Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Leier sokkel - husdyr el. ikke

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Leier sokkel hos et eldre par. De ga beskjed om at husdyr ikke er tillatt, men det står ikke noe om dette i leiekontrakten jeg skrev under. Hvilke rettigheter har jeg, hvis jeg skaffer meg f. eks. ei katt?

Det skal stå spesifisert i kontrakten. Men en muntlig avtale er like gyldig som skriftlig.

Så skaffer du deg en katt, kan de kaste deg ut på dagen pga kontraktbrudd, samt trekk i depositum.

Lenke til kommentar
Leieren plikter å følge vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleieren har fastsatt til sikring av god husorden. Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen.

Dette kan bety hva som helst. Noen vil mene at "gode grunner" ikke trenger å være mer enn at man blir glad av å ha katt, mens det også går an å si at vi snakker førerhund-behov for at grunnen skal være god nok. Vet ikke om det er noen rettsavgjørelser på det.

Lenke til kommentar

har hatt katten i 6 år. Flyttet hjemmefra for ca 1mnd siden og katta ble igjen, men katta må nå ut av huset (der jeg bodde før) grunnet allergier, og må da kanskje bli avlivet, noe jeg absolutt ikke vil.

har tenkt å spørre husleier om han kan ombestemme seg, men litt kjipt om han sier nei.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...