Gå til innhold

Thoroughbred vs Barton

Anbefalte innlegg

Hva er den største forkjellen mellom disse to cpuer?, jeg har nå 1800 throroughbred og har en mistakanke om at den er en liten flaske hals i pcen min

asus deluxe

9700 pro

1.5 gb ddram

300 mb 8mb cache ramm

så jeg lurte på om jeg skulle kjøpe mpx tilbud på AMD Athlon XP2100+ 1.733 GHz, Socket A

266Mhz Bus, 384Kb, Thoroughbred - BULK

for 760kr

Hvilken cpu for jeg mest igjen for pengene for (kjøper selfølgelig ikke det siste av det siste)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei... Spurte litt tidligere om jeg skulle kjøpe xp2500(barton) eller xp2600(thour).. De jeg fikk svar på anbefalte meg å kjøpe xp2500, og den koster bare 1235 kr... 300,- billiger enn xp2600 og visstnok bedre... Dem anbefalte meg selvsagt å clocke den litt opp...

Håper det hjelper deg litt...

Lenke til kommentar

Tror ikke du får så mye raskere maskin av å bytte ut Tbred XP1800+ med en Tbred XP2100+

En Barton XP2500+ til 1240 penger ville derimot vært noe annet. Ikke pga. hastigheten, men fordi det er en Barton.

Personlig kjøpte jeg en Tbred XP2100+ og den kjører i øyeblikket som XP2700+ og det er bare begynnelsen..

Lenke til kommentar
Kjøp Barton

Hovedforskjellen mellom Thoroughbred og Barton er at TBred har 128kB cache, barton har 512kB L2 cache.

Dette medfører en betydelig ytelsesøkning.

1. Tbred har 64k L1 + 256k L2 cache... ikke 128k L2

2. Betydlig ytelsesøkning er så overdrive kraftig siden det ikke er alle applikasjoner som trenger eller benytter så mye cache. I noen situasjoner så vil Tbred slå Barton siden den er klokket høyere, og dermed har mer "ren regnekraft".

Lenke til kommentar

jeg haddet gjort det om ikke den alleredet ligger på 50+, planen var å kjøpe vannkjøling men jeg gadd ikke bruke så mye penger på det (dama haddet klikka, det er vell den egentlige grunnen :oops: )

Jeg kjører jo silent twin noe som ikke egner seg for overklokking.

Lenke til kommentar
jeg haddet gjort det om ikke den alleredet ligger på 50+, planen var å kjøpe vannkjøling men jeg gadd ikke bruke så mye penger på det (dama haddet klikka, det er vell den egentlige grunnen :oops: )

Jeg kjører jo silent twin noe som ikke egner seg for overklokking.

Mange tbred B chipper lar seg klokke noen hundre Mhz uten å øke volten, og frem til 2,0-2,1 Ghz så er ikke tempratur forskjellen stor. Det er verdt et forsøk :)

Lenke til kommentar
Kjøp Barton

Hovedforskjellen mellom Thoroughbred og Barton er at TBred har 128kB cache, barton har 512kB L2 cache.

Dette medfører en betydelig ytelsesøkning.

1. Tbred har 64k L1 + 256k L2 cache... ikke 128k L2

2. Betydlig ytelsesøkning er så overdrive kraftig siden det ikke er alle applikasjoner som trenger eller benytter så mye cache. I noen situasjoner så vil Tbred slå Barton siden den er klokket høyere, og dermed har mer "ren regnekraft".

Alle AMD K7/Athlon har 64kB L1 "instruksjonscache" og 64kB "data cache" = 128kB L1 cache totalt.

Videre har AMD Ahtlon, Tbird, Palomino og Tbred-A&B 256kB L2 cache, som både inneholder data og instruksjoner. L1 cachen er eksklusiv, slik at en Ahlon/Tbird/Palomino/Tbred-A&B har pass til 128kB+256kB = 384kB data/instruksjoner.

Barton har 512kB L2 cache. L1 er fremdeles eksklusiv(det som ligger i L1, ligger IKKE i L2) og har dermed totalt plass til 128kB + 512kB = 640kB data/instruksjoner i sin on-die cache.

Og hvordan er det med den TPI-ratingen til AMD XP igjen? Er det ikke det tallet som indikerer hvor kjapp den er, uavhengig av frekvenser, båndbredder og cache? XP2500+ kontral XP2600+? Meg tror at en XP2600+ gjevnt over er litt kjapper enn en XP2500+. XP2600+ har mindre cache, men til gjengjeld høyere frekvens.... så de programmene som ikke trenger mer enn 256kB L2 cache, vil kjøre en god del kjappere på XP2600+, mens i programmer som trenger 512kB vil forskjellen være liten .. kanskje også i XP2500+'s favør. Men i det store og det hele er det TPI-ratingen som gjelder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...