Gå til innhold

Canon 450D "komplett(?)" pakke

Anbefalte innlegg

Ikke lett nei... de sier gode råd er dyre, men her er det jo bøttevis.

For min del kjøpte jeg et 400D for ca 1 år siden, etter det har det blitt handlet inn litt mer (se signatur).

For min del gjenstår det nå 3 vesentlige ting på handlelisten (ja, det er mer jeg kanskje burde vurdere og ikke minst mye mer jeg har lyst på - for ikke å snakke om det som hadde vært kjekt å ha...)

De nevnte 3 tingene som jeg regner med blir handlet inn før sommeren er

1. Blitz - Regner med jeg ender med en Canon 430 EX II

2. Lyssterk normalzoom - Sigma / Tamron 17/18-50 f2.8

3. Macro objektiv - Sigma / Tamron / Canon rundt 100mm f2.8

Dette er i hvert fall de tingene jeg har merket behov for i løpet av det året jeg har holdt på.

Med tanke på at du får 18-55 IS kan du kanskje klare deg lenger uten å oppgradere normalzoomen, men til gjengjeld er det jo ofte den som blir brukt mest (i hvert fall i mitt tilfelle)

Foruten de store tingene på handlelisten er det en del andre mindre ting som også er viktig.

1. Ekstra batteri

2. Ekstra minnekort

3. En god veske / sekk - eller begge

4. Filter (UV, Pola, ND)

Håper dette kan være til hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Hei!

Jeg synes du har valgt en fin pakke. Jeg har arbeidet som pressefotograf i Akersgata i mange år på 80- og 90-tallet og hadde dengang proffutstyr som Eos1, T90, lyssterke optikk som 300/2,8 70-200/2,8 20-35/2,8 etc. Som "fotopensjonist" har jeg sittet på gjerdet lenge, og var ganske sikker på at det måtte bli nye Eos 5D MkII og optikk i samme klasse. Men, så lånte jeg en gammel Eos 20 av en kompis, og syntes at kvaliteten ble mer enn bra nok. Så jeg har nylig kjøpt følgende:

Eos 1000d med det gamle kitobjektivet uten IS (kommer ikke til å bruke det uansett. Kameraet er svært likt 450D såvidt jeg kunne finne ut av. De to ekstra lappene kan du heller bruke på vidvinkelzoomen. Har bestilt batterigrepet som først og fremst skal gjøre det langt mer kurant å fotografere høydebilder pluss at det gjør at kamera ligger bedre i hendene. Litt ekstra tyngde skader heller ikke ved fotografering med lang lukkertid.

55-250 mm: Dette objektivet imponerer enormt. ISen funker aldeles rått og du kan håndholde på svært lange lukkertider. Bra kvalitet til latterig lav pris.

10-22 mm: Jeg vurderte også Sigma. For et par lapper ekstra gir denne en halvblender bedre åpning og nettsøk antyder at den er noe bedre sammenskrudd enn Sigmas tilsvarende.

Blitzen med ledetall 43 EX II (?) som ble lansert samtidig med Eos 1000D. Blitz må man ha. Bruker du vidvinkelen, får du med en kjip skygge dersom du flasher med den innebygde. Dessuten bør man ha mulighet tilå kjøre lyset indirekte.

Beskyttelsesfilter (UV) er kjekt å ha. Netonnet har overkommelige priser.

Summasummarum: Dette er for meg som tidligere proff en komplett pakke så lenge jeg ikke skal ta bilder av sport eller absolutt må kunne ta bilder under alle tenkelige forhold. Totalen kom på i underkant av 15,000 kr, eller like mye som ett av mine gamle profflinser kostet for 15 år siden!

Hei og velkommen til forumet.

Det er et par ting som skurrer for meg her i ditt innlegg,hvis du kunne presisere det litt bedre hadde det vært fint.

På vidvinkel har du skrivet 10-22 sikkert sigma sin du mener,men hvilken til et par lapper mer er det du anbefaler.

Blits med ledtall 43II som ble lansert samtidlig med 1000D,hvilken produktnavn har den.

At du som tidligere profesjonell fotograf har valgt 1000D finner jeg litt merkelig,men på en annen side hvis du bare skal bruke det i familiære sammenhenger og ferie kan jeg forstå det.

Hvis du har lånt Canon 20D og har vurdert 5D MKIII men du gikk for 1000D,begge de førstnevnte kameraene du har nevnt er et mer solid verktøy med lengere levetid og har flere justeringsmuligheter uten og måtte gå inn i menyer.1000D er slanket med endel bruksmuligheter som en Yrkes/hobbyfotograf vil savne.

Hei!

Jeg synes du har valgt en fin pakke. Jeg har arbeidet som pressefotograf i Akersgata i mange år på 80- og 90-tallet og hadde dengang proffutstyr som Eos1, T90, lyssterke optikk som 300/2,8 70-200/2,8 20-35/2,8 etc. Som "fotopensjonist" har jeg sittet på gjerdet lenge, og var ganske sikker på at det måtte bli nye Eos 5D MkII og optikk i samme klasse. Men, så lånte jeg en gammel Eos 20 av en kompis, og syntes at kvaliteten ble mer enn bra nok. Så jeg har nylig kjøpt følgende:

Eos 1000d med det gamle kitobjektivet uten IS (kommer ikke til å bruke det uansett. Kameraet er svært likt 450D såvidt jeg kunne finne ut av. De to ekstra lappene kan du heller bruke på vidvinkelzoomen. Har bestilt batterigrepet som først og fremst skal gjøre det langt mer kurant å fotografere høydebilder pluss at det gjør at kamera ligger bedre i hendene. Litt ekstra tyngde skader heller ikke ved fotografering med lang lukkertid.

55-250 mm: Dette objektivet imponerer enormt. ISen funker aldeles rått og du kan håndholde på svært lange lukkertider. Bra kvalitet til latterig lav pris.

10-22 mm: Jeg vurderte også Sigma. For et par lapper ekstra gir denne en halvblender bedre åpning og nettsøk antyder at den er noe bedre sammenskrudd enn Sigmas tilsvarende.

Blitzen med ledetall 43 EX II (?) som ble lansert samtidig med Eos 1000D. Blitz må man ha. Bruker du vidvinkelen, får du med en kjip skygge dersom du flasher med den innebygde. Dessuten bør man ha mulighet tilå kjøre lyset indirekte.

Beskyttelsesfilter (UV) er kjekt å ha. Netonnet har overkommelige priser.

Summasummarum: Dette er for meg som tidligere proff en komplett pakke så lenge jeg ikke skal ta bilder av sport eller absolutt må kunne ta bilder under alle tenkelige forhold. Totalen kom på i underkant av 15,000 kr, eller like mye som ett av mine gamle profflinser kostet for 15 år siden!

Hei og velkommen til forumet.

Det er et par ting som skurrer for meg her i ditt innlegg,hvis du kunne presisere det litt bedre hadde det vært fint.

På vidvinkel har du skrivet 10-22 sikkert sigma sin du mener,men hvilken til et par lapper mer er det du anbefaler.

Blits med ledtall 43II som ble lansert samtidlig med 1000D,hvilken produktnavn har den.

At du som tidligere profesjonell fotograf har valgt 1000D finner jeg litt merkelig,men på en annen side hvis du bare skal bruke det i familiære sammenhenger og ferie kan jeg forstå det.

Hvis du har lånt Canon 20D og har vurdert 5D MKIII men du gikk for 1000D,begge de førstnevnte kameraene du har nevnt er et mer solid verktøy med lengere levetid og har flere justeringsmuligheter uten og måtte gå inn i menyer.1000D er slanket med endel bruksmuligheter som en Yrkes/hobbyfotograf vil savne.

Lenke til kommentar

Heisann!

Det var jeg med pakken som "skurrer". Vidvinkelzoomen jeg valgte er en canon 10-22 mm som koster noe mer enn Sigmas 10-20 mm. Blitzen heter 430 EX II. Valget av kamera har jeg argumentert for i første innlegg. Jeg legger ikke stor vekt på hvor solid det er bygget, da jeg sannsynligvis kjøper et nytt konsumklasse-kamera (eos 500d?) lenge før min 1000d er "oppbrukt". (Jeg har to veldig solide analoge Nikonos undervannshus, men teknologien har gjort dem til støvsamlere på samme måte som uslitelige vinylplater, selv om de fortsatt er gode som gull teknisk sett). Jeg skulle gjerne hatt en lys og trivelig søker som i et fullformatskamera, bildekvaliteten fullformat gir, raskere kamera som 50d og mulighet for høyere iso-verdier med akseptabel kvalitet. Poenget er at 1000d holder i massevis for de fleste. Bilder tatt med det gamle 20d huset er blitt brukt over dobbeltsider trykket på glanset papir - bildekvaliteten var mer enn bra nok. Jeg synes menyene er tilgjengelige på eos 1000d. På min gamle eos1 sjaltet jeg helt ut hjulet på baksiden av kamera, da det var lett å komme borti utilsiktet. Jeg brukte heller pekefingerhjulet i kombinasjon med en tommelknapp - akkurat slik man må gjøre det på økonomihusene. Dessuten er min erfaring at man ikke bruker så mange av funksjonene uansett. For eksponering bruker jeg f.eks. stort sett "AV" eller manuell innstilling. Har nettopp kjøpt en Sigma 120-400 mm, som sikkert også fremstår som et merkelig valg all den tid det finnes bedre originaloptikk. Spørsmålet er hva som gir god "bang for the buck".

Lenke til kommentar
Heisann!

Det var jeg med pakken som "skurrer".

Nå er jeg med,dette utfyldende svaret gir en mer vettug argumentasjon :)

Nikonos IV du har ? Jeg bruker det fortsatt med svart/hvit film både over og under vannet,selv om hyppigheten er blitt redusert ved årene.

post-151946-1234499824_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Den beste stedet og kjøpe fotoutstyr fra er den Minste/frittstående fotoutstyrbutikken i nærmiljøet,det for og holde deres omsetning oppe på et viss nivå.

Hvis det er billigst du mener så har du jo produktguiden her på forum eller så må man bare lete på nettet og i butikkene.

Bare vær klar over at hvis det står bare hus så følger det ikke med objektiv.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...