lexnilsen Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 (endret) Sitter i California og skal snart hjem. Har bestemt meg for å investere i en Fender HOT Rod Deluxe rør forsterker. Den koster rundt 700 dollars her borte. Spørsmålet er da om det er verdt det iforhold til shipping og selvfølgelig ombygging? Hvor mye koster det egentlig å få omgjort en forsterker slik at den funker på det norske strømnettet? Håper noen kan svare siden jeg lurer veldig på om det kanskje er bedre å kjøpe dette hjemme. Selvom det er mye dyrere. Faren er jo at ting blir ødelagt under frakten. Hva tror du? Endret 29. januar 2009 av lexnilsen Lenke til kommentar
lille-hl Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 En kompis har en Mesa som går på 110... Han har kjøpt en ekstern strømomformer, men vet ikke hvor mye den kostet. Skal du ha den bygd om av en proff ville jeg tro det koster mer. Lenke til kommentar
Dandor Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Du trenger ikke å ombygge hvis ikke du vil. Som lille-hl sier så får du tak i omformere, det er nok billigere enn å skifte ut trafo-en noe som pleier å ligge på rundt en tusenlapp. Husk å sjekk om den støtter 220/230V, noe mange forsterkere i USA faktisk gjør. Er i mange tilfeller bare å bytte ut strømkabelen. Så var det shippingen da, noe som er mer vrient. Prisene hos forskjellige fraktselskaper som DHL, USPS, UPS og Jetcarrier.no gjør det ofte litt mindre attraktivt og ting kan bli ødelagt, men så lenge du er villig til å ta sjansen og klarer å slippe unna momsen så er det bare å kjøre på Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 700 dollar er nær 5000 kroner. Det betyr at du slipper å betale moms når du kommer til landet, siden grensen for varer du tar med deg er 6000. (Med mindre du har med andre ting av verdi. Du får eventuelt droppe spriten og sigarettene.) Men det fordrer (tror jeg) at du tar den med deg som bagasje, du kan ikke sende den separat. En Hot Rod veier vel drøyt 20 kilo, og du skal jo fortsatt ha med deg den vanlige bagasjen. Flyselskapene tar godt betalt for slik overvekt og/eller ekstra kolli. Du kan normalt bare ha med to kolli innsjekket bagasje fra USA, så om du alt har to, eller om du bare har en men den samlede vekten blir over grensen så må du betale ekstra. Hos SAS er vektgrensen om jeg husker riktig 23 kilo på turistklasse, så om du er uheldig så er esken med forsterkeren litt for tung, og da koster det enda mer. Du må uansett regne med at det kommer deg på en tusenlapp. Er du uheldig kan det bli to. Spør før du skal reise, så du ikke får en overraskelse under innsjekkingen. (Det har skjedd meg en gang.) Flygninger innenlands i USA har andre regler enn de tilbake til Europa, så pass på at du sjekker begge om du har en innlandsstrekning først. Sender du forsterkeren med UPS eller lignende må du regne med et par tusen i frakt, på grunn av vekten. Og så skal du betale moms på summen av kjøpspris og frakt, og da er du oppe i (5000+2000)*1,25=8750 kroner. Forsterkeren koster 8100 i Norge, så det er opplagt ingen god deal. Så vist jeg kan lese av Fenders dokumentasjon har denne forsterkeren ikke støtte for dual voltage, så du vil trenge en omformer. Hva de koster vet jeg ikke. Husk at du trenger en som takler inn-effekten, ikke ut-effekten. På en 40 watts Hot Rod wil det si at du trenger en omformer som kan levere 200 watt i 110 Volt, om jeg leser dokumentasjonen riktig. (Dobbeltsjekk dette før du kjøper en.) Til slutt kommer det siste problemet: Garanti. Fenders amerikanske garanti gjelder så vidt jeg vet bare innen USA og Canada. Det vil si at om noe er defekt, må forsterleren fram og tilbake over Atlanteren en gang til, og det er dyrt. Alternativet er å betale for reparasjonen her i landet. Så om det lønner seg skal jeg ikke si noe sikkert. Jeg har som regel å kjøpe gitarene fra utlandet, men forsterkere og keyboards her hjemme. Så du har litt undersøkelser å gjøre før du bestemmer deg: 1. Finn ut nøyaltig hva det vil koste deg som ekstra bagasje. Vei den bagasjen du har, finn ut hvor mye forsterken veier med emballasje, og ring flyselskapet og spør hva det eventuelt vil koste ekstra. Husk å spesifisere alle strekninger. 2. Finn ut hva en tilstrekkelig kraftig trafo vil koste. Så får du gjøre regnestykket og vurdere om det lønner seg. Lykke til! Geir Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå