pululf Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Ok, begynte å lure på dette da jeg satt på bussen hjem idag. LA oss si at av en eller annen grunn, har man klart å oppfinne en maskin som klarer å lage et hull i tid-rommet. Altså at det er en kule med en omkrets på f. eks. 1 meter, der tid-rommet ikke eksisterer (altså det samme som er utenfor universet). Jeg vet at dette er urealistisk, men la oss bare tenke det. Hva ville da skje hvis noen prøvde å føre inn et objekt i denne "kulen" som ikke inneholder tid-rom? For ting kan vel ikke eksistere der det ikke er mulig å eksistere? Ville man møtt på en "vegg"? Ville det man førte inn, bare forsvinne? Hva tror dere? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Det er i utgangspunktet to teoretiske muligheter: A: Objektet opphører å eksistere. B: Objektet er en del av romtiden og drar dermed med seg en tarm av romtid inn i hullet som gjør at objektet fortsetter å eksistere. Innen kosmologien er det faktisk forklaring B som er korrekt, det er dette som vil skje hvis universet har en yttergrense. De ytre objektene i universet drar med seg romtiden ut i ingentinget utenfor når universet utvider seg, og dermed omdannes dette ingentinget til en del av universet. Lenke til kommentar
pululf Skrevet 29. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2009 Det hadde jeg ikke tenkt på! Forresten, har visst skrevet "romtid" feil Lenke til kommentar
!alex! Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Det du spør om er, om det går an å "dytte" et objekt ut av romtiden, inn til en høyere dimensjon eller hva enn det skulle være. Svaret er, ingen vet hva som ville skje, så du kan ikke få no svar på spørsmålet ditt. Det er ikke sikkert at spørsmålet ditt lager mening en gang. Alt man kan gjøre er å spekulere, kanskje du kan dytte objektet av vår 4D bran som lever i et høydimensjonalt rom hvor objektet vil flyte rundt i en eller annen form. Er nok håpløst og visualisere seg... Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Det er i utgangspunktet to teoretiske muligheter:A: Objektet opphører å eksistere. B: Objektet er en del av romtiden og drar dermed med seg en tarm av romtid inn i hullet som gjør at objektet fortsetter å eksistere. Innen kosmologien er det faktisk forklaring B som er korrekt, det er dette som vil skje hvis universet har en yttergrense. De ytre objektene i universet drar med seg romtiden ut i ingentinget utenfor når universet utvider seg, og dermed omdannes dette ingentinget til en del av universet. Slutter meg til (B). Er omtrent akkurat dette som jeg har fått høre når jeg har spurt "hva skjer egentlig om du kommer til enden av universet?". Forøvrig, dette spørsmålet ("enden av universet") inneholder også en annen ting - hva er enden av universet? Så vidt jeg har forstått, så er det ytterkanten for den ytterste partikkelen. Universet (dvs. romtiden) eksisterer overalt hvor det finnes stoff eller energi. Romtiden er bare et "koordinatsystem" for stoff/energi, og ingenting i seg selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå