Gå til innhold

angående kabel til koblingsboks?

Anbefalte innlegg

hvis man skal styre 2 stykk lysmaster via en vanlig topolet bryter.

Kabel på 25mm2 skal inn i bryteren noe som er for stort antar jeg??

Finnes det noen koblingsbokser hvor man kobler seg på med stort tversnitt og går ned på tversnittet hvis man skal koble videre på f.eks en bryter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! når det er snakk om så store tverrsnitt er det sjelden man bruker en vanlig bryter, så tror du må forklare litt nermere for at jeg skal skjønne situasjonen.

hårek: tror det er et teoretisk spørsmål arsenal82 stiller mange elektrospørsmål, og er nok skoleelev eller lærling

Lenke til kommentar
Hei! når det er snakk om så store tverrsnitt er det sjelden man bruker en vanlig bryter, så tror du må forklare litt nermere for at jeg skal skjønne situasjonen.

hårek: tror det er et teoretisk spørsmål arsenal82 stiller mange elektrospørsmål, og er nok skoleelev eller lærling

Jepp det er kun teoretisk spørsmål..ingenting av dette skal jeg koble opp.

Har en lyskurs med totalt 20 stk lysmaster på, 2 av disse er lyskastere som skal brukes kun når det skal arbeides på et lite anleggsplass.

Vil gjerne bare sette en 2-polet bryter for å styre disse 2 lyskastere.

De andre 18 stykk skal brukes for vanlig belysning langs en parkvei og skal stgyres med en fotocelle.

Det jeg lurer på er, da disse 20 da ligger på samme kurs, hvordan kobles denne 2 polete bryteren for disse 2 lyskastere.

Det er ganske lange avstander fra fordeleren, derfor så ble stigekabelen(kabelen frem til koblingstykket i mastene) dimensjonert til 25mm2 mtp spenningsfall osv.

Hvordan skal jeg løse dette hypotetiske problemet?

Må jeg da legge en egen kurs til disse 2 lyskastere som skal styres med 2-polet bryter eller kan jeg slippe det?

Skjønner altså ikke hvordan jeg skal koble bryteren for disse 2 lyskastere?

Noen forslag?

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Et alternativ er en fjernstyrt bryter, dvs en kontaktor. Da trenger du bare å trekke en styrekabel.

Hvordan tenker du??...litt nærmere forklaring hadde vært bra.

Jegskal ha bryteren utendørs montert nært lyskasterne....altså langt unna fordeleren strømmen skal hentes fra.

skjønner ikke hva du mener med kontaktor??

Lenke til kommentar
Jeg skal ha bryteren utendørs montert nært lyskasterne....altså langt unna fordeleren strømmen skal hentes fra.

Det du kan gjøre er å gå inn med 25mm2 kabelen i en kapsling med fordelingsklemmer, så legger du f.eks. en 6A sikring i paralell med oversiden av kontaktoren. Den kursen bruker du til som du til styrestrøm (kontaktorspole og topolet bryter).

Eneste problemet er jo fotocella som kutter hele systemet, du må i såfall hente strømmen til lyskasterene før fotocella og hvis den står plassert ved fordelingen må du nesten legge kabel der fra til lyskasterene hvis du skal kunne ha de på når det er dag.

Lenke til kommentar
Jeg skal ha bryteren utendørs montert nært lyskasterne....altså langt unna fordeleren strømmen skal hentes fra.

Det du kan gjøre er å gå inn med 25mm2 kabelen i en kapsling med fordelingsklemmer, så legger du f.eks. en 6A sikring i paralell med oversiden av kontaktoren. Den kursen bruker du til som du til styrestrøm (kontaktorspole og topolet bryter).

Eneste problemet er jo fotocella som kutter hele systemet, du må i såfall hente strømmen til lyskasterene før fotocella og hvis den står plassert ved fordelingen må du nesten legge kabel der fra til lyskasterene hvis du skal kunne ha de på når det er dag.

Jasså, skal hele sulamitten stå montert på en fasadevegg på en byggning???

Bryteren skal stå montert utendørs på fasadevegg ca 80-100 meter unna fordeleren, den kan ikke være i tavla da den skal betjenes av folk som jobber på plassen som skal opplyses.

Endret av arsenal82
Lenke til kommentar

Dersom heile kursen blir styrt av ein kontaktor i fordelingstavla som blir styrt av ei fotocelle har du ikkje noko valg, då må du legge ny kabel.

Alternativt må du ha lokal styring med eit styreskap der fordelinga til lampene starter, der kan du splitte ut ein kabel som går til dei to lampene og montere ein brytar som styrer dei via ein kontaktor.

Lenke til kommentar
Dersom heile kursen blir styrt av ein kontaktor i fordelingstavla som blir styrt av ei fotocelle har du ikkje noko valg, då må du legge ny kabel.

Alternativt må du ha lokal styring med eit styreskap der fordelinga til lampene starter, der kan du splitte ut ein kabel som går til dei to lampene og montere ein brytar som styrer dei via ein kontaktor.

Kursen forsynes fra et hovedfordeler som står innedørs.

Den står i kjellern i bygget, mens brytern som skal styre disse 2 lyskastere(montert på mast) må plasseres på den andre siden av bygget da det er der selve anleggsplassen er.

Selve kursen til lampene legges i kabelrør i grøft og går rundt bygget og frem til lyskasterne.

Bryternen ser jeg for meg skal monteres på fasedeveggen da den ligger nære anleggsplassen for da kan de som jobber på plassen styre den lokalt.

Det jeg så for meg av løsning var kansje å legge en styrekabel fra bryteren og inn på en kontaktor i tavla sånn at kursen styres på den måten.

Men problemet her er at jeg må gå med styrekabelen fra bryteren og igjennom hele bygget og end til kjelleren ti l hovedtavla, det kan blir vanskelig å utføre i praksis.

Man må kansje gå igjennom vegger og det kan bli mye styr.

Men for å være helt ærlig så ser jeg ikke for meg noe enklere enn det.

Lenke til kommentar

Se vedlagt tegning.

Slik jeg ville løst denne oppgaven, ville jeg lagt 3 kabler ut fra hovedtavla. 1 til hovedlysene (de 18 lamper), 1 til arbeidslysene (2 lamper) og en styreledning til bryteren på anleggsplassen. Alle disse ville jeg lagt i kabelgrøfta.

Håper du forstår tegning min, den er kun en klad, laget i full fart nå.

Kan forsøke å forklare bedre, dersom du ønsker det.

Edit: Du må selvsagt ha en kurs til styrestrøm og en kurs til lysmastene.

Lysmaster.pdf

Endret av chrisege
Lenke til kommentar
Se vedlagt tegning.

Slik jeg ville løst denne oppgaven, ville jeg lagt 3 kabler ut fra hovedtavla. 1 til hovedlysene (de 18 lamper), 1 til arbeidslysene (2 lamper) og en styreledning til bryteren på anleggsplassen. Alle disse ville jeg lagt i kabelgrøfta.

Hei, og takk for at du tok deg tid til å lage løsnforslag :-)

Forstår tegningen din, men ser ikk noe hensikt i å styre arbeidslampene etter fotocelle, er kansje mer praktisk å ha de bare på kun en bryter så kan de slåes På av arbeidsfolka etter behov.

Det kan nok smart som du sier å bare legge styrekabelen i kabelrøret sammen med det andre, men man må da regne med at det skal graves litt mer grøft kun for den da bryteren skal monteres på en fasadevegg ca 10 meter unna den siste arbeidslampen.

Så det blir da en avveining om enten å føre styrekabelen i kabelrør med den følge at det må gravs noen meter ekstra grøft eller å føre styrekabelen til bryteren fra hovedtavla igjennom hele bygget.

Lenke til kommentar
Se vedlagt tegning.

Forstår tegningen din, men ser ikk noe hensikt i å styre arbeidslampene etter fotocelle, er kansje mer praktisk å ha de bare på kun en bryter så kan de slåes På av arbeidsfolka etter behov.

Det kan nok smart som du sier å bare legge styrekabelen i kabelrøret sammen med det andre, men man må da regne med at det skal graves litt mer grøft kun for den da bryteren skal monteres på en fasadevegg ca 10 meter unna den siste arbeidslampen.

Så det blir da en avveining om enten å føre styrekabelen i kabelrør med den følge at det må gravs noen meter ekstra grøft eller å føre styrekabelen til bryteren fra hovedtavla igjennom hele bygget.

Ja, jeg var usikker på om du ønsket at arbeidslampene skulle gå på sammtidig som de andre, eller om de kun skulle skrus på av bryteren. Da er det jo bare å fjerne kontakten Q1.

Jeg ville nok valgt å grave noen meter ekstra grøft, fremfor å få gjennom bygget. Da kan du jo bruke denne til å eventuelt å trekke noe mer i, ved en senere anledning. Vi legger alltid tilrette for dette, når vi graver grøft. Det har gjort mange jobber lettere i ettertid. Legger inn trekketau, slik at trekking forblir lett (og drar alltid med oss nytt tau når vi trekker inn en kabel).

Lenke til kommentar
Se vedlagt tegning.

Ja, jeg var usikker på om du ønsket at arbeidslampene skulle gå på sammtidig som de andre, eller om de kun skulle skrus på av bryteren. Da er det jo bare å fjerne kontakten Q1.

Jeg ville nok valgt å grave noen meter ekstra grøft, fremfor å få gjennom bygget. Da kan du jo bruke denne til å eventuelt å trekke noe mer i, ved en senere anledning. Vi legger alltid tilrette for dette, når vi graver grøft. Det har gjort mange jobber lettere i ettertid. Legger inn trekketau, slik at trekking forblir lett (og drar alltid med oss nytt tau når vi trekker inn en kabel).

En ting til?

Når man monterer mastene, pleier man å legge en egen blank CU leder i jord.

Altså fra tavla også ut til alle mastene.

Endret av arsenal82
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...