CCola Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Hei! Har gjort nesten alle oppgavene til ei innlvering imorgen ferdig, men nå når jeg er sliten og trøtt, får jeg ikke til NOE som helst.. Oppgavene lyder som følger: Oppgave 6 I en bedrift fremstilles 25 % av et bestemt produkt på maskin A, 35 % på maskin B, 20 % på maskin C og 20 % på maskin D.I det lange løp har det vist seg at 3 % av produktene som produseres på A er defekt, 2 % av de som lages på B er defekt, 2 % ev de som lages på C er defekt, og 5 % av de som lages på D er defekt. a) Hva er sannsynligheten for at et tilfeldig produkt er defekt ? b) Et tilfeldig utplukket produkt viser seg å være defekt. Hvor stor er sannsynligheten for at dette produktet er laget på maskin D ? Bedriften produserer 100 produkter fordelt på de fire maskinene som angitt ovenfor ( 25 fra A, 35 fra B, 20 fra C og 20 fra D). 20 av produktene selges til et firma. c) Hva er sannsynligheten for at akkurat 5 av de 20 produktene er produsert på maskin D ? Oppgave 7 Ved produksjon av en type releer har det vist seg at 10% av enhetene blir defekte. For å minske defektprosenten av de enhetene som selges, gjennomgår alle releene en kontroll. Ved denne kontrollen blir enheter som er defekte kassert med sannsynlighet 0,95 , og feilfrie enheter blir kassert med sannsynlighet 0,15. Vi lar D være utfallet at et rele er defekt, og K utfallet at et rele blir kassert. a) Formuler opplysningene i oppgaven som sannsynligheter ( ubetingede og betingede) for D og K. Finn P(K). b) Finn defektprosenten blant de releene som selges, og defektprosenten blant de releene som kasseres. Fasit: 6a) 2,85% b) 35,1% c) 19,2% 7a) 0,23 b) 0,65% og 41,3% Forklaring, og litt utregning hadde hjulpet mye. Takk for alle svar. Lenke til kommentar
Davidhg Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 (endret) oppgave 6 a) tror dette er med gitt sannsynlighet.. her hjelper det med valgtre.. P(Defekt|Maskin A)+P(Defekt|Maskin B)+P(Defekt|Maskin C)+P(Defekt|Maskin D) 0,03* 0,25 + 0,02 * 0,35 0,02*0,2 0,05*0,2= 0,0285 b) P(Maskin D|Defekt) her brukte jeg Bayes og fikk riktig P(Maskin D|Defekt)= P(Maskin D)* P(Defekt|Maskin D)/P(Sannsynligheten for Defekt)(svaret i a) (0,2*0,05)/0,0285 Det er ihvertfall svare på a og b Tror jeg kanskje har rota litt med "gitt" tegnene men men Edit: svaret på a) i neste oppgave går ut på det samme... P(Defekt)= P(virkelig defekt)+P(ikke defekt men kassert) 0,1*0,95+0,9*0,15= 0,23 Endret 29. januar 2009 av Davidhg Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 oppgave 6c) hypergeometrisk fordeling: P(D) = (20C5*80C15)/(100C20) = 0,192 = 19,2 % Lenke til kommentar
CCola Skrevet 29. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2009 Tusen hjertelig takk! Nå mangler jeg bare 7b Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå