LodHenrik Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Hei, Jeg poster denne tråden i håp om tips fra dere, Jeg ble i Desember måned loved bonus på kr 12 000 NOK, noe som skulle bli utbetalt i januar, Men så har det i etter tid oppstått en konflikt mellom meg og sjefen. Når jeg da fikk lønn nå i januar, da fikk jeg IKKE bousen jeg ble lovet, noe som betyr at sjefen ikke holdt sitt løfte ang den bonusen han hadde lovet meg. Dette skaper mange problemer for med da jeg hadde forventet meg disse pengene nå i januar, saken er at jeg har "brukt" pengene på forskudd via "Master card" rente fritt i 45 dager og nå måtte jeg betale den regningen da jeg hadde satt den opp til auto betaling, pga ventet meg mye mer penger enn bare vanelig lønn, så nå sitter jeg fint i det uten penger å leve for surt er så forbanne på sjefen nå!!! jeg er bare en lærling så disse bonus pengene er/var veldig viktig for meg,fy faen hva kan jeg gjøre ? Er dette lovelig ? Hva ville du ha gjort ? Finnes det regler på dette ? Setter pris på tilbakemeldinger Lenke til kommentar
Mephistopheles Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Er ein stor fan av det å ikkje nytta pengar, før ein har dei i nevane. Vonar du og har tenkt i desse banar pga. dette. Det store spørsmålet er om du har det skriftleg, i tilfelle ikkje, har du sure månadar med tilbakebetaling framfor deg. Lenke til kommentar
Patience Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Denne tråden var feilpostet og er nå flyttet til riktig kategori. Vær nøye med å påse at du poster rett. Lenke til kommentar
LodHenrik Skrevet 29. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2009 Er ein stor fan av det å ikkje nytta pengar, før ein har dei i nevane. Vonar du og har tenkt i desse banar pga. dette. Det store spørsmålet er om du har det skriftleg, i tilfelle ikkje, har du sure månadar med tilbakebetaling framfor deg. Jeg har ikke dette skriftelig, men vi hadde et felles møte alle ansatte hvor sjefen opplyste om at alle skulle få denne bonusen utbetalt i januar, Det som skjedde er at alle de andre har fått den bonusen, men jeg fikk den ikke Så du kan si det sånn at jeg har vitner i denne saken. jeg har vurdert å slutte å slutte å jobbe der pga dårlig sjef, så da er spørsmålet hvordan kan jeg kreve den bonusen ? via advokat ? Finnes det noen norske lover ang dette ? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Vil du si hvorfor han mener du ikke fortjener bonus? Han har lovet deg bonus, så jeg mener du har krav på den. Men hvis du etterpå har ødelagt noe og er erstatningspliktig, så kan han jo trekke det av lønna di. Men det burde han ha opplyst om. Det er vanskelig for oss å vite om du skal ha bonusen eller ikke, når du ikke sier så mye om saken. Husk: Jeg er ikke jurist. Tro ikke at alt jeg sier er riktig. Lenke til kommentar
Mephistopheles Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Du er lærling, seier du. Kor lang fartstid har du i firmaet? At du er lærling, skal ikkje ha noko å sei for bonusutbetalingar. Mindre enn 6mnd. ansennitet derimot, vil somregel frita deg for å få væra med på bonusutbetalingar. I det minste delvis. Men, om det er slik du seier, bør du gå til tillitsmann med problemet. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 At du er lærling, skal ikkje ha noko å sei for bonusutbetalingar. Mindre enn 6mnd. ansennitet derimot, vil somregel frita deg for å få væra med på bonusutbetalingar. I det minste delvis. Ikke hvis det er signalisert på forhånd at også han skal få bonus. Lenke til kommentar
MiKA7 Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 At du er lærling, skal ikkje ha noko å sei for bonusutbetalingar. Mindre enn 6mnd. ansennitet derimot, vil somregel frita deg for å få væra med på bonusutbetalingar. I det minste delvis. Ikke hvis det er signalisert på forhånd at også han skal få bonus. en muntlig avtale er juridisk sett like bindende som en skriftlig... så ville tatt ett ord med sjefen om det.. Lenke til kommentar
OlaOlablakken Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 (endret) Det første du må gjøre når du ikke får bonus : Klage på forum,og skrike og bære deg i offentlighet..Deretter må du bruke opp alle pengene du ikke fikk,FØR du skulle fått dem... (Ironi av).. Hva med å prate med sjefen din istedetfor,kan være noe så enkelt som en forglemmelse ???? Endret 30. januar 2009 av OlaOlablakken Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Eller ta det opp med tillitspersonen på arbeidsplassen. Lenke til kommentar
Heimdall Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Kanskje bonusen bare var ment for de som er fast ansatte ? Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 En lærling er også per definisjon fast ansatt. Er selv lærling, og får utbetalt bonus på samme linje som andre ansatte. Du bør nok ta det opp med sjefen din, for å høre om det er en forglemmelse, eller evt. hvorfor du ikke fikk bonusen du ble lovet. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 En ting er at en muntlig avtale er like bindende som en skriftlig men problemet som oppståer er å bevise at avtalen har funnet sted og det er her de fleste muntlige avtaler feiler. Når det kommer til lovet bonus så tror jeg det ikke før jeg får se det og brent barn lukter ille. Lenke til kommentar
SaJo Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Trådstarter har sagt at det ble opplyst om bonusen i et felles møte - det burde med andre ord være tilstrekkelig med vitner til dette. Bonus er forøvrig vanlig i mange firmaer - noen har det som en hyggelig overraskelse, andre firmaer har det nedskrevet i personalhåndboka e.l. Trådstarter: Har du fått snakket med sjefen om dette? Har han eller hun gitt noen grunn til hvorfor du ikke fikk bonus? Lenke til kommentar
Glasscola2 Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Snakk med sjefen, nekter han snakker du med tillitsvalgt på arbeidsplassen og evt. tar det et skritt videre med å ta med en advokat på kontroet, bare for å skremme. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Eller ta det opp med tillitspersonen på arbeidsplassen. Dette er rett svar. Alle arbeidsplasser skal ha en tillitsvalgt for de ansatte. Ta det via denne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå