Jaekt Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Leier sokkel hos et eldre par. De ga beskjed om at husdyr ikke er tillatt, men det står ikke noe om dette i leiekontrakten jeg skrev under. Hvilke rettigheter har jeg, hvis jeg skaffer meg f. eks. ei katt? Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Denne passer vel bedre en plass under juss-delen av forumet. Men de kan vel enkelt og greit bare si opp avtalen, så må du flytte innen en måned eller hva dere har bestemt. Lenke til kommentar
RunarL Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Leier sokkel hos et eldre par. De ga beskjed om at husdyr ikke er tillatt, men det står ikke noe om dette i leiekontrakten jeg skrev under. Hvilke rettigheter har jeg, hvis jeg skaffer meg f. eks. ei katt? Det skal stå spesifisert i kontrakten. Men en muntlig avtale er like gyldig som skriftlig. Så skaffer du deg en katt, kan de kaste deg ut på dagen pga kontraktbrudd, samt trekk i depositum. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Leieren plikter å følge vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleieren har fastsatt til sikring av god husorden. Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen. Dette kan bety hva som helst. Noen vil mene at "gode grunner" ikke trenger å være mer enn at man blir glad av å ha katt, mens det også går an å si at vi snakker førerhund-behov for at grunnen skal være god nok. Vet ikke om det er noen rettsavgjørelser på det. Lenke til kommentar
Jaekt Skrevet 29. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2009 har hatt katten i 6 år. Flyttet hjemmefra for ca 1mnd siden og katta ble igjen, men katta må nå ut av huset (der jeg bodde før) grunnet allergier, og må da kanskje bli avlivet, noe jeg absolutt ikke vil. har tenkt å spørre husleier om han kan ombestemme seg, men litt kjipt om han sier nei. Lenke til kommentar
Footy Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 bare spørr, hva har du å tape? Lenke til kommentar
Klumpete Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 bare spørr, hva har du å tape? Katten, hvis han ikke spør. Så bare forklar situasjonen for han du leier av, så forstår han sikkert med mindre det utgjør en ekstremt stor ulempe for ham med katten. Lenke til kommentar
Snublefot Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Uansett om det ikke står i kontrakten eller ikke så ville jeg ikke skaffet et husdyr om du har blitt fortalt at dette ikke var ønskelig. Spesielt om du spør igjen og de sier nei. Lenke til kommentar
hagfors Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Er generelt sett en fryktelig dårlig ide å begynne å ta jussen til hjelp for å "bekjempe" et muntlig pålegg fra huseier. Er stort sett dømt til å gå galt hvis man begynner å terge på seg huseier på en slik måte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå