Gå til innhold

design av urban sykkel for bybruk


joachimwr

Anbefalte innlegg

Jeg er en industridesignstudent som for tiden holder på med et sykkel prosjekt. Oppgaven er å designe en sykkel for bruk i by og for norske forhold. Enten om en sykler til skole,jobb, butikken eller bare rundt på måfå. Den skal med dette tåle litt, og mange som bruker sykkel i by bruker den også til transport av dagligdagse småting enten det er i ryggsekk, på bagasjebærer eller pose på styret.

 

Jeg er i denne forbindelse interresert i hva som er en sykkelbrukers meninger når det gjelder en slik sykkel. Alt fra ramme, gir, hjul, bagasjebærer, styre, skjermer, stål eller aluminium osv.

 

Om noen har meninger om dette er det bare å skyte løs. Er meget takknemlig for alle kommentarer.

 

Mvh joachim

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bysykler må være ganske lette og solide med ikke alt for tynne hjul, for i byen blir det fort mange stopp ved rødlys og lignende (en lett sykkel er lettere å trø i gang igjen), hopp over kantsteiner og lignende øvelser. Dekkene bør ha såpass tykk gummi i slitebanen at man ikke umiddelbart punkterer i knust glass, men de bør ikke ha knaster (unntatt på vinteren). En hard demping i forgaffelen gjør det lettere å hoppe opp fortauet, og en viss støtdemping på brostein. Justérbar demping er en fordel, men det er ikke nødvendig med spesielt lang fjæringsvei.

 

Styret burde vært hev/senkbart. Justeringen burde helst være sånn at man kunne utføre den i fart, i hvert fall i lav fart. Hevet i tett trafikk, noe som gir god overssikt over trafikken. Senket når det går fortere på transportetapper utenfor bykjernen.

 

Låsen burde kanskje være av en type som gjorde det ulønnsomt å stjele sykkelen. Hvis låsen er f.eks en del av ramma, og slik at sykkelen blir umulig å bruke hvis låsen er brutt opp burde dette ha en passe avskrekkende effekt mot evt. brukstyverier.

 

Innebygde LED-lykter med minidynamo f.eks i kranken og oppladbart batteri innebygd i ramma gjør at man synes i mørket. Innebygd, for da blir det ikke stjålet av klåfingrede (småunger).

 

Kanskje et bagasjesystem mellom beina, for en tynn stresskoffert eller lignende, ellers bruker man ryggsekk, det er bedre og tryggere enn bagasjebærer. Dessuten kan man ha hjelm og sykkelhansker i sekken når man ikke sykler.

 

Pedalene bør i utgangspunktet være for vanlige sko, jeg har gode erfaringer med BMX-pedaler, de med små pigger. Disse sitter godt nok i sålen på de fleste sko, selv vintersko (vintersykling), sandaler, joggesko og finsko (med gummisåler). Men man bør selvsagt ikke trekke opp en sånn pedal med overlæret på finskoen. ;)

 

Skjermer er bra, spesielt hvis man sykler på fuktig vei til en date. En eller annen form for kjedeavviser er også glupt, f.eks med penbukser eller sommerkjole.

 

 

 

Industridesignstudent? Jeg var i sin tid i styret i NID ... ;)

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...