Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

*tett* i ørene...

DHM

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier, har jeg i det siste vært veldig "tett" i ørene.

Dvs at det føles som det er noe som tetter igjen, og jeg går rundt hele tida og holder for nesa og blåser for å "åpne" opp.

Kan dette være av at det er for mye ørevoks som har samlet seg innerst i øret pga bruk av qtips ?

Og hva kan jeg eventuelt gjør for å bli kvitt det ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest ørevoksern

Gå til legen. Han ser inn i øret og konstaterer at det er MASSE ørevoks langt inni. Deretter sprøyter han vann inn i øret, som tar med seg ørevoksen når det renner ut igen. Du vil bli overasket over hvor store biter som kommer ut! Om ikke han får alt ut med vann, bruker han et spist redskap til å lirke ut de siste bitene.

Det er absolutt ikke vondt, og er gjort på 10 minutter.

Hadde selv problemer med dette tidligere, og måtte gjøre dette ca en gang i året. Men ble bedre etterhvert.

Du kan sikkert gjøre det selv også, men er nok lurt å gå til lege slik at han kan sjekke at det er helt tomt, og at det ikke har begynt å danne seg betennelse eller lignende.

Lenke til kommentar

Det trenger ikke være ørevoks nei.

Jeg har allergi (bl.a. for husstøv) som gjør at kanalene mellom nesa og ørene tetter seg til. Resultatet er at jeg får trykkproblemer i øret som gjerne kan føles som dotter eller vibrasjoner i trommehinnene.

Gikk lenge (3-4 år) på kortisolspray til nesa, som helt klart hjalp, men man blir jo helt ødelagt av det (ble tilslutt vondt å ta nesespray), så nå holder jeg meg til en allergitablett noen ganger i uka for å holde det i sjakk, så får det heller bli litt tett.

Poenget er ihvertfall at du bør få undersøkt nesekanalene også, og sjekke deg for allergi om du ikke har det allerede =)

Lenke til kommentar
Det trenger ikke være ørevoks nei.

Jeg har allergi (bl.a. for husstøv) som gjør at kanalene mellom nesa og ørene tetter seg til. Resultatet er at jeg får trykkproblemer i øret som gjerne kan føles som dotter eller vibrasjoner i trommehinnene.

Gikk lenge (3-4 år) på kortisolspray til nesa, som helt klart hjalp, men man blir jo helt ødelagt av det (ble tilslutt vondt å ta nesespray), så nå holder jeg meg til en allergitablett noen ganger i uka for å holde det i sjakk, så får det heller bli litt tett.

Poenget er ihvertfall at du bør få undersøkt nesekanalene også, og sjekke deg for allergi om du ikke har det allerede =)

Hmm, har vært tett i øret. Jeg er plaga med ørevoks som ikke vil ut, men er jo alergisk mot hustøv også :O Den var ny for meg!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...