Knebba Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Hei. Har akkurat tatt steget ut i linuxverden med en mandrivadistro. Skal bruke maskinen til å spille musikk og filmer fra, først og fremst. har fått lastet ned kildekoden. stod jeg måtte bootstrappe dette her (noe jeg forsåvidt ikke vet hva er), men fikk feilmelding: line 110: autoreconf: command not found noen som kan hjelpe meg videre? Lenke til kommentar
Smif Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 (endret) Det er mange måter å installere et program på i GNU/Linux f.eks. Mandriva. Noen måter er vanskelig, og noen er latterlig enkle. Å kompilere fra kildekode er vanskelig! og brukes kun av spesielt interesserte og utviklere. En MYE enklere vei er å bruke pakkesystemet, der ligger alt du trenger av programmer. Pakkesystemet i mandriva heter urpmi. Og hvis du foretrekker GUI kan du bruke pakkebehandleren Rpmdrake. Jeg bruker selv ikke mandriva, så husker ikke hvor i menyen denne ligger, men fungerer også å bruke terminalen. Da skriver du bare inn: urpmi vlc Regel nr. 1 når man går fra Windows til GNU/Linux er å bli kjent med pakkesystemet. Er en grunn alene til å elske GNU/Linux Edit: Du kan også lese litt om Mandriva og pakkebehandleren her: http://www.hardware.no/artikler/mandriva_o..._spring/52494/3 Endret 29. januar 2009 av Smif Lenke til kommentar
Knebba Skrevet 29. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2009 ok. ja virket litt stress å kompilere men får feilmelding nå: no package named vlc har ikke internett på linuxmaskinen, men en sabla grei minnepinne Lenke til kommentar
stian90_2 Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Ja, pakkebehandleren må dessvære ha nett for og innstalere vlc.. http://www.videolan.org/vlc/download-mandriva.html Der er en guide om du nå får nett på den maskinen, noe jeg ville hatt en liten stund væfall for og oppdatere systemet, og innstalere nødvendige programmer Lenke til kommentar
Knebba Skrevet 29. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2009 (endret) hvordan kan jeg få det til ? har jensen Air:Link AL85300 på disse andre maskinene med xp.. Endret 29. januar 2009 av kennteh Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå