dibon Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Jeg har investert i en maskin som skal brukes hovedsaklig som filserver. I den anledning har jeg kjøpt 4x1TB harddisker som jeg planlegger å sette i RAID 5. Fra før av har jeg en ekstern harddisk som består av 2x500gb i RAID 1. Serveren skal kjøre linux (f.eks. Ubuntu Server, evt Debian), og når det gjelder RAID tenkte jeg å bruke software-RAID. Planlagt RAID-setup er som følger: * 4x1TB i RAID5 (Lagring) * 2x500gb i RAID1 (OS) Så til problemet: Den eksterne disken (2x500gb i RAID1) er så godt som full. Jeg lurer derfor på hvordan jeg kunne fått dataene på disse diskene inn et RAID5-array, for så og formatere de 2x500gb-ene, installere linux på de og sette de i RAID1. Jeg har en ekstradisk på 320gb som jeg evt kan bruke til å installere linux temporært, f.eks. sette opp de 4x1TB i RAID5, men hva gjør jeg da med det 2x500gb-ene mine som jeg skal inneholde hovedsystemet? En løsning jeg har tenkt på er: 1. Installere linux på 320gb-disken. 2. Sette opp RAID5 og kopiere data fra den eksterne harddisken (2x500gb). 3. Formatere de eksterne diskene. 4. Installere linux og sette 2x500gb-diskene i RAID1. 5. Kopiere over RAID-innstillinger fra 320gb-disken til det nye RAID1-arrayet. Jeg er dog usikker på om dette fungerer i praksis. Kan man kopiere RAID-innstillinger fra et sted til et annet og forvente at alt fungerer finfint når man har oppdatert RAID-konfigurasjonen på den "nye" linuxinstallasjon? En siste utvei er jo bare å formatere alle disker og installere alt fra cratch, men det vil jeg helst unngå. Håper noen kan hjelp meg! -- Ole Lenke til kommentar
newsflash Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 (endret) Skulle gå fint å bare kopiere ut mdadm.conf, tror ikke jeg gjorde det engang når jeg reinstallerte, bare assembla arrayet på nytt. Edit: Har også bytta ut hele maskinen og tatt med meg diskene over i den nye en gang uten at det bød på store problemer. Mdadm er genialt! Endret 29. januar 2009 av oifind Lenke til kommentar
tsoiland Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Når jeg har flyttet raid-disker til ny server har alt komt opp av seg selv. Tror det skylles partisjonstypen (linux raid autodetect) som har en slags header/superblock med info om raidet. Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 http://www200.pair.com/mecham/raid/raid1-page2.html Denne brukte jeg og fant ut hvor jeg gjorde feilen i RAID oppsettet, denne kan du ordne også for RAID5 Lenke til kommentar
tsoiland Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Veldig mye frem og tilbake i den guiden der. Hvorfor kjører han 3 raidsett? Går jo an å lage partisjoner på raidet. Tror jeg ville gjort det slik som trådstarter beskriver. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå