tommy_sn Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 (endret) Hei Dette burde være ei grei pakke eller: Canon EOS 450D m/18-55mm IS 10+ 5.499,- Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS 10+ 2.493,- Sigma 10-20mm 4.0-5.6 EX DC HSM Canon Eos 10+ 3.499,- Sigma 105mm F2.8 EX DG Macro 1:1 N 3.999,- Eller er det noe som "mangler", eller bør byttes ut med noe annet? Endret 29. januar 2009 av tommy_sn Lenke til kommentar
TGB Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 (endret) Komplett pakke det der, eneste du kommer til å ønske etterhvert er mer lyssterke objektiv. Muligens et par fastobjektiver etterhvert. Foreslår at du kjøper grunnpakken først (18-55) og deretter ser litt etter behovet. Du kan potensielt ende opp med en stabel optikk som blir stående i skapet. Endret 29. januar 2009 av TGB Lenke til kommentar
tommy_sn Skrevet 29. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2009 Hvilke av nevnte objektiver burde være mer lyssterke da? Alle? Men da er vel å prisen en helt annen antar jeg? Men når det er snakk om zoom-område, burde vel de 4 nevnte der dekke det meste eller? Lenke til kommentar
cookie007 Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Hvorfor må du ha alt det der med en gang? har du veldig god erfaring, slik at du vet du får bruk for alt? Hvis du er nybegynner ville jeg anbefalt å begynne med 18-55. Så se etter hvert om du vil ha lyssterkt, vidvinkel, makro eller tele Lenke til kommentar
TGB Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 (endret) Hvorfor må du ha alt det der med en gang? har du veldig god erfaring, slik at du vet du får bruk for alt?Hvis du er nybegynner ville jeg anbefalt å begynne med 18-55. Så se etter hvert om du vil ha lyssterkt, vidvinkel, makro eller tele Nøyaktig dette jeg prøvde å si også. Priser kan falle, nye bedre objektiv kan komme, så utrolig dumt å kjøpe alt samtidig før du vet hvilket behov du måtte ha. Hva du enn gjør, ikke kjøp beskyttelsesfilter til alle objektivene for typisk 500-1000 kr pr. stykk. Det er seriøst bortkasta penger. Relatert behov for mer lyssterke objektiver så ser jeg potensialet for samtlige med unntak av macro-objektivet du hadde satt opp. Endret 29. januar 2009 av TGB Lenke til kommentar
tommy_sn Skrevet 29. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2009 Hvordan slår det ut prismessig å velge mer lyssterke objektiver her da? Drar seg fort opp noen endel hundrelapper per objektiv da vel? Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Hvordan slår det ut prismessig å velge mer lyssterke objektiver her da? Drar seg fort opp noen endel hundrelapper per objektiv da vel? Ja. Men du kan godt leve et helt liv som lykkelig profesjonell fotograf med kun ETT objektiv. Lenke til kommentar
tommy_sn Skrevet 29. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2009 Det er sikkert sant..men liker å ta bilder av alt mulig rart så greit med forskjellige muligheter...Eller finnes det et "multiobjektiv" til rundt 10.000,- som vil dekke alle disse områdene? Lenke til kommentar
stonhans Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Det er sikkert sant..men liker å ta bilder av alt mulig rart så greit med forskjellige muligheter...Eller finnes det et "multiobjektiv" til rundt 10.000,- som vil dekke alle disse områdene? Det er tungt, og det dekker nesten alt. http://www.scandinavianphoto.no/product/it...spx?iid=1557561 Sats heller på flere objektiver, men kjøpt etterhvert. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 (endret) Hvordan slår det ut prismessig å velge mer lyssterke objektiver her da? Drar seg fort opp noen endel hundrelapper per objektiv da vel? Hadde et bare vært snakk om hundrelapper hadde jeg vært en ekstremt lykkelig mann Lyssterke zoomobjektiv starter på 10.000 og oppover. Fastobjektivene har samme trend, f.eks fast 50mm f/1.4 ligger på rundt 3000, fast 85mm f/1.4 ligger på 10.000+ (Nikon-priser, regner med de er lignende for Canon). Fordel med lyssterke objektiver: Man får mye høyere kontroll på dybdeskarphet, samt mer lys slipper inn og gir mulighet til å ta bilder i mørkere omgivelser uten blits. Generelt sett bedre optiske egenskaper. Ulemper er derimot brutal pris samt brutal vekt (vekten blir faktisk en vanesak, prisen blir derimot aldri en vanesak ) Endret 29. januar 2009 av TGB Lenke til kommentar
FrodeNilsen Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 ...Eller er det noe som "mangler", eller bør byttes ut med noe annet? *50mm f1.8II *85mm f1.8 *Sigma 30mm f1.4 *28mm f1.8 osv. Jeg kjenner ingen fotograf som ikke har behov for ett skikkelig fast objektiv. Jeg har hørt om mange kjente fotografer som aldri har brukt zoom. Du mangler også blitz, stativ, fjernutløser, ring blitz, ekstra batteri, ekstra minnekort, kalibrerings øye til datamaskinen, photoshop lisens, ekstern backup harddisk, osv. Kjøp kit zoomen, som praktisk talt alle her vil anbefale en normal nybegynner å gjøre. Jeg vil også anbefale deg å benytte råformat og å investere i en 50mm f1.8 II. Det er en linse som tegner dybdeperspektiv frekt godt, kanskje best blandt alle 50mm linser, og den koster pinlig lite. Den vil gi deg ett hint om raske linser er noe for deg, samt vise deg hva dybdeskarphet er for noe. Kjøper du en brukt, kan du trolig selge den for tilnærmet samme pris som du kjøper den for. Frode Lenke til kommentar
runniz Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Ta hvertfall med en blits. Lenke til kommentar
tommy_sn Skrevet 29. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2009 kalibrerings øye til datamaskinen og ring blits? Og det er..? Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Det er sikkert sant..men liker å ta bilder av alt mulig rart så greit med forskjellige muligheter...Eller finnes det et "multiobjektiv" til rundt 10.000,- som vil dekke alle disse områdene? Javisst, men du trenger ikke å betale 10.000,-. F.eks. EF 35/2.0 + bruke beina dine som zoom. Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Nei, seriøst. Begynn med ETT objektiv. EF-S 18-55 IS er en god start. Det er ikke sikkert at du trenger noe mer. ...på en god stund. Lenke til kommentar
mar1u5 Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Som Ronny sier, begynn med det ene objektivet og få litt erfaring så du kan selv finne ut hva du eventuelt mangler. Begynne og kjøpe ting du TROR du vil trenge er noe av det dummeste du kan gjøre. Lenke til kommentar
tommy_sn Skrevet 29. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2009 Så det er ikke "kjekt-å-ha" prinsippet som gjelder? Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Med mindre du har ubegrenset med penger, nei. Ingen grunn til å sitte på et skap med utstyr du ikke har bruk for, og ikke ha råd til de få, men dyre tingene du etterhvert finner ut at du har bruk for. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Med mindre du har ubegrenset med penger, nei. Ingen grunn til å sitte på et skap med utstyr du ikke har bruk for, og ikke ha råd til de få, men dyre tingene du etterhvert finner ut at du har bruk for. Dagens smarteste tilbakemelding. 100% enig. Av personlig erfaring, alt jeg kjøpte når jeg begynte har jeg kvittet meg med (selv om samtlige objektiver fortsatt fungerer på dagens kamera) - derfor ikke noe poeng å overdrive i denne fasen. Lenke til kommentar
Bherserk Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Men du kan godt leve et helt liv som lykkelig profesjonell fotograf med kun ETT objektiv. Det er derimot helt umulig å bli lykkelig som fotonerd og dingsejunkie med kun ett objektiv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå