Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny bil, mini-suv, crossover, stasjonsvogn - forslag til modeller?

bjorn.e

Anbefalte innlegg

Vurderer å anskaffe bil (første egne bil).

Har kjørt Golf'95, Pergeot 306'02, Volvo V70'06, Opel Vivaro'08, Ford Connect'09 tidligere, men tilhørt foreldre/jobb/leiebil over lengre tid. Av de overnevnte er det vel bare Ford'en eg har misslikt. (Manuelle vinduer i en '09 modell?!!)

Bilen skal kanskje kjøres litt mot kilometergodtgjørelse en stund, så drivstoffsøkonomi er litt viktig. Skal oppdatere hvilke biler som er prøvd hittil. Eg er av typen som trenger bilen til å ta med kajakk rundt om kring og liker en tur på fjellet (kanskje ha med sykkel), og litt reising ifbm jobb (ca 15-20.000/år).

• God bakkeklaring
  • 4x4 drift
  • Lav høyde (max 180-190 inkl lastebøyler)
  • Budsjett er satt til max 300.000, helst rundt 150-250.000. '02 modell eller nyere.

Subaru Forrester (120hk bensin - mulig gassdrift er aktuellt). Likte bilen kjempegodt, oversiktig og gode kjøreegenskaper - god plass til fører og bagasje. Synd diesel er nytt av året og derav dyrt. Konstant 4x4, så bruker kanskje meir drivstoff en nødvendig?

Nissan x-trail (11xhk diesel) Grei nok, romslig, men noe trang førerplass i forholdt til størrelsen på bilen (eg er en lang stake).

Suzuki Jimny (84hk bensin) Utrolig arti bil, noe svak motor, og så-som-så på motorveien - men fantastisk på snø/is og skogs/traktor vei. Skeptisk til å ha 150-200kg ekstra med i bilen vel å merke. Grei nok komfort fremme, ok plass til 2 + bagasje. Kanskje 3 + bagasje - og det er godt nok. Overraskende tørst for å være 1.3l/84hk?

Suzuki Grand vitara (3dørs, husker ikkje motor). "Grei", men ikkje det helt store, kanskje 5 dørs er meir overbevisende, får prøve det en dag.

Suzuki SX4, ikkje prøvekjørt - men utgår pga dårlig sikt fra kupe. Bred stolpe + ekstra stolpe i døra.

Hadde satt stor pris på innspill til andre modeller som kunne være aktuelle, og kommentarer til evt driftsikkerhet, drivstoffsøkonimi, serviceintervaller og servicekostnader.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bilen skal kanskje kjøres litt mot kilometergodtgjørelse en stund, så drivstoffsøkonomi er litt viktig. Skal oppdatere hvilke biler som er prøvd hittil. Eg er av typen som trenger bilen til å ta med kajakk rundt om kring og liker en tur på fjellet (kanskje ha med sykkel), og litt reising ifbm jobb (ca 15-20.000/år).
  • God bakkeklaring
  • 4x4 drift
  • Lav høyde (max 180-190 inkl lastebøyler)
  • Budsjett er satt til max 300.000, helst rundt 150-250.000. '02 modell eller nyere.

Suzuki Jimny (84hk bensin) Utrolig arti bil, noe svak motor, og så-som-så på motorveien - men fantastisk på snø/is og skogs/traktor vei. Skeptisk til å ha 150-200kg ekstra med i bilen vel å merke. Grei nok komfort fremme, ok plass til 2 + bagasje. Kanskje 3 + bagasje - og det er godt nok. Overraskende tørst for å være 1.3l/84hk?

Har hatt Suzuki Jimny som arbeidsbil i snart fem år nå. Det er en veldig morsom bil som ikke koster stort å holde gående. Men ikke noe du drar på langturer med. Ei heller en bil som trives noe særlig i hastigheter over 80 km/t. Fremkommeligheten er glimrende med firehjulstrekket innkoblet, men vær obs på at den ikke har senterdifferensial, noe som gjør at det egentlig bare bør brukes i nødstilfeller. Og som ren bakhjulstrekker er den langt ifra fantastisk på isete veier, spesielt hvis disse veiene er sporete.

Jeg lesser den jevnlig full med opptil et par hundre kilo i "bagasjerommet", og det er noe man merker veldig god på kjøreegenskapene. Den ligger gjerne litt nedpå, og man kjenner godt at den blir enda mer vinglete enn vanlig.

Forbruket er også ganske høyt til å være en såpass liten bil. Går vel fort 0,8 - 0,9 på mila.

Hva gjelder andre forslag, har du for eksempel vurdert Nissan Quashqai eller Subaru Outback ?

Lenke til kommentar
Hva gjelder andre forslag, har du for eksempel vurdert Nissan Quashqai eller Subaru Outback ?

Vært å kikka hos Nissan, men kom vel frem til at det var x-trail eller Quashqai 2+, da Quashai og Rav4 blir litt "vil være SUV, men feiler på bagasjeplassen". Quashqai2+ for for kostbar som ny. Skal det være "årntli" SUV så blir det nok Landcruiser, selv om eg da må ta til takke med en litt eldre modell på mitt budsjett (for å holde utstyrsnivået oppe altså)

Hos subaru husker eg ikkje kva som gjorde at Forrester fremstod som et bedre alternativ enn Outback.. Men både Forrester og Outback fremstår som "stasjonsvogner" og litt høyde er nok å foretrekke (men, ikkje over 190 inkl. lastebøyler..) Eg trivdes veldig godt i en stor Opel Vivaro, men den utgikk pga høyde og p-hus.

Hva angår Jimnyen så merket eg godt hva du mener ang. isete veier og bakhjulsdriften! Kjøreegenskapene ble merkbart bedre med 4x4 både med og uten is - men eg var ikkje klar over at den manglet senterdiff, og det kan være en deal-breaker der, selv om den var utrolig arti å kjøre. Spesielt gøyt å ikkje tenke på å stoppe for møtende trafikk på litt smale veier :ph34r:

Får kanskje oppdatere første post til å inkludere at Jimny er rett (i.e. overkill mtp 4x4 lavserie) til privat bruk, mens Forrester o.l. er mest aktuell om det blir aktuellt å kjøre privatbil på jobb over lengre tid. Suzuki/Subaru har også Ingnis og tilsvarende som hadde vært interessant om dei ikkje såg så finurlige ut. (Dvs Jimny må styles med storfé-oppsamler og stigtrinn før den ser ca maskulin ut...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...