jaadd Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Nå har jeg leita litt i produktguiden, og har sett at det ikke finnes et fastobjektiv til D60 som tilsvarer 50mm brennvidde, og har intern fokusmotor. Stemmer det? Ser Sigma sin f/1.4 35mm, men den er vel 35mm på dx-sensor, altså (35/1.5)mm til fullformat? Ellers er det bare 50mm fullformat, som vil bli litt for trangt, tror jeg. Har jeg skjønt det rett, eller er det noe vesentlig jeg ikke har fått med meg innen objektivterminologien? Håkon Lenke til kommentar
kaian Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Brennvidden som står angitt på objektivet er brennvidden. Brennvidden er ikke anderledes på crop-sensor enn på fullformat, så på ditt D60 vil et 50mm beregnet for fullformat og et 50mm beregnet på crop-senser gi nøyaktig samme utsnitt, dvs som en kort tele. Hvis du ønsker et normalobjektiv så se etter noe rundt 28-35mm. Om du ønsker et kort teleobjektiv er 50mm fint. Ga det noen mening for deg? Lenke til kommentar
TGB Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 (endret) Nå har jeg leita litt i produktguiden, og har sett at det ikke finnes et fastobjektiv til D60 som tilsvarer 50mm brennvidde, og har intern fokusmotor. Stemmer det? Dette stemmer ikke. Det ble i september lansert AFS 50mm f/1.4 av Nikon, som var tilgjengelig i butikkene fra desember. Har det selv AFS-utgaven koster litt mer enn AFD (den uten fokusmotor), men de ligger rimelig i samme prisområde. Forøvrig er AFS 50mm f/1.4 enda bedre optisk enn AFD 50mm f/1.4. Noe f/1.8 finnes forøvrig ikke med innebygd fokusmotor. Alle nye fastobjektiver fra Nikon (med unntak av PC-E objektivene) har innebygd fokusmotor. En del av dagens objektiver begynner å bli gamle og vil fortløpende bli byttet ut. Tipper neste ut er 85mm f/1.4 og noe i 24-35mm området. Endret 29. januar 2009 av TGB Lenke til kommentar
TGB Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 (endret) Brennvidden som står angitt på objektivet er brennvidden. Brennvidden er ikke anderledes på crop-sensor enn på fullformat, så på ditt D60 vil et 50mm beregnet for fullformat og et 50mm beregnet på crop-senser gi nøyaktig samme utsnitt, dvs som en kort tele. Dette er ikke korrekt - 50mm vil selvsagt alltid være 50mm enten du benytter FX eller DX kamera, men du vil få et utsnitt på DX som tilsvarer 75mm. På fullformat film eller FX sensor vil 50mm ha et utsnitt innen normalområdet, mens det på DX vil gi et utsnitt tilsvarende kort tele. Endret 29. januar 2009 av TGB Lenke til kommentar
kaian Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Brennvidden som står angitt på objektivet er brennvidden. Brennvidden er ikke anderledes på crop-sensor enn på fullformat, så på ditt D60 vil et 50mm beregnet for fullformat og et 50mm beregnet på crop-senser gi nøyaktig samme utsnitt, dvs som en kort tele. Dette er ikke korrekt - 50mm vil selvsagt alltid være 50mm enten du benytter FX eller DX kamera, men du vil få et utsnitt på DX som tilsvarer 75mm. På fullformat film eller FX sensor vil 50mm ha et utsnitt innen normalområdet, mens det på DX vil gi et utsnitt tilsvarende kort tele. Enten leser du for fort, eller så uttrykker jeg meg uklart. På hvilken måte er det du skriver forskjellig fra det jeg skrev, bortsett fra at du roter det til? Problemet her er at det er høyst usikkert om trådstarter ønsker en normal eller en kort tele. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 (endret) Effekten av 50mm på DX vil være kort tele, på FX vil det gi utsnitt innen normalområdet. Mitt poeng som kanskje kom litt dårlig frem er at et objektiv som er 50mm vil alltid være 50mm, men på DX utnytter man ikke hele bildesirkelen, som igjen gir effekt av kort tele. Tror vi egentlig er enig Endret 29. januar 2009 av TGB Lenke til kommentar
jaadd Skrevet 29. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2009 Jeg tror også selv jeg uttrykket meg litt uklart. Jeg vet at et fullformat 50mm-objektiv vil gi meg 50mm x 1.5 altså 75mm brennvidde med dx-sensoren. Men når Sigmaobjektivet går under kategorien "ikke fullformat", vil det da gi meg 30mm på dx-sensoren, tilsvarende hva et fullformat 20mm-objektiv ville gitt meg? Eller vil det fortsatt gi 30mm x 1.5 altså 45mm? Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Nei, som Kaian prøvde å si (helt korrekt) er at brennvidde er brennvidde. Når det står "ikke fullformat" betyr det bare at objektivet er laget for en cropsensor, dvs at du ville fått svarte hjørner på en fullformatsensor. En 50 mm "for fullformat" vil være 50 mm uansett på hvilket kamera du monterer den. Men på D60 vil den altså gi et utsnitt tilsvarende 75 mm på fullformat. Sigma 30 mm vil gi et utsnitt tilsvarende 45 mm på fullformat. Men så lenge du ikke kommer fra den analoge verden trenger ikke du å tenke på disse tilsvarende/ekvivalente brennviddene. Lær deg hva 30 mm gir deg på ditt kamera og slutt å tenke for mye på crop-faktoren. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 (endret) Jeg tror også selv jeg uttrykket meg litt uklart. Jeg vet at et fullformat 50mm-objektiv vil gi meg 50mm x 1.5 altså 75mm brennvidde med dx-sensoren. Men når Sigmaobjektivet går under kategorien "ikke fullformat", vil det da gi meg 30mm på dx-sensoren, tilsvarende hva et fullformat 20mm-objektiv ville gitt meg? Eller vil det fortsatt gi 30mm x 1.5 altså 45mm? Sigma referer til brennvidde i fullformat (135). Så Sigma 50mm vil fortsatt gi 50*1.5 for Nikon. Forskjellen mellom DX og FX objekiver er at DX ikke gir like stor bildesirkel inn på sensoren. Endret 29. januar 2009 av TGB Lenke til kommentar
kaian Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 når Sigmaobjektivet går under kategorien "ikke fullformat", vil det da gi meg 30mm på dx-sensoren, tilsvarende hva et fullformat 20mm-objektiv ville gitt meg? Eller vil det fortsatt gi 30mm x 1.5 altså 45mm? Det siste stemmer. Kategorien "ikke fullformat" betyr at de objektivene tegner en for liten bildesirkel til å dekke en fullformatsensor. Lenke til kommentar
jaadd Skrevet 29. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2009 Lær deg hva 30 mm gir deg på ditt kamera og slutt å tenke for mye på crop-faktoren. Det er da nettopp for å lære meg det at jeg spør i forumet. Uansett, takk for hjelpsomt svar. Nå vet jeg det jeg var usikker på. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Jeg tror du misforstod. Jeg mente at du bør lære deg hvordan 30 mm "ser ut" i søkeren på ditt kamera, og ikke tenke så mye på hvordan det "ser ut" på et fullformatkamera Lenke til kommentar
jaadd Skrevet 29. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2009 Jeg tror du misforstod. Jeg mente at du bør lære deg hvordan 30 mm "ser ut" i søkeren på ditt kamera, og ikke tenke så mye på hvordan det "ser ut" på et fullformatkamera Haha, stemmer. Jeg misforstod. Tolka det som en litt sånn kvass sluttkommentar, hvor du egentlig mente "gud, nå er jeg lei udugelige nybegynnere over hele forumet!" Beklager det Men ja, har prøvd å gå litt rundt med objektivet kun på 30mm. Virker behagelig å ta bilder innendørs, ikke så veldig trangt. Utendørs har jeg ikke prøvd så mye, får prøve det ved en god anledning. Ser for meg det kan bli et greit all-round fastobjektiv. Må nesten gå for all-round, så jeg ikke sprenger det allerede knappe studentbudsjettet. Lenke til kommentar
Tungsten Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Jeg tror du misforstod. Jeg mente at du bør lære deg hvordan 30 mm "ser ut" i søkeren på ditt kamera, og ikke tenke så mye på hvordan det "ser ut" på et fullformatkamera Haha, stemmer. Jeg misforstod. Tolka det som en litt sånn kvass sluttkommentar, hvor du egentlig mente "gud, nå er jeg lei udugelige nybegynnere over hele forumet!" Beklager det Men ja, har prøvd å gå litt rundt med objektivet kun på 30mm. Virker behagelig å ta bilder innendørs, ikke så veldig trangt. Utendørs har jeg ikke prøvd så mye, får prøve det ved en god anledning. Ser for meg det kan bli et greit all-round fastobjektiv. Må nesten gå for all-round, så jeg ikke sprenger det allerede knappe studentbudsjettet. Kan anbefale Sigma 30mm med en viss entusiasme, det er jo det nærmeste du kommer normal på DX. Kjøpte mitt for primært innendørs bruk, men pga at jeg ikke klarer å bestemme meg for hva jeg skal ha i tillegg har jeg brukt det til å ta alt fra landskap til ting på nærmere hold. Utrolig morsomt å ha såpass kontroll på dybeskarpheten ute også Lenke til kommentar
jaadd Skrevet 29. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2009 Hørtes bra ut. Er bare på utkikk foreløpig. Får vente et par lønninger før jeg går til innkjøp. Må vel egentlig vurdere behovet litt mer nøye også, men jeg savner allerede mulighetene for kontroll over dybdeskarpheten som et slikt objektiv gir. Man ender jo alltids opp med å kjøpe, i alle fall Er det forresten det eneste 30mm-objektivet med fokusmotor (til under 4.000)? Lenke til kommentar
kaian Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Er det forresten det eneste 30mm-objektivet med fokusmotor (til under 4.000)? Produktguiden er litt klønete på sånne søk, men her er all fastoptikk til Nikon-fatning fra 20-50mm med innebygd fokusmotor. Jepp, det er vist kun den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå