Svinks Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 (endret) Jeg husker ikke ordlyden i brevet jeg fikk om kjøreforbud da det var gått en måned+ over fristen for godkjenning, men jeg oppfattet det som at jeg hadde fått 1. kjøreforbud (også til verksted) 2. avskiltingsbegjæring 3. oppfordring til å levere inn skiltene. Det skal nok mye til at de aktivt leiter etter en bestemt bil for å hente skiltene, men dersom man har feil farge på oblaten, kan fort en tilfeldig politipatrulje som kommer forbi og ser bilen søke den opp i registeret og finne avskiltingsbegjæringen. Enkelte ganger har de også kampanjer der de spesifikt ser etter biler som mangler godkjenning, forsikring, årsavgift og riktig oblat. Endret 31. januar 2009 av Svinks Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 (endret) Jepp, nå ser det dårlig ut for bilen. Må bytte bjelken bak, en støtdemper bak (m.a.o må begge byttes) og bakbremsene har helt rusta skiver samt at håndbrekket bak der virker ikke (av samme årsak?). Her lukter det skiltinnlevering eller vrakpant. Hva bør jeg gjøre når bilen ikke er mer verdt enn 10-15 000? For å svare på originalposterens opprinnelige spørsmål: Dersom du trenger bil, og ikke har lyst på og råd til en bil som er mange ganger verdt den du har i dag, bør du reparere det som må repareres, selv om det er dyrere enn bilens verdi. Å kaste en bil verdt 10-15000 for å kjøpe en i samme prisklasse, som kanskje også trenger reparasjoner for 5-10000 i løpet av de neste to åra er like ulønnsomt som å reparere den du har for 15-25000. Eller mer ulønnsomt, da omregistrering av den nye bilen vel er litt dyrere enn det du får i vrakpant for den gamle. Alternativer mellom ytterpunktene som er å sette bilen på verksted og å kaste den, er å reparere selv eller sammen med bekjente hvis kan er kompetent til det, eller selvsagt å selge den billig for å få mer enn vrakpanten, til noen som kan og liker å skru hjemme. Men, men bør da helst vite at den som kjøper kan mekke og er klar over alle feilene, og ikke kommer sur tilbake og føler seg lurt. Endret 31. januar 2009 av Svinks Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Du bør vel også tenke på hva som skjer hvis du er innvolvert i en ulykke med en bil som er begjært avskiltet. Lenke til kommentar
Hullsag Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Du bør vel også tenke på hva som skjer hvis du er innvolvert i en ulykke med en bil som er begjært avskiltet. er jo fortsatt forsikret Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Du bør vel også tenke på hva som skjer hvis du er innvolvert i en ulykke med en bil som er begjært avskiltet. er jo fortsatt forsikret Forsikringen gjelder jo ikke når man ikke har rett til å kjøre med skilter. Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Og forsikringsselskapet kommer jo ikke til å avkorte forsikringen pga. grov uaktsomhet ? Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 (endret) De kan tilogmed hevde at forsikringen er ugyldig pga kontraktsbrudd, dersom det står med liten skrift i vilkårene at den gjelder for biler med registrering og godkjenning i orden. Dessuten, da jeg leverte inn skiltene og kjørte min bil til verksted på prøveskilter, viste det seg at forsikringen var sagt opp uten at jeg hadde fått beskjed da bilen var reparert og godkjent og jeg skulle ha igjen skiltene. Det lot seg ordne med en telefon til Gjensidige, men tydeligvis hadde de automatisk fått beskjed om at den skulle sies opp, enten da jeg leverte skiltene, eller muligens allerede da de utstedte kjøreforbud. Endret 31. januar 2009 av Svinks Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 (endret) Og forsikringsselskapet kommer jo ikke til å avkorte forsikringen pga. grov uaktsomhet ? Det må være en årsakssammenheng for å kunne avkorte/regress . At bilen er begjært avskiltet er alene ikke nok. Bilens lovpålagte ansvarsforsikring er gyldig i to måneder etter bilen er begjært avskiltet. Etter det må kravet rettes til Trafikkforsikringsforeningen. Endret 1. februar 2009 av spøkelse Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Kan du dokumentere det ? Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Peter Lødrup, Erstatningsrett, 3. utg. 1995 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå