De fleste jeg har hørt om hittill har klart 2,4 Ghz med 2500+´ene sine på 1,9vcore eller lavere.

Multiplier kan også stilles her ja, men på samme måte som på Tbred B så er man litt begrenset på de fleste HK siden man bare kan velge mellom 5-12,5 på XP2500+ og XP2800+, og 13-22 på XP3000+

Jeg vil ikke anbefale deg A7N8X siden du skal overklokke. Til OC så vil jeg anbefale et Abit NF7(S) da man har en del flere valg i bios, og muligheter til å øke spenningene mer enn på Asus kortet.

Det er også kjent for å klare høy FSB rett ut av boksen..  Ca. 210 på v1.2 og 230+ på v2.0

Hm..

Det som er viktig for meg er å få mest mulig features med på et overklokkingsvennlig hovedkort. LAN, firewire, lyd, USB2 (går vel som en selvfølge, men jeg tar det med) og mulighet for å ha fler enn bare 4 IDE enheter. 2 harddisker og en DVD-rom & en brenner så er det jo fullt liksom, hvis det er snakk om to IDE-connectors.

Ser at det er SerialATA 150 controller på NF7-S. Den er RAID, etter hva jeg leser på http://www.abit.com.tw/abitweb/webjsp/engl...ODEL_NAME=NF7-S.

Jeg har et spørsmål angående dette: MÅ man ha RAID på disse, eller kan to disker settes opp som individuelle (vanlige) disker? Kanskje dumt spørsmål, men jeg vil bare være på den sikre siden her. RAID kontrollerne, som riktignok er IDE-onboard på mit nåværende ABIT-KT7A støtter individuelt oppsett av disker, men jeg husker ikke hvordan dette står spesifisert på diverse produksider og manualer.

Er ytelsen bra med dette hovedkortet? Det er jo det som er viktigst. Få bedre flyt i ting her.

Hvordan er oppsettet ditt formann? Hva slags minne anbefaler du? Jeg ser meg ikke akkurat kapabel til å modifisere hovedkortet rent fysisk, og vannkjøling tror jeg ikke jeg skal prøve meg på. Kjøler antageligvis CPU med http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?A...RTNR=MCX462PLUS. Kan denne brukes på dette hovedkortet? Det blir jo også en sak, med tanke på festehullene rundt sokkelen... :roll:

Lenke til kommentar

Forresten, de som har peiling på revisjonene av NF7-S-hovedkortet til Abit; dette er jo et av ukens tilbud på komplett.no nå, til en pris av 995,-.

Svært billig :o

Men spørsmålet er, på bildet er et annet hovedkort enn på Abit sine sider. Hvilket er hvilket her? Regner vel i bunn og grunn med at "2.0" tilsier at vi snakker om den nyeste. Formann, du har 1.2..?

Forskjellene, noen som vet hva de er?

Lenke til kommentar
Fikk min Barton XP 2500+ fra Komplett for litt over en uke siden

Kjører den på 11,5 x 192 som gir litt over 2,2 Ghz

Så jeg er godt fornøyd

Asus A7N8X Deluxe hovedkort

Barton XP 2500+

1stk 512mb TwinMOS m/winbond  CL 2,5

Swiftech kjøleribbe med Pabst 80mm 26db vifte

Ser at du har 512 MB RAM på en brikke? Er ikke hovedkortet designet for å gi best ytelse ved bruk av to brikker (doble minnekanaler)?

Lenke til kommentar
Forresten, de som har peiling på revisjonene av NF7-S-hovedkortet til Abit; dette er jo et av ukens tilbud på komplett.no nå, til en pris av 865,-.  

Svært billig  :o  

Men spørsmålet er, på bildet er et annet hovedkort enn på Abit sine sider. Hvilket er hvilket her? Regner vel i bunn og grunn med at "2.0" tilsier at vi snakker om den nyeste. Formann, du har 1.2..?

Forskjellene, noen som vet hva de er?

Jeg har v1.2 ja..

