Freedom1 Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Hei relativt enkelt spørsmål: er verbet for å se på nynorsk 1. å se, eller 2. å sjå? Jeg har sett begge deler brukt, og i noen nynorske bøker jeg har er sjår klart mer brukt enn ser. Grunnen til at jeg spør er at jeg har skrevet sjår på en nynorsk-innlevering, og det har jeg fått feil på av norsklærern min... //Blarcky Lenke til kommentar
TRD4U Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 (endret) Det heter å sjå. Se kilde her. Dette samsvarer også med Alf Helleviks "Nynorsk ordliste" 5. utgåve. Endret 29. januar 2009 av TRD4U Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 (endret) Ikke for å være ekkel, men jeg kan ikke si jeg kan huske å ha sett "sjår" noe sted, og jeg kommer fra en nynorsk-kommune. Sjå - ser Endret 29. januar 2009 av Isbilen Lenke til kommentar
mummi-pappa Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Som du ser på sida TRD4U linka til, er bøyinga av verbet å sjå slik: å sjå ser såg sett Så å skrive sjår blir feil. Lenke til kommentar
Freedom1 Skrevet 29. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2009 Herlig, takk for alle svar! Lenke til kommentar
Tevez_91 Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Hva med selve???? hvordan skriver man det på nynorsk ? noe ord jeg kan bruke istedenfor? Lenke til kommentar
Tevez_91 Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Hva med hovedsak? :O Lenke til kommentar
Sovende Panda Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Sjølv Takk Selve - sjølve Lenke til kommentar
thadon Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 "Kjedelig" er "Keisamt", men hva er da "Kjeder" som i "Jeg kjeder meg"? "Eg keier meg"? Høres ikke helt korrekt ut, men er det det? Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Eg kjedar meg Blir det vel Lenke til kommentar
jevli Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 (endret) Blir ikke ser/sjår kjikar? hehe er litt overtrøtt. Harald Eia har gjort sånn at jeg ikke klarer å ta nynorsk på alvor. Mange på jobben som snakker nynorsk, jeg elsker å høre det EDIT: http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/18 HAHAHA er så bra EDIT 2: "Eg vaknar mitt på natta, eg vil skrika, men så har eg inga munn å skrika me!" Endret 9. februar 2009 av gromit190 Lenke til kommentar
Jethrotulling Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Da bøyer du i så fall et helt annet verb. Å kikke-kikkar-kikka-kikka. I motsetning til å sjå-ser-såg-sett Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Jeg har sett begge deler brukt, og i noen nynorske bøker jeg har er sjår klart mer brukt enn ser. I kva bøker har du lese "sjår"? Eg har hatt alle lærebøkene mine på nynorsk heilt sidan fyrste klasse og har aldri sett det ordet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå