Gå til innhold

Hjelp til hvordan jeg kan få satt opp RAID på mitt system

dibon

Anbefalte innlegg

Jeg har investert i en maskin som skal brukes hovedsaklig som filserver. I den anledning har jeg kjøpt 4x1TB harddisker som jeg planlegger å sette i RAID 5. Fra før av har jeg en ekstern harddisk som består av 2x500gb i RAID 1.

Serveren skal kjøre linux (f.eks. Ubuntu Server, evt Debian), og når det gjelder RAID tenkte jeg å bruke software-RAID.

Planlagt RAID-setup er som følger:

* 4x1TB i RAID5 (Lagring)

* 2x500gb i RAID1 (OS)

Så til problemet:

Den eksterne disken (2x500gb i RAID1) er så godt som full. Jeg lurer derfor på hvordan jeg kunne fått dataene på disse diskene inn et RAID5-array, for så og formatere de 2x500gb-ene, installere linux på de og sette de i RAID1.

Jeg har en ekstradisk på 320gb som jeg evt kan bruke til å installere linux temporært, f.eks. sette opp de 4x1TB i RAID5, men hva gjør jeg da med det 2x500gb-ene mine som jeg skal inneholde hovedsystemet?

En løsning jeg har tenkt på er:

1. Installere linux på 320gb-disken.

2. Sette opp RAID5 og kopiere data fra den eksterne harddisken (2x500gb).

3. Formatere de eksterne diskene.

4. Installere linux og sette 2x500gb-diskene i RAID1.

5. Kopiere over RAID-innstillinger fra 320gb-disken til det nye RAID1-arrayet.

Jeg er dog usikker på om dette fungerer i praksis. Kan man kopiere RAID-innstillinger fra et sted til et annet og forvente at alt fungerer finfint når man har oppdatert RAID-konfigurasjonen på den "nye" linuxinstallasjon?

En siste utvei er jo bare å formatere alle disker og installere alt fra cratch, men det vil jeg helst unngå.

Håper noen kan hjelp meg!

--

Ole

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skulle gå fint å bare kopiere ut mdadm.conf, tror ikke jeg gjorde det engang når jeg reinstallerte, bare assembla arrayet på nytt.

Edit: Har også bytta ut hele maskinen og tatt med meg diskene over i den nye en gang uten at det bød på store problemer. Mdadm er genialt!

Endret av oifind
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...