Forskjellen er hovedsaklig det at v2.0 offisielt støtter 400Mhz bus (200Mhz FSB) Disse kortene har har Crush 18D NB og de gamle har Crush 18.

En annen ting som er forbedret på 2.0 er problemet med bios korrupsjon.

Dette var en følge av at maskinen hang pga ustabile OC instillinger seg under saving av bios instillinger. på 2.0 tror jeg kortet kjører 100Mhz fsb når man er i bios, og ungår på denne måten at den henger.

Lenke til kommentar

Kan noen forresten hjelpe meg med å skjønne en ting? Barton kjører på 333 MHz. NF7-S støtter 400 MHz. Hvordan skal dette gå? Må CPU klokkes opp? Eller går FSB og CPU-busen individuelt? Det kan det vel neppe med tanke på at FSB x multiplier = det CPU kjører på, MHz-wise?

De minnebrikkene jeg kikker på er spesifisert til 400 MHz. Men er det vits i å kjøpe brikker som er dette når CPU er 333?

Hva skjer her? Hvordan fungerer dette? :shrug:

Lenke til kommentar
Kan noen forresten hjelpe meg med å skjønne en ting? Barton kjører på 333 MHz. NF7-S støtter 400 MHz. Hvordan skal dette gå? Må CPU klokkes opp? Eller går FSB og CPU-busen individuelt? Det kan det vel neppe med tanke på at FSB x multiplier = det CPU kjører på, MHz-wise?

De minnebrikkene jeg kikker på er spesifisert til 400 MHz. Men er det vits i å kjøpe brikker som er dette når CPU er 333?

Hva skjer her? Hvordan fungerer dette?  :shrug:

FSB*MP=cpu speed jo.. hehe :)

Vitsen med å kjøpe DDR400 (eller høyere) er å ha litt å gå på når man skal kjøre høy fsb.

Jeg har bare DDR333 ram og klarer ikke mer enn 400Mhz, og da med normale timings. :

Så det beste er helt klart å kjøpe brikker som klarer litt. PC3200 Twinmos /m Winbond er å anbefale.

BTW: den er ikke lenger stabil når ramen kjøres på 400Mhz, så jeg tror kansje den begynner å bli sliten. Ville ikke vært så rart siden den får 2,98 til vanlig.

Lenke til kommentar

Hmm.. Det var litt lav FSB for min del.. :wink:

Leste i en test at 512 MB-brikkene av TwinMOS 3200 m/ WB ikke lot seg overklokke like bra som 256-brikkene.

Uansett, når jeg først skal kjøpe ram som går til 200 MHz eller mer (med aggressive innstillinger) så vil jeg ha et hovedkort som tar meg dit og. Jeg er ikke noen fan av å begynne med fysisk modding av komponenter, det har jeg verken nok erfaring, kunnskap eller (dum?)dristighet til å gjøre. ;)

Jeg holder på å bestemme meg for hva slags RAM jeg skal ha nå.

Noen som vil anbefale meg noe? Er GeIL noe å satse på? Leser egentlig kun bare om TwinMOS og Corsair her!

Valget står mellom: (fra billigst pr 256 mb til dyrest, og kanskje garantert best..?)

- TwinMOS 3200 med Winbond. 2 x 256 MB

- TwinMOS 3700 (!!). 2 x 256 MB (for å komme over 200 MHz med aggressive instillinger, uten å betale 1500-1600 for det. Men er det mulig?) :shrug: Her er det jo ikke Winbond chips heller.. Even more *shrug* De er billige though 500-600 kr.

- Corsair TWINX512-3200LL (2 identiske CMX256A-3200LL plukket ut til et par)

- Corsair XMS3500. 2 x 256 MB. Her vil det jo være mulig å komme opp til 217 garantert, iflg produsent, men har leste hardware.no-testen, http://www.hardware.no/tester/ram/corsair_xms3500/, og da er det ikke lenger like fristende. Maks en modul ved 217 MHz, og krever fantastisk mye spenning osv osv.

Så...

Wise words, anyone?

(P.S.: Aggressive innstillinger = CAS2 @ 200 MHz i det minste..)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...