TGB Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 (endret) Nikon har en serie PC-E (Perspective Control) objektiver. 85mm f/2.8D PC-E 45mm f/2.8D PC-E 24mm f/3.5D PC-E Noen her inne som har erfaring med et eller flere av disse? Endret 29. januar 2009 av TGB Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Det er nok ikke mange her som har budsjett og/eller spesialinteresse nok til å besitte noen av disse. Kunne godt ha tenkt meg å prøve, men det ville være galskap å bruke penger på det for min del. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 29. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2009 (endret) Bør brukes på stativ, samt mitt store dilemme er nytteverdien av 45mm - kommer til å slå til med 85mm og 24mm garantert - spørsmålet er bare hvilken rekkefølge. 85mm for portrett/produktfoto (maksimalt gjengivelsesforhold 1:2) 24mm for landskap/arkitektur Disse objektivene kan ikke tiltes/skiftes maksimalt på D300 og D700 (søkerhuset står i veien), men har D3 så det går bra + de fungerer bare på D300, D700, D3 og D3x. På andre kamerahus kan de ikke blendes ned (eller var det andre veien, uvesentlig for min del). Vet disse objekivene har stiv pris - men om noen allikevel har erfaringer de ønsker å dele setter jeg stor pris på det. Endret 29. januar 2009 av TGB Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Disse objektivene kan ikke tiltes/skiftes maksimalt på D300 og D700 (søkerhuset står i veien), men har D3 så det går bra Rørslett sier dette på NikonGear: "As on the D3, the PC-E lenses will operate unimpeded on the D700, with full range of tilt and shift movements. The finder overhang clears these lenses nicely." Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Jeg synes de objektivene ser skikkelig spennende ut, men de er for dyre og kompliserte for meg. Når jeg blir stor skal jeg skaffe meg en av dem Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Hadde vært moro å prøve et av disse ja - søkte faktisk etter bilder tatt med disse på flickr for noen få dager siden. Men det er ganske mye som kommer høyere opp på listen for min del. Omtrent hele signaturen til trådstarter for eksempel Lenke til kommentar
TGB Skrevet 29. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2009 Hadde vært moro å prøve et av disse ja - søkte faktisk etter bilder tatt med disse på flickr for noen få dager siden. Men det er ganske mye som kommer høyere opp på listen for min del. Omtrent hele signaturen til trådstarter for eksempel Om du snuser på objektivene i signaturen min kan jeg anbefale på det sterkeste å starte med 24-70mm f/2.8. Har bare hatt det i litt over 1 år, men det har gått noen 10.000 bilder gjennom det allerede Anbefales på det sterkeste. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Det er vel strengt tatt mer sikling enn snusing for øyeblikket Lenke til kommentar
TGB Skrevet 30. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2009 Det er vel strengt tatt mer sikling enn snusing for øyeblikket Skulle du ha spørsmål til noen av dem er det bare å sende en PM. Etter en uke med research og vurderinger har jeg besluttet å starte med 24mm PC-E objektivet (om jeg klarer stå opp tidsnok i morgen svipper jeg innom Interfoto for å plukke opp et). Tror jeg samtidig slår til med AF-S 60mm macro-objektivet til Nikon. Om erfaringen med 24mm PC-E blir bra vil neste innkjøp bli 85mm PC-E utgaven. Jeg hadde egentlig gjort meg klar til å plukke opp D3x i butikken, men bestemte meg for å kjøpe mer optikk først og heller kjøpe D3x når prisen har falt med 30-35% (vil tippe det har skjedd mot slutten av sommeren). Lenke til kommentar
SRD Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Lurer på om TGB lider LBA (Lens Buying Addiction) Personlig synes jeg det bare er bra at folk bruker penger på hobbyene sine (selv om jeg kunne levd lenge på bare 1/5 av det utstyret du har ) Lenke til kommentar
