agskaali Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Hei Jeg har rundt 50k i utlandet som jeg gjerne vil flytte til Norge. Problemet er at jeg ikke har meldt ifra til myndighetene at jeg har de der, og hvis jeg plutselig får 50k inn på kontoen min kommer det til å dukke opp en del spørsmål. Jeg har ikke sagt ifra til myndighetene fordi jeg har aldri tenkt noe over det, er bare halvt norsk, og familien min i utlandet har åpnet en konto der hvor de har gitt meg pengegaver. Så egentlig alle pengene der er gaver, og man skal jo ikke skatte på gaver.. Hvordan går jeg fram med dette? Lenke til kommentar
Igniztion Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Gaver på inntil 1/2 G (Folketrygdens grunnbeløp) er skattefritt. Dette utgjør rundt 35000,- (Har ikke grunnbeløpet for 2009 foran meg akkurat nå) Å overføre penger fra egen konto i utlandet til egen konto i Norge har ikke vært noe problem for meg når det har vært snakk om såpass små summer. Lenke til kommentar
KS Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 "Hun opplyser at dersom man varsler likningsmyndighetene om at man har penger på konto i utlandet og aksepterer å betale både tilleggskatt og formueskatt, slipper man høyst sannsynlig unna med bare en prosent tilleggskatt." Link Lenke til kommentar
agskaali Skrevet 1. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2009 Greia er at jeg ikke vil betale tilleggskatt og formueskatt, jeg skal jo egentlig ikke det når alle pengene som er der inne er gaver... Så dere tror ikke å flytte 50k ville være et problem? Dette er noe jeg kan trygt gjøre? Lenke til kommentar
Igniztion Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Jeg tror ikke at du vil få noen problemer, men kan selvsagt ikke garantere noe. Som sagt er 50000 mer enn det som er lov å få i gaver i løpet av et år uten å skatte av det, så det kan kanskje være lurt å ikke overføre alt på en gang. Det er uansett ikke snakk om store summer her, jeg har selv overført mer en dette fra utlandet og aldri hørt noe fra myndighetene. Lenke til kommentar
magicgunnar Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Greia er at jeg ikke vil betale tilleggskatt og formueskatt, jeg skal jo egentlig ikke det når alle pengene som er der inne er gaver... Så dere tror ikke å flytte 50k ville være et problem? Dette er noe jeg kan trygt gjøre? Det spiller vel ikke noen rolle for formueskatten om noe er gaver eller ikke. Formuesskatt skal vel betales så lenge du har en formue over 470.000 (se eldre versjoner her for grensen tidligere år: http://www.skatteetaten.no/Templates/Tabel...;epslanguage=NO) Hvis du har ligget under denne grensen hele tiden, så skulle du uansett ikke ha skattet noe i formueskatt. Sett at du hadde mottatt denne gaven iår fra to forskjellige slektninger, så ville vel alt vært skattefritt? Da skulle det vel ikke være noe i veien for å overføre hele beløpet i en overføring uten at du skal skatte av det? Er ikke helt sikker på dette, men regner med at det er sånn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå