Gå til innhold

Nybegynner med 450D og ny ekstern blits, trenger tips

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er relativt fersk på fotografering, men synes det er veldig morsomt å fotografere :) Jeg skyter med et Canon 450D og har et Sigma 17-70 objektiv. Fikk anbefalt denne pakken av en fotograf.

Jeg ble anbefalt å kjøpe meg en ekstern blits, så det dumpet en Speedlite 430EXii ned i postkassen i dag.

Det jeg egentlig lurer på er hvilke nye muligheter har jeg egentlig med en slik blits? hva gjør det til et bedre oppsett sammenlignet med pop-up blitsen? er det noen som har et lignende oppsett som har noen konkrete tips til bruk som gjør dette til en bedre fotoopplevelse?

Skal vell få et kurs av fotografkompisen min snart, men inntil da så ber jeg dere, mine forumvenner om tips og hjelp :) skal sette meg å lese manual nå.

På forhånd takk for alle innspill!

Lars

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ekstern blitz kan man tilte slik at lyset går via taket (eller vegg). Dette vil gi et mye mer naturlig lys, samt man slipper de kraftige skyggene man ellers vil få med å peke blitsen direkte på motivet. Bare husk på at hvitbalansen vil se rimelig herpa ut om taket ikke er hvitt :) Du vil også få fordel med lengre rekkevidde, kraftigere lys samt du slipper å få skygge av objektivet ditt slik man ofte gjør med den interne når man benytter objektiv med litt lengde eller solblender.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Bruker samme blitz som du,bruker den sammen med Canon 30D.

Canon 430EXII er som default satt som innfyllingslys,dvs. at dersom du bruker blitzen som primærlyskilde så må du sette opp blitzkompensasjon for å unngå at bildene ikke skal bli undereksponerte,+1EV(tre trinn) er standard som regel.

Dersom du bruker FEL (flash exposure lock) gjelder ikke dette.

Jeg har min blitzkompensasjon på +1EV når jeg bruker blitzen som hovedlys...

Dette vil du også kunne se i histogrammet på displayet på kameraet,at eksponeringen ligger mer mot venstre(undereksponert) dersom man ikke har på kompensasjon.

Slik er det på mitt 30D med denne blitzen i allefall,mulig det er litt forskjell på 450D.

Lenke til kommentar

Takk for svar hittil :) tar gjerne imot flere tips!

Vet det står ETTL i displayet på blitzen, men det har kanskje ikke noe med blitseksponeringen å gjøre?

vil jeg kunne ta blitsbilder med raskere lukkertid med denne eksterne blitsen eller kommer det helt an på kameraet? med popup kan jeg ha "maks" 1/200 s lukkertid.

Lars

Lenke til kommentar

Sjekk ut denne siden abetterbouncecard.com

Her kan du lage ditt eget bouncecard til blitzen så og si gratis.:)

Et slikt kort brukes for eksempel når du stiller blitzen opp i taket,med et slikt kort kaster man litt lys også fremover.

Oppladbare batterier anbefales,gode batterier er fks.GP Powerbank NIMH med 2700mAh.

Når du skal bounce blitzlyset i fks. taket,må man som regel sette på litt blitzkompensasjon,fordi bouncingen/taket tar bort litt lysstyrke fra blitzlyset.

Dersom du setter fks.+1/3-+1 EV steps bør det være nok til fks. vanlig takhøyde inne i et hus.

Merk at dersom du bruker FEL (flash exposure lock) så trenger man som regel ikke noe kompensasjon fordi da skyter man ut et test blink med blitzen også måler kameraet eksponeringen etter dette lyset og legger til/trekker fra styrke.

FEL kan være kjekt å bruke visst du fks. retter kameraet og blitzen mot mye overflater som er blanke,dvs.speil,glass etc,da slike overflater kan lure blitzen og kameraets lysmåling.

E-TTL betyr evaluative through the lens,og med det menes det at eksponeringen til blitzen måles gjennom kameraobjektivet.

Dette er også en fin side Flash photography with Canon EOS cameras

Endret av Stian V.H
Lenke til kommentar

"Her kan du lage ditt eget bouncecard til blitzen så og si gratis"

Har ikke Speedlite 430EXii dette innebygd? Både Nikon SB-800 og SB-900 har dette, SB-600 mangler denne vesentlige delen (nettopp av denne grunn SB-600 så godt som aldri blir benyttet for min del)

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Vet ikke om det er almen kunnskap, siden jeg er veldig amatør, men oppdaget selv nettopp prinsippet "fill flash".

Ideen er simpelt hen å fortelle kameraet at ikke blitsen er hoved lyskilde, men heller der til å fylle inn manglende lys. Problemet er jo selvfølgelig at du for veldig mye tregere lukke tid, spesielt innendørs, og må ofte kompensere med høyere iso... og da kan jo poenget for noen være litt borte.

Men men, selv syntes jeg det gir mye mye bedre bilder. Liker ikke likbleike blits bilder på dødsmørk bakgrunn :p

På Canon kamera gjøres dette simpelt hen ved å sette det i AV modus. Det er også anbefalt å redusere blitseksponeringskompensesjonen (tricky ord) litt, sånn mellom -1/3 og -1.

Om du trenger mer info er det bare å google. Fant også masse om det på linken tre poster over ;)

Endret av ptfe
Lenke til kommentar

Quote meg selv: :)

Canon 430EXII er som default satt som innfyllingslys

Dette betyr at i standard modus ut av esken,i E-TTL modus så er 430EXII satt som fill inn flash,eller innfyllingslys,så kompensasjon på minus siden er som regel ikke nødvendig visst man skal bruke blitzen som innfyllingslys.

Obs:Dersom man skal bounce lyset i taket/vegg etc. må man i tillegg til å legge til kompensasjon for at blitzen i E-TTL modus er satt som fill inn flash,legge til kompensasjon for at bltzlyset mister styrke pga. bouncingen.

Dette vil si at blitseksponeringskompensasjonen ved bouncing i tak fks.blir da ca. å ligge på +1 1/3-+1 2/3,bruker som regel å være nok.

Endret av Stian V.H
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...