TGB Skrevet 30. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2009 (endret) Lurer på om TGB lider LBA (Lens Buying Addiction) Personlig synes jeg det bare er bra at folk bruker penger på hobbyene sine (selv om jeg kunne levd lenge på bare 1/5 av det utstyret du har ) Du har nok litt rett - Har Nikon 17-35 f/2.8 i bestilling (gått ut av produksjon, så Nikon Norge jobber med å oppdrive en). - Kjøper i morgen (les: i dag) 24mm f/3.5 PC-E - Kjøper i morgen (les: i dag) AF-S 60mm f/2.8 macro Gjenstående i mine planlagt innkjøp: - 85mm f/2.8 PC-E (om erfaring med 24mm PC-E blir bra) - 200-400mm f/4.0 (planlagt safari til Afrika i løpet av de neste 5 år, denne bør være på plass til da. Egentlig denne som gjør at jeg ikke har tatt turen ennå). - 200mm f/2.0 - 300mm f/2.8 Da er jeg ferdig og behøver bare følge med på nyheter som er av interesse samt kamerahus da selvsagt. Svir av masse penger, men i motsetning til før går jeg ikke ut på byen for å drikke meg snøblind 2-3 ganger i uka lengre. Så totalt sett bruker jeg mindre penger nå enn før. Husholdet har redusert fra 2 biler til 1 også (bare der har man spart inn nok til å gå bananas på objektivfronten). Endret 31. januar 2009 av TGB Lenke til kommentar
TGB Skrevet 31. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2009 For de av dere som er litt nysgjerrig på tilt/shift objektiver: Nikon 24 mm f/3.5 PC-E Nikkor ED An In-Use Report and Overview Ikke en test, men mer gjennomgang og forklaring av prinsippene med utgangspunkt i Nikon 24mm f/3.5 PC-E objektivet (samme prinsipper for Canon sitt tilsvarende). Lenke til kommentar
arela Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 - Har Nikon 17-35 f/2.8 i bestilling (gått ut av produksjon, så Nikon Norge jobber med å oppdrive en). Er du sikker på at den er godt ut av produksjon? Flere som har den på ønskelist! Lenke til kommentar
TGB Skrevet 31. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2009 Er du sikker på at den er godt ut av produksjon?Flere som har den på ønskelist! Helt sikker. Finnes visstnok en del flytende i systemet fortsatt. Nikon Norge påstod at jeg burde la bestillingen stå - de var rimelig sikre på at de skulle klare å oppdrive et par innen ikke altfor lang tid. Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 - Har Nikon 17-35 f/2.8 i bestilling (gått ut av produksjon, så Nikon Norge jobber med å oppdrive en).Man skal være rimelig dedikert når man kjøper en 17-35 2.8 og allerede har 14-24 2.8. De eneste grunnene jeg kan komme på er bedre motlysegenskaper og litt enklere med filter. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 31. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2009 (endret) Man skal være rimelig dedikert når man kjøper en 17-35 2.8 og allerede har 14-24 2.8. De eneste grunnene jeg kan komme på er bedre motlysegenskaper og litt enklere med filter. Har lånt og testet dette objektive. 17-35mm f/2.8 har helt andre bruksområder i forhold til 14-24 f/2.8. Det geniale med 17-35 er også at det er optisk aller best nøyakig der 24-70 og 14-24 er svakest. Motlysegenskapene er i seg selv god nok grunn til å kjøpe det. Håper bare Nikon Norge klarer oppdrive et eksemplar (grunnet varierende optisk kvalitet ut fra fabrikken spesielt de første månedene det var i produksjon, samt autofokusmotoren er kjent for å si takk for seg så våger jeg ikke kjøpe dette brukt). Uansett, da var AF-S 60mm f/2.8 ED micro samt PC-E 24mm f/3.5D ED i hus. Blir nok en del eksperimentering denne helga *Oppdatert* Forøvrig er fokusringen på PC-E 24mm noe av det absolutt mykeste jeg har vært borte. Endret 31. januar 2009 av TGB Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå