Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Berlingo - går dårlig


staurn

Anbefalte innlegg

Citroen Berlingo 2000mod 1,4bensin 110000km

 

Jeg har en Berlingo. Fin bil det, men den går så dårlig.

Den drar veldig dårlig, spesielt på lavt turtall, og i bakkene må jeg bruke ett eller to gir lavere en "normalt" , og den går ujevnt på tomgang.

Registerreimen har tydeligvis røket på den en gang, for når vi tok av toppen, så vi merker etter ventilene på stemplene. Vi måtte ta av toppen for å skifte en ventil som ikke tettet fordi den var skev.

Og registerreimen var montert en tann feil. Etter å ha ordnet dette ble den noe bedre men ikke mye.

Etterpå har vi tatt diagnose på den, kompresjonstest, og sylinderlekasjetest, uten å finne noe feil.

Jeg har skåret opp og sjekket katalysatoren at den ikke er tett. Jeg har også prøvd den med ny coilrekke. Så nå vet jeg ikke mere hva jeg skal prøve. Vi skal kanskje prøve å ta av reimskivene som reg.reimen går på, og sjekke om skivene kan ha flyttet på seg når regreimen røk. Vi vet ikke noe annet å prøve. Hvis det ikke er noen som har opplevd noe lignende, eller kan fortelle meg hva som skjer ???

post-183584-1233246485_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du har gjort så mye for å luke ut feil, spesielt kompresjonstest osv, så ville jeg faktisk tatt steget og brukt en tusing eller hva det koster og få testet bilen på rulle for å sjekke ca hvor mange hester den nå har. Hvis det viser seg at det sånn høvlig stemmer med det bilen skal ha, så går rett og slett bilen bare så dårlig. Hvis du får et unormal lavt tall, så er det vel på tide å kjøre skikkelig gjennomgang av motor..

Lenke til kommentar
Siden du har gjort så mye for å luke ut feil, spesielt kompresjonstest osv, så ville jeg faktisk tatt steget og brukt en tusing eller hva det koster og få testet bilen på rulle for å sjekke ca hvor mange hester den nå har. Hvis det viser seg at det sånn høvlig stemmer med det bilen skal ha, så går rett og slett bilen bare så dårlig. Hvis du får et unormal lavt tall, så er det vel på tide å kjøre skikkelig gjennomgang av motor..

 

Tror ikke det er nødvendig, for bilen er prøvd av to personer som begge arbeider på bilverksted, og som tilsamen har over 30 års erfaring, og de synes bilen går unormalt dårlig.

Lenke til kommentar

Sjekk veldig nøye for vakuumlekkasjer og at alle slanger sitter riktig. Dette minner meg om et problem jeg hadde på en Mazda i sommer, hvor det viste seg at ventildekselpakningen var skadet så undertrykket inni motoren ikke stemte, og da virket ikke innsprøytningen som den skulle. Bilen gikk dårlig under 3400 rpm og brukte enormt mye bensin. Sånne feil er "håpløse" å finne ut av, men når du først finner dem er de vanligvis lette å reparere.

Lenke til kommentar

Har den gått like dårlig hele tiden mens du har hatt den eller har effekten minket med tiden? Hvis den har vært slik hele tiden så er det jo litt rart at du har påkostet bilen så mye tid å penger. Hva om den bare er slik?

Jeg ville tatt bilen med på Citröen-verksted og fått en erfaren mekaniker til å prøvekjøre bilen. Han har nok kjørt en haug med slike før og kan fortelle deg om den er unormalt lat. Det er jo rimelig stor sjanse for at de har vært innom noe lignende før med disse bilene og kan derfor gi deg noen pekepinner på hva som kan være gale.

Lenke til kommentar
Har den gått like dårlig hele tiden mens du har hatt den eller har effekten minket med tiden? Hvis den har vært slik hele tiden så er det jo litt rart at du har påkostet bilen så mye tid å penger. Hva om den bare er slik?

Jeg ville tatt bilen med på Citröen-verksted og fått en erfaren mekaniker til å prøvekjøre bilen. Han har nok kjørt en haug med slike før og kan fortelle deg om den er unormalt lat. Det er jo rimelig stor sjanse for at de har vært innom noe lignende før med disse bilene og kan derfor gi deg noen pekepinner på hva som kan være gale.

Som nevnt så har jeg hatt den på to forskjellige verksted hvor de har prøvd den (ikke merkev.) og funnet ut at den går alt for dårlig. Den har vært sånn hele tiden.

Lenke til kommentar

Hvis du føler deg trygg på det så er det jo greit. Jeg ville iallefall ikke følt meg trygg før en som har kjørt samme bil med samme motor før hadde uttalt seg. Hvis det er helt ekstremt så er det jo greit. Vet ikke hvor mange hk det er i disse standard?

 

En annen ting jeg skrev var jo at en mekaniker som jobber med Citröen har jo mest sannsynlig vært borti dette før og vet da hva som er problemet.

Endret av rublings
Lenke til kommentar
Hvis du føler deg trygg på det så er det jo greit. Jeg ville iallefall ikke følt meg trygg før en som har kjørt samme bil med samme motor før hadde uttalt seg. Hvis det er helt ekstremt så er det jo greit. Vet ikke hvor mange hk det er i disse standard?

 

En annen ting jeg skrev var jo at en mekaniker som jobber med Citröen har jo mest sannsynlig vært borti dette før og vet da hva som er problemet.

Ja det var jo det jeg håpet på også, så jeg har ringt tre Citroenverksted og snakket med deres verksmester, og det er ingen av dem som har noen løsning på mitt problem desverre.

Lenke til kommentar

Jeg har samme bilen, men en 1.9D og 70HK. Det er ikke noe racer. Og kjører man normalt spreke biler med 120-140 hester føles det utrolig daut ut.

 

Men nå kan jeg ikke si hvor dau den føles. Dessuten er jo ujevn tomgang og dau motor en mulig luftmassemåler feil.

 

En annen ting, er ikke en eller annen brems som henger, skal jo ikke så mye til før det hindrer en såpass liten motor..... Håper jo håndbrekket er av som han over her nevner :p

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar
Jeg har samme bilen, men en 1.9D og 70HK. Det er ikke noe racer. Og kjører man normalt spreke biler med 120-140 hester føles det utrolig daut ut.

 

Men nå kan jeg ikke si hvor dau den føles. Dessuten er jo ujevn tomgang og dau motor en mulig luftmassemåler feil.

 

En annen ting, er ikke en eller annen brems som henger, skal jo ikke så mye til før det hindrer en såpass liten motor..... Håper jo håndbrekket er av som han over her nevner :p

hehe :) jo handbrekket er av. Det kan jo være noe feil med luftmassemåler, men det lå ikke noen feilkoder lagret når det ble tatt diagnode. Mem selvsagt, det kan jo være at hjernen er defekt på den :S

Lenke til kommentar
Jeg har samme bilen, men en 1.9D og 70HK. Det er ikke noe racer. Og kjører man normalt spreke biler med 120-140 hester føles det utrolig daut ut.

 

Men nå kan jeg ikke si hvor dau den føles. Dessuten er jo ujevn tomgang og dau motor en mulig luftmassemåler feil.

 

En annen ting, er ikke en eller annen brems som henger, skal jo ikke så mye til før det hindrer en såpass liten motor..... Håper jo håndbrekket er av som han over her nevner :p

hehe :) jo handbrekket er av. Det kan jo være noe feil med luftmassemåler, men det lå ikke noen feilkoder lagret når det ble tatt diagnode. Mem selvsagt, det kan jo være at hjernen er defekt på den :S

Feil på luftmassemåler kan ofte ikke måles med diagnoseutstyr. Hadde en merc som ikke ville gå. Napping ofg risting og ingen effekt. Merkeverkstedet ga pris på kr. 76.000,- for å bytte all elektronikken i bilen. Så gikk jeg ned til en merce-freak som jeg kjenner. Han kjørte i 5 min. Så satte han på en ny luftmassemåler, jeg betalte litt under kr. 1000,- og bilen gikk som et skudd igjen